Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Efter skuldsanering.  (läst 10351 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mouse
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« skrivet: Augusti 23, 2018, 10:38:49 »

Nu börjar tiden där man kan räkna ner till skuldsaneringen är slut.

Då är det att tanken kommer, varför betaler jag för en dyr hyresbostad, när man faktisk kan bo billigare genom att köpa ett eget hus, lite ute på landet.
Faktisk har jag beräknad att även om man skall låna hela beloppet, med handpenningen som ett blancolån, då kan jag bo 3 till 4000 billigare, än mitt nuvarande boende.
Frågan är då hur länge skall man vänta, efter skuldsaneringen är slut, innan man börjar ta kontakt med banken. Någon har sakt att om man går till en bank som man inte har varit kund hos tidigare, och som alltså inte varit drabbad av din skuldsanering, då kan man gå redan dagen efter sista anmärkning försvunnit, men frågan är, har någon provat detta, eller hur länge bör man vänta?

Jag vill alltså inte sätta mig i någon konsumtions skuld, utan det är enbart för att få ett bättre och billigare boende jag vill låna pengar, och då för ett belopp som är långt under den hyra som jag har idag.
Idag finns en hyra på ca 10 000 kr, plus hushållsel. I ett eget boende kan jag ha ett 10 årigt medlemslån för handpenning till en kostnad av ca 2500, och ett bolån på ca 3000 efter skattereduktion, och med fasta kostnader på 3000 inklusiva hushållsel kommer min månadskostnad att gå med plus på detta vis. Lågger man samtidigt på att jag får 6000 över från skuldsaneringen (det jag betalar idag) då blir det ju en bra affär.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #1 skrivet: Augusti 23, 2018, 17:59:39 »

Glöm inte att räkna på fastighetsskatt, villaförsäkring, uppvärmning, snöröjning eller annan väghållningsvagift, sophämtning, slamtömning om du har eget avlopp, vattenkostnader om det finns kommunalt vatten och en rejäl buffert för att hålla huset i skick och för att kunna reparera akut om/när värmesytemet/vattenledningar/vitvaror går sönder.
Loggat
Mouse
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #2 skrivet: Augusti 24, 2018, 11:47:07 »

De flesta av dessa utgifter ska vara inräknade i dem fasta utgifterna på ca 300 kr/md. Har tänkt att de resterande pengar, som blir över i förhållande till vad jag betalar idag, skall gå till en buffert för underhåll. Efter 10 år är handpenningslånet borta, då finns det ytterligare pengar att lägga på underhåll, och så har jag fortfarande inte rört de 6000 som idag går till skuldsaneringen.
I ett eget hus investerar man ju till senare, istället för att ge pengarna till en sniken hyresvärd.
Loggat
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #3 skrivet: Augusti 31, 2018, 11:30:45 »

Hej. Skulle också vilja veta hur länge efter avslutad skuldsanering som man kan ansöka om ett lån. Skulle väldigt gärna vilja ha en bil igen, och skulle vilja köpa en så fort skuldsaneringen är klar. Kan man ansöka om billån direkt efter? Antar att man måste välja en bank man inte haft med i skuldsaneringen?
Loggat
z2000
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 275



« Svara #4 skrivet: September 03, 2018, 13:19:09 »

Hej. Skulle också vilja veta hur länge efter avslutad skuldsanering som man kan ansöka om ett lån. Skulle väldigt gärna vilja ha en bil igen, och skulle vilja köpa en så fort skuldsaneringen är klar. Kan man ansöka om billån direkt efter? Antar att man måste välja en bank man inte haft med i skuldsaneringen?


Jag tog ett lån ca 1 månad efter min skuldsanering var avslutat (2015), egentligen hade jag tänkt vänta ett par månader till, men var i banken mest för att få informationen, men det slutade med att banken bokade en tid åt mig, så jag sökte då, och det gick ju bra. Tog ett så kallad LO-lån.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #5 skrivet: September 03, 2018, 14:10:00 »

Först blev jag ganska förundrad över att flera vill ta nya lån direkt efter avslutad skuldsanering. Borde man inte kunna leva lite snålt ett tag till och tex köpa en ny bil kontant eller spara ihop till kontantinsatsen för sitt boende?

Sen tänkte jag efter och insåg att även jag har då och då hamnat i funderingar kring eventuellt bostadsbyte eller bilbyte sen, när man är fri från alla anmärkningar och i dessa drömmar ingår ju även lån. Men i min plan ingår det också en hel del sparande innan det kan bli på riktigt. Och jag har ju ett bra tag kvar tills dess. Hoppas bara att bilskrället håller i tre år till.
Loggat
IronMike
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 13


« Svara #6 skrivet: September 06, 2018, 11:29:24 »

Min sanering tog slut i1:a juni, ett par veckor tog jag hem appen kreddy, samma dag den var slut kunde jag istället för inget betyg alls läsa att jag hade mycket god kreditvärdighet. En vecka senare ansökte jag och blev beviljad ett lån på 100 000 för att kunna köpa en bil, nu valde jag att strunta i det och spara ihop istället, men det gick.

Förra veckan öppnade jag ett företagskonto hos samma bank som fick stryka en skuld på 50 000 kr jag hade hos just dem.  Känner mig fri som en fågel!
Loggat
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #7 skrivet: September 06, 2018, 13:47:53 »

Jag hade en gammal skruttbil som fick motorfel, och inga pengar att fixa den eller köpa en ny. Så jag har nu levt utan bil i 2 år nu. 3 år kvar på saneringen, och saknar att ha bil. Men det funkar rätt hyffsat ändå. Längtar till den dagen jag ska kunna ta ett billån och köpa en bil. Jag försöker spara till handpenningen. Men det är inte så lätt att spara under saneringen när man har barn. Så det låter underbart att kunna känna sig fri efter saneringen. Svårt att föreställa sig att en dag kunna behålla hela sin lön själv Huh??. Längtar. Bara 3 år kvar Huh?Huh???. Kram till er alla som kämpar på Huh??
Loggat
Cc
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #8 skrivet: September 06, 2018, 22:23:41 »

z  z  Blev visst en massa sura emojis. Hm...
Jag hade en gammal skruttbil som fick motorfel, och inga pengar att fixa den eller köpa en ny. Så jag har nu levt utan bil i 2 år nu. 3 år kvar på saneringen, och saknar att ha bil. Men det funkar rätt hyffsat ändå. Längtar till den dagen jag ska kunna ta ett billån och köpa en bil. Jag försöker spara till handpenningen. Men det är inte så lätt att spara under saneringen när man har barn. Så det låter underbart att kunna känna sig fri efter saneringen. Svårt att föreställa sig att en dag kunna behålla hela sin lön själv. Längtar. Bara 3 år kvar. Kram till er alla som kämpar på.
Loggat
fafafattiglappen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 7


« Svara #9 skrivet: September 06, 2018, 22:52:47 »

De flesta av dessa utgifter ska vara inräknade i dem fasta utgifterna på ca 300 kr/md. Har tänkt att de resterande pengar, som blir över i förhållande till vad jag betalar idag, skall gå till en buffert för underhåll. Efter 10 år är handpenningslånet borta, då finns det ytterligare pengar att lägga på underhåll, och så har jag fortfarande inte rört de 6000 som idag går till skuldsaneringen.
I ett eget hus investerar man ju till senare, istället för att ge pengarna till en sniken hyresvärd.


du skriver "de flesta" antar att du räknar bort buffert..  men hur räcker 300kr till: fastighetsskatt, villaförsäkring, uppvärmning, snöröjning eller annan väghållningsvagift, sophämtning, slamtömning om du har eget avlopp, vattenkostnader om det finns kommunalt vatten?
för att inte nämna sotning osv.  ett Hus kostar ungefär 5000 i grund..  sen kan du lägga på allt och jämföra med lägenhet! :-)

klart är att om NÅN hyr ut sitt hus, så gör man det för att tjäna pengar, (eller för att inte förlora pengar) så det första vi måste kolla på är hur mycket vill hen tjäna? 1000kr i mån? 2000=? vilket som så är kostnaderna nästan desamma för ett stort eller litet hus, blir lite dyrare med ett stort för värmen. sen har du dina kostnader för att leva i det huset, du bajsar, ja slamtömning 1987 kr per år, du duschar, dricker vatten å lagar mat, vatten 350 per år..  osv.
Loggat
Mouse
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 3


« Svara #10 skrivet: September 08, 2018, 09:36:19 »

Ups det blev fel, skall självklart vara ca 3000 kr i månaden, har sett på flera fastighets annonser att de kostnader ligger runt där, så att köpa ett hus skall man kunna för en kostnad av ca 8500 i månaden. Idag betaler jag över 9000 kr i månaden för att hyra en bostad.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #11 skrivet: September 11, 2018, 08:18:40 »

Verkar väldigt lågt räknat då!

Vårt lilla hus på landet (med eget vatten och avlopp) kostar ca 1500 kr i el (uppvärmning + hushållsel), 1000 kr i övrig uppvärmning (ved eller loggs), 350 kr sophämtning, slamtömning 2 ggr per år ger ca 400 kr/mån, försäkring 400 kr/mån, fastighetsskatt vet jag faktiskt inte, snöröjning + sotning 100 kr = minst 3800 kr/ mån. Vattenkvaliteten är dålig så vi borde dessutom installera filter för att ta bort järn så det kommer också bli en kostnad. Kostnaderna beror ju såklart på storlek på hus, vart i landet man bor och hur varmt man vill ha det.

Sålde ett stort hus i en annan del av landet när vi flyttade hit och hur vi än vred och vände på det blev vi tvugna att skriva 8000 kr/mån på driftskostnader (stort, otätt, gammalt trähus med direktverkande eluppvärmning, kommunalt vatten).
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: