Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: E-mål, frågor och funderingar  (läst 2135 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
storquken
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 1


« skrivet: Juni 13, 2018, 12:09:00 »

Har en fråga efter läst igenom en del trådar här på forumet,

Jag har haft stora skulder hos KFM, några miljoner försvann efter 5 år då det var A-mål, det som egentligen är kvar är ett E-mål på några miljoner.( ett enda mål/post på en hög summa), Jag fick skulden 2007 i Tingsrätten pga olika omständigheter blev dömd och skulden har sedan dess legat hos KFM. Jag är inte nämnvärt påverkad av mina skulder då jag inte äger något överhuvudtaget, jag har noll tillgångar efter utmätning.

Då jag förra året och detta år förslog till Borgenären? (den som har skulden) att förlika eller försöka komma till en lösning, samt fått ett nej från dem till det så har jag dessa frågor.

Får tillägga att det är ett skadeståndsanspråk som uppkommit via Tingsrätten och dom vid brott

1. Hur fungerar preskriptionstiden om skulden legat hos KFM i 10 år och inget händer, det ringer en kille 1 gång per år och frågar om jag har några tillgångar (vilket jag inte har)

2. Blir preskriptionstiden förnyad bara av att den ligger hos KFM, eller måste borgenären göra något aktivt.

3. Om det är så,vad gör dem för något aktivt.

4. Förutom skuldsanering och flytt utomlands, vad finns det för sätt att bli av med ett E-mål. (jag har inte betalat en krona och har inte för avsikt att göra det, max genom en skuldsanering, då jag anser att skulden är oriktigt)

Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #1 skrivet: Juni 13, 2018, 13:44:33 »

Så länge skulden finns hos KFM blir den inte preskriberat, från den dagen den tas bort från KFM börjar preskriberingstiden, om den blir 3, 5 eller 10 år i ditt fall kan jag inte svara säkert på.


I ditt fall skulle jag nog se på möjligheten för skuldsanering.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: