Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan en skuldsanering avbrytas?  (läst 7863 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Snöflinga
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« skrivet: Oktober 06, 2018, 11:02:29 »

Jag undrar under vilka omständigheter en skuldsanering kan avbrytas?
Loggat
Snöflinga
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #1 skrivet: Oktober 06, 2018, 11:21:25 »

Får man en varning först så att man kan rätta sitt evetuella misstag? Eller kan man få ett brev på posten bara att saneringen är nu avbruten?.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #2 skrivet: Oktober 06, 2018, 12:56:00 »

Jag har inte hört om någon som fått sin skuldsanering upphävd, men det finns säkert.
För att en skuldsanering skall upphävas måste en borgenär ansöka om det. Efter en ansökan kommit till KFM skall de pröva om det finns fog för att upphäva saneringen. Finns det skall de skicka detta till gäldenären, som skall kunna yttra sig innan beslut tas.
Även om KFM skall upphäva en skuldsanering, måste man kunna överklaga detta beslut, och inga beslut har vunnit laglig kraft, innan överklagningstiden gått ut, så nej du kan inte få ett brev på posten att din skuldsanering är upphävt.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #3 skrivet: Oktober 06, 2018, 13:31:49 »

En skuldsanering kan upphävas, men bara på vissa grunder. 48§ Skuldsaneringslagen ger att en skuldsanering får hävas om,

 1. gäldenären har gjort sig skyldig till oredlighet mot borgenärer,
   2. gäldenären har gjort sig skyldig till uppsåtligt försvårande av konkurs eller exekutiv förrättning,
   3. gäldenären i hemlighet har gynnat någon borgenär för att inverka på skuldsaneringsfrågans avgörande,
   4. gäldenären i sin ansökan om skuldsanering eller annars under ärendets handläggning medvetet har lämnat oriktiga uppgifter till men för borgenären,
   5. gäldenären har lämnat oriktiga uppgifter till ledning för en myndighets beslut i fråga om skatt eller avgift som omfattas av skuldsaneringen eller inte har lämnat uppgifter trots att han eller hon är uppgiftsskyldig och detta har medfört att ett beslut blivit felaktigt eller inte fattats,


Sedan finns ytterligare 2 fall där skuldsaneringen kan ändras (ej hävas). En teoretisk möjlighet finns för en borgenär att ansöka om domvilla, något jag sett ett exempel av, men torde vara väldigt ovanligt.


Sammanfattningsvis, om man inte undanhåller något och gör sitt bästa för att genomföra skuldsaneringen, så bör man inte oroa sig.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Snöflinga
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #4 skrivet: Oktober 06, 2018, 23:05:41 »

Följd fråga
 Om man byter jobb, men att inkomsten är den samma,måste man meddela kfm det?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #5 skrivet: Oktober 07, 2018, 00:18:21 »

Nej
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #6 skrivet: Oktober 07, 2018, 09:08:06 »

Man kan ju få sin skuldsanering omprövad om en borgenär begär omprövning tex om de sett att man fått mycket högre lön eller en stor vinst eller ett arv som man själv inte tagit upp till omprövning. Och om man inte betalar på skuldsaneringen enligt plan. Vad jag förstår leder detta främst till högre belopp att betala och/eller förlängd betaltid. Men det finns ju också en risk för upphävning.

Jag fick helt plötsligt ett brev där det stod att de hade avslagit en borgenärs begäran om omprövning och upphävande av skuldsanering pga en missad betalning. Jag hade däremot inte fått någon som helst information om att en sådan begäran hade inkommit.
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #7 skrivet: Oktober 07, 2018, 15:56:00 »

@KassaKon
En missad betalning leder nog sällan till omprövning eller upphävande, och kanske fattade KFM beslutet direkt att det skulle nekas. Den som träffas av förvaltningsbeslutet måste normalt få tillfälle att yttra sig, innan ett negativt beslut fattas. Men detta beslutet var ju inte till din nackdel, så din åsikt i frågan behöver inte inhämtas innan.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: