Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Möjlighet att få låna?  (läst 3792 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
luftslott
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 42


« skrivet: Juli 11, 2018, 12:37:08 »

Hej,

Jag behöver köpa en nyare bil pga den gamla rasade för en tid sedan.
Hur stor är sannolikheten att jag får låna 150.000 kr med följande förutsättningar?
Jag vill inte belåna fritidshuset mer då vi är flera som delar på detta.
Om jag söker hos t ex lendo, kommer jag få ett avslag eller inte?

Hos vissa som lånar ut pengar står det att dem godkänner bet.anmärkningar och du måste varit skuldfri hos kf i minst sex månader.
+Löneutmätningen avslutades okt-17 pga jag betalade resterande belopp via hjälp av min bank.
+ Hade ca 685 000 kr som inkomst 2017 och det kommer blir ca 660 000 kr 2018(har ett extra jobb som jag haft i flera år och kommer fortsätta med tillsvidare)
+ Har ett bostadslån på ett fritidshus som aldrig gick vidare till löneutmätningen, har alltid skött bet. av detta lån. Detta är det enda lån jag har.
+Jag har inga krediter.
+Har inga skulder hos kf sedan okt-17.
+Har givetvis ett antal bet.anmärkningar.
+ Jag har ca 17 000 kr var att leva på efter att allt(räkn och mat, bensin mm) är betalat.



Hoppas ni alla får en fortsatt solig sommar.
/Luftslottet



Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #1 skrivet: Juli 11, 2018, 15:12:32 »

Det kan ju bara en bank svara på.

Men varför behöver du en bil för 150000 kr?
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #2 skrivet: Juli 11, 2018, 16:50:09 »

Sticker lite i ögonen när jag läser detta, för att vara helt ärlig.

De flesta som är hos KFM har tuffa marginaler, och många hamnar där på grund av nån oförutsedd händelse. Du uppger en inkomst på 55000/mån, 17k kvar efter räkningar. Många, jag själv inkluderad, får ut 17k/mån efter skatt.

Om man inte kan undkomma betalningsanmärkningar med en så stark ekonomi så kanske man ska känna sig själv väl nog att inte ta lån och spara undan.

Personlig rant, men tror nog det finns de här som håller med mig.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
klosterlikor
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 357


« Svara #3 skrivet: Juli 11, 2018, 18:27:01 »

Håller fullständigt med Nyx i detta ärende.
Loggat
kinnahelena
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 251


« Svara #4 skrivet: Juli 12, 2018, 12:35:59 »

Alltså, hm. jag är sjukpensionär och efter skatt har jag 11000 kr i månaden som jag sen ska betala hyra och alla andra räkningar. Har haft det så i många år, dessutom ensamstående med ett barn (som numera, tack käre gode gud, är självförsörjande).
När jag försörjde mitt barn så fick jag visserligen barnbidrag,underhåll och mitt barn fick studiemedel men det gjorde att vi tydligen hamnade oerhört mycket på plus så de summorna drog kronofogden i utmätning. Även mitt barns studiemedel trots att "hen" vid 18 års ålder fick det till sig själv (och underhållet) för det räknades som inkomst till familjen.

Jag har, trots denna "lilla" inkomst lyckats harva mig igenom de värsta skulderna och i dag har jag några kvar som jag konstant får "bråka" med inkasso om för de är 22 till 25 år gamla men innan jag hittade hit så hade jag inte den blekaste aning om min rätt att bestrida så de gamla skulderna är sålda flera varv mellan bolagen och en del har lyckats få utslag.
Men, trots det så har jag NOLL i skuld på kronofogden samt lyckats ta mig igenom så att den sista betalningsanmärkningen försvinner i september.

och ja, jag bor på landet så bil har varit en nödvändighet och det har då INTE varit några vidare värst "snygga" och bra fordon men de har i alla fall rullat.

Skulle tro att om man har din inkomst så behövs då rakt INTE några lån för att köpa en bil och ta dig från punkt A till punkt B.
Spara i två månader så har du en klart "lyxigare" bil än vad många av oss här inne någonsin har ägt !
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: