Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering  (läst 5333 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Namnbrist
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 61


« skrivet: Oktober 16, 2018, 00:13:03 »

Har sedan 2011 dragit på mig diverse skulder på grund av separationer, dåligt bilköp, extremt dåligt psykiskt mående osv. Jag har hankat mig fram genom åren och skulderna har ökat hela tiden, mitt psykiska mående har blivit värre och värre hela tiden. Klippkort på akuten, gått på psykiatrin och käkat Benzo och antidepressiva. 2016 träffade jag en tjej det inte funkade nå bra med och hon blev gravid såklart ( jag hade 2 barn sen innan ) och hon skulle behålla det, jag var inte med under graviditeten mådde piss rent allmänt redan innan och detta gjorde att jag isolerade mig mer eller mindre, slutade träna osv. Detta var Vintern 2016 och våren 2017. Under den här tiden när jag var som mest deprimerad gjorde jag en del dumma köp, köpte en dyr dator och lite annat skit för att ha något att sysselsätta mig med. Var så nere i allt skit så kunde inte tänka klart hur sjukt det nu än kan låta. Pratade med en på kronofogden när min löneutmätning började 2017 i april och hon sa åt mig att söka skuldsanering, sa att jag ville vänta för jag ändå skulle få avslag på grund av alla idiotiska köp jag gjort under vintern och våren 2016/17 säkert 45000, min sammanlagda skuld är 800000 så det var kört redan innan. Nu har jag fått inledande och nu kommer all ångest tillbaka att jag ska få avslag på grund av mina dåliga val när jag mådde som sämst, att dom tycker att jag inte borde ha köpt det där och ger avslag för det. Jag fattar ju själv nu hur sjukt allt var men inte just då. Att jag har 3 barn där äldsta är 10 år lär väl vara till min fördel gissar jag. Psykisk ohälsa som orsak att man tar dumma beslut och tappar omdömet hur ser dom på det. Om någon borgenär säger emot får jag väl en chans att säga mitt innan dom fattar beslut ?. Jag levde under existensminimum i många år därav växte skulderna sakta men säkert, lån för att lösa lån osv.
Loggat
Namnbrist
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 61


« Svara #1 skrivet: Oktober 16, 2018, 00:17:23 »

Våren 2018 började dom dra på lönen inte 17
Jag har satt mig i en 2a för att kunna betala mer och jag har ringt och ändrat felande uppgifter dom hade vid inledande som hade varit till min fördel med ca 1800 i månaden. Jag sammarbetar och gör allt nu men ett eventuellt avslag kommer sänka mig ännu mer än innan
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #2 skrivet: Oktober 16, 2018, 11:16:17 »

De har ju sett när dina skulder uppstod, och om de tyckte de var för nya, då hade du inte fått inledande.
För ett par år sedan fick jag uppgift om att det var mindre än 5% av de som fick inledande som inte fick skuldsanering, hur det ser ut idag vet jag inte.
Tror du kan luta dig tillbaka i stolen, du har ju gjort det du kan, till och med har du fixad lägra hyra, något det inte hade med när du sökte sanering, så dina möjligheter för att få beviljad saneringen är nog mera än 98 %, så ta det lugnt.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Kimsan69
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 44


« Svara #3 skrivet: Oktober 16, 2018, 15:12:46 »

...men Ivkej, stämmer verkligen det Du skriver nu... Jag skickade in min skuldsaneringsansökan i helgen och där angav jag enkom borgennärens namn, adress, tfn samt eventuella ombuds adress, tfn och sedan skulle man uppge ungefärlig skuld, men ingenting om när skulderna uppstod.
Jag tänker att den infon får väll Skusan enkom NÄR dom väl har beslutat sig för att inleda och dom lägger ut infon på Poit och borgenärerna då inkommer med all denna info... Innan dess, har väll inte Skusan denna info, eller?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #4 skrivet: Oktober 16, 2018, 15:53:03 »

OK, det tänkte jag inte på, jag var lite inne på den gamla lagen, där skulle man uppge när skulden uppstod.
Nu finns det ju ingen krav i lagen om hur gamla en skuld skall vara, så jag är säker på att du ändå ligger bra till, så ta det lugnt.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Namnbrist
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 61


« Svara #5 skrivet: Oktober 16, 2018, 19:26:32 »

Hon pratade om 3 år för mina barn har lidit så det räcker sa hon. Låter ju positivt iallafall
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: