Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur beter sig (eller beter sig inte) Kronofogden vid hembesöken?  (läst 7334 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kaffekakan
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 60


« skrivet: Augusti 16, 2018, 15:53:20 »

Har ju tittat på engelska tv-serien "Kronofogden knackar på". Men jag undrar hur det
rent praktiskt går till i Sverige?

Jag kommer snart hamna hos KF och undrar hur deras hembesök går till? Alltså när de besöker
hemmet för att se om jag har några tillgångar de kan sälja av.

1. Kommer KF oannonserat någon gång, eller får jag veta datum och tid i förväg här i Sverige?

2. Jag bor i hyresrätt och har inget värdefullt hemma. Så jag är inte speciellt orolig att de ska
sälja av en gammal sliten soffa typ. Men jag har en liten låda med kontanter i (för regniga dagar).
Kommer svenska KF att rota igenom garderober och köksluckor och söka igenom lådor och sånt??

Eller hur går det till rent praktiskt här hemma?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: Augusti 17, 2018, 12:40:18 »

Förstår det kan vara skrämmande att se detta program, men min erfaring är att den svenska kronofogde inte alls är lika sina engelska kollegor.
De år jag var i kronofogdens register (runt 25 år) har vi endast haft ett hembesök, och det var verkligen lugnt, en kronoinspektör kom oanmält, och berättade han var i grannskabet, och ville göra ett besök.
Han gick runt i lägenheten och kollade hur det så ut, öppnade inga skåp eller lådor, men bedömde att allt vi hade var ett vanligt hem utan lyx, och det fanns inget att komma efter där.
Övrig kontakt har annars varit genom brev och telefonsamtal.
En gång fick jag brev om att de ville komma på ett datum och klockslag, och då ringde jag och frågade vad det gällde, och då var det min bil de var intresserade av, när jag telefonisk berättade om bilens skick, samt jag hade ett läkarintyg på jag behövde bilen, då var det lugnt, och hembesöket blev inställd direkt.
Det som är viktigt, för att hålla KRM från dörren, är att svara på de brev du kommer att få, göm dig inte, och svara så sanningsenligt som du kan. Berätta inte att du har en låda med kontanter, det kan ge ett fel intryck.
Skulle KFM komma till din dörr, vis dem in, bjud på en kopp kaffe, och lyssna på vad de har att säga, långt de flesta inspektörer går faktisk att prata med, i alla år har jag endast mött en, via mailkontakt, som var otrevlig och villa visa sin makt.

Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Kaffekakan
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 60


« Svara #2 skrivet: Augusti 21, 2018, 20:19:33 »

Ok, det var lite så jag hade föreställt mig svenska KF. Skönt att få det bekräftat.

Oj då, har du själv berättat för KF att du har kontanter eller tillgångar? Då lärde du dig den läxan och jag
förstår att du vill förmedla det till andra. Jag känner inte dig, men jag vet att folk gör de mest konstiga saker.
Loggat
Fawkes
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 22


« Svara #3 skrivet: Augusti 22, 2018, 09:56:47 »

Hej.
Jag har haft 1 besök för många år sedan.
Det var 2 damer som som kom ( de hade skickat brev innan och efter telefonkontakt så hade vi bestämt tid och dag eftersom jag har barn, så att de kom på lämplig tid).
Vi satte oss vid köksbordet med varsin kopp kaffe och pratade igenom min situation.
Inget "gå runt och kolla", inget snoka igenom rummen.

Mycket positivt allt som allt. Det var i Uppsala.
Loggat
Emmskpat
Medlem
Jr. Member
*
Offline Offline

Antal inlägg: 78


« Svara #4 skrivet: November 09, 2018, 16:07:16 »

När jag har läst här på forumet så verkar det ha funnits en annan attityd från KFM:s sida för 20, 30 år sedan och att det är en sån föreställning som lever kvar idag.
Numera tror jag att verkställigheten har en mer human inställning och vet att det ofta är något tragiskt som ligger bakom, inte någon rättshaverist som bara vill jäklas med allt och alla myndigheter. Man ser hela människan och inte ett ärendenummer bara.
Kanske är det även skillnad på utbildningen bland de anställda idag? Man borde väl kunna vara Jurist, Ekonom eller Socionom för ett jobb inom KFM?
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #5 skrivet: November 09, 2018, 22:41:31 »

Lite partisk är jag såklart, men väldigt lugnt.  Det är sällan vi hör hembesök hos privatpersoner om det inte finns någon anledning att tro att det finns tillgångar värda att utmätas.  Det är nästan bara när hus eller fordon ska utmätas, eller om det finns näringsverksamhet.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
Emmskpat
Medlem
Jr. Member
*
Offline Offline

Antal inlägg: 78


« Svara #6 skrivet: November 09, 2018, 23:40:05 »

Lite partisk är jag såklart, men väldigt lugnt.  Det är sällan vi hör hembesök hos privatpersoner om det inte finns någon anledning att tro att det finns tillgångar värda att utmätas.  Det är nästan bara när hus eller fordon ska utmätas, eller om det finns näringsverksamhet.

Precis, lugnt har jag med fått intrycket av när jag har läst här o där.

Vet du varför det verkar finnas en föreställning som lever kvar att KFM är burdusa och nära på omänskliga i sin framtoning? Har det kanske varit tvunget att vara mer hårdhudad förr (av någon anledning) eller vad är det som gör att det hos en del väcker rent av rädsla för hembesök??

Det jag har läst berör nutid och då verkar det vara både ett informationstillfälle och ett arbetsuppdrag som ofta går hand i hand med en fikastund och ett schysst samtal om klientens förhållanden och omständigheter.
Det är ju inte så att ni kommer ut i bil med dekaler från myndigheten, har självlysande text bakpå jackan med KFM eller medvetet försöker "skämma ut" klienten.

Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #7 skrivet: November 09, 2018, 23:59:59 »

Det finns även idag anställda på Kfm som använder en stor arrogans och väldigt lite lyhördhet. Jag har fått uppfattningen att det finns olika kulturer på olika Kfm-kontor där en del är tillmötesgående och en del vill visa sin makt.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: