Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Skuldsanering med hög lön  (läst 877 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kimsan69
Newbie
*

Antal inlägg: 22

« skrivet: September 13, 2018, 16:00:22 »

Hej !
Mitt första inlägg här, men jag har smugit omkring här länge och har tagit del av ovärderlig information...

Kan någon svara på om det överhuvudtaget är möjligt att få skuldsanering om man som i mitt fall med hög lön om ca 40tkr i månaden, men med skulder runt miljonen med fruktansvärda räntor...
Har aldrig haft några missbruksproblem men en oerhört snedvriden syn på pengars värde och har som Ni förstår levt över mina tillgångar under lång tid, men klarat mig ganska bra tills dess att mina tänder fullständigt kraschade i underkäken och då började ta de sjuka sista lånen?!
Jag är kvinna, 47 år..
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1369

« Svara #1 skrivet: September 13, 2018, 16:28:41 »

Det har egentligen ingen betydning hur hög inkomst du har, frågan är om du inom rimlig tid kan betala dina skulder, här säger man normalt 10 till 15 år, med den lön man kan förvänta du kan få i detta tidsrum.
En annan fråga är om du har gjort allt som du kan för att betala dina skulder.
Uppfyller du dessa kriterier, då finns det en god möjlighet för att få skuldsanering, utan att man ser till hur stor din inkomst är.
Loggat

Numera med skuldsanering, efter ett noggrant arbete med ansökan.
Kimsan69
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: September 13, 2018, 17:10:37 »

Tack snälla för ditt svar...
Jo, jag tycker nog att jag har gjort mitt yttersta för att betala på mina skulder. Jag sprang näst intill in i kaklet, för att göra allt i min makt !
(Men) KF:s handläggning verkar ju vara lite godtycklig och inte konsekvent, så man vet ju aldrig...
Jag åker nu dessvärre på löneutmätning med start på september lönen om 19622kr... Sååå hemskt, så oerhört förnedrande... Svårt att hålla gnistan uppe när jag själv har insett att jag är den nya evighets gäldenären Sad
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #3 skrivet: September 13, 2018, 17:34:23 »

Om du har en löneutmätning på 19622 kr i månaden, då har du en betalningsförmåga 2 356 640 kr över 10 år eller 3 531 960 kr över 15 år. Du måste verkligen har stora räntor för att få en skuldsanering vill jag omedelbart säga, men klart att du skall söka om sanering, du har allt att vinna och inget att förlora. Får du avslag på sin ansökan, då får du en motivering till varför, och då kan du ta höjd för det vid en ny ansökan.
Loggat

Kimsan69
Newbie
*

« Svara #4 skrivet: September 13, 2018, 18:29:31 »

Tack igen Smiley
Jo, jag har räknat på detta oxå och kommit fram till samma slutsats...dessvärre.
...men ja, jag har de värsta lånen... bland annat hos Bank Norwegian och Remember på sammanlagt 530tkr med grundränta om 20%... Sad
Jag tar mitt fulla ansvar och får leva med utmätning tills vidare, men bara tanken på utmätning i typ 15 år utan någon som helst lättnad, får mig att kippa efter luft! Sorgen är mig nästintill övermäktig att hantera just nu Sad
Loggat
Cc
Jr. Member
**

Antal inlägg: 99

« Svara #5 skrivet: September 14, 2018, 10:33:45 »

Jag tycker du ska söka skuldsanering. Vad har du att förlora? Du kan ju inte mer än få ett nej. Men du kanske får ett ja också. Ta dig tid på att skriva ansökan och förklara vad du gjort för att lösa dina skulder, hur skulderna uppkommit och skriv ner alla långivare med skuldbelopp. Jag gjorde min ansökan själv, men tycker man det är svårt, kan man ta hjälp av kommunens skuldrådgivare. Jag har nu haft skuldsanering i snart 2 år och känner hopp om framtiden igen. Betalar 11500 kr/månad på min sanering. Hade skuldern på nästan 900 000 kr när jag sökte om hjälp. Lycka till.
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #6 skrivet: September 14, 2018, 10:33:58 »

Att jag skrev det kan bli svårt är inte det samma som omöjligt.
Skulle din ansökan nu komma till en handläggare som är glad och nöjd med livet, då kan din ansökan mycket väl gå genom, när de börjar räkna på räntor och ser på hur din tillvaro kan hjälpas av en sanering.
Ta du redan i helgen och börja på din ansökan, det är starten på att bli skuldfri.
Loggat

Kimsan69
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: September 14, 2018, 15:56:49 »

Ja vet - inget är väll egentligen omöjligt, men mina omständigheter försvårar avsevärt... Har inget att ”skylla på” liksom - ingen skiljsmässa, inga dåliga fastighets- affärer, ingen sjukdom, ingen missbruks problematik, etc etc... ”Bara” ett oerhörd snedvriden inställning till pengar och dess värde...
Har varit svårt skuldsatt i många år, men har hanterat det tack vare bra lön, årlig bonus, skatteåterbäring, men när mina tänder fullkomligt havererade för några år sedan med tandimplantat som ända väg ut, så började ja ta dom ”sjukaste krediterna” och sen var den onda cirkeln ett faktum och paniken över att hamna hos KF gjorde mig förblindad...
Har plitat på ett brev till Skusan i en månad, men de e bara såå patetiskt tycker jag ! Usch, jag förtjänar inte ens en skuldsanering, men vet heller inte hur ja psykiskt ska mäkta med en bestående löneutmätning år efter år utan att se något ljus i tunneln...
Ja, jag antar att ja måste landa i utmätning först och riktigt förstå vidden av den. 
Tack för att Ni tar Er tiden att svara - GULD VÄRT!
Loggat
kalle-sand
Newbie
*

Antal inlägg: 26

« Svara #8 skrivet: Oktober 04, 2018, 19:42:43 »

Ja vet - inget är väll egentligen omöjligt, men mina omständigheter försvårar avsevärt... Har inget att ”skylla på” liksom - ingen skiljsmässa, inga dåliga fastighets- affärer, ingen sjukdom, ingen missbruks problematik, etc etc... ”Bara” ett oerhörd snedvriden inställning till pengar och dess värde...
Har varit svårt skuldsatt i många år, men har hanterat det tack vare bra lön, årlig bonus, skatteåterbäring, men när mina tänder fullkomligt havererade för några år sedan med tandimplantat som ända väg ut, så började ja ta dom ”sjukaste krediterna” och sen var den onda cirkeln ett faktum och paniken över att hamna hos KF gjorde mig förblindad...
Har plitat på ett brev till Skusan i en månad, men de e bara såå patetiskt tycker jag ! Usch, jag förtjänar inte ens en skuldsanering, men vet heller inte hur ja psykiskt ska mäkta med en bestående löneutmätning år efter år utan att se något ljus i tunneln...
Ja, jag antar att ja måste landa i utmätning först och riktigt förstå vidden av den. 
Tack för att Ni tar Er tiden att svara - GULD VÄRT!

Nu tycker jag att du är grovt orättvis mot dig själv, har du rätt enligt gällande lagstiftning att få en sanering ska du självfallet få den. Det finns inget fall med ekonomiskt obestånd som jag stött på, som beror bara på en enda orsak eller omständighet. Att man hamnar där beror tvärtom på en rad omständigheter och illa valda alternativ som man inte kunnat förutse.

Att man valt dom illa valen, beror inte på att man medvetet agerat för att sabotera sin ekonomi ytterligare, utan för att man i panik försöker det hopplösa jobbet att försöka styra upp ekonomin igen. Och så ser det ut för oss alla, oavsett vad vi har för inkomst. Så skämmas, du ska du absolut INTE. Finns inget skäl till.

Däremot har du hamnat i en ytterst olycklig situation, pga att du sannolikt inte fått med dig den ubildning/syn på pengar som du hade behövt. Men det är heller inte bara ditt fel på något vis.

Nej, sätt igång och plita på din ansökan, redan nu ikväll, håller vi alla tummar och tår att du får bästa besker Smiley
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: