Sidor: [1] 2 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Är det särskilda regler ang delgivning vid el skuld?  (läst 58070 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« skrivet: November 18, 2008, 22:23:45 »

Skulle vilja få hjälp att bena ut det här med delgivningar...
Som jag har fattat det så behöver man inte skriva på en delgivning från ett privat företag. Men om det gäller en skuld från ett elbolag, är det skillnad då?
Fick för en tid sedan besök av en delgivningsman, tror det var från Aktiv Delgivning eller vad dom heter, på uppdrag av Intrum, detta gällde en skuld till ett elbolag. Han ringde ett antal gånger innan för det går inte att komma in här i porten utan kod, finns alltså inga namnknappar att trycka på, på utsidan. Det är ju rätt bra i och för sig!  Smiley Men i allafall så sa jag till honom att jag skriver inte på något från privata delgivningsmän, då sa han att jag hade helt rätt i det att jag kan vägra, men då skulle han lämna över det till polisens delgivning, just för att det gällde en elskuld! Jag hörde mig för då om detta och det är tydligen rätt och riktigt. Men nu har jag haft femtielva samtal igen dom sista dagarna (med skyddat nr) och misstänker att han är i farten igen. Nu undrar jag är det bara el skulder detta förfarande med polisen gäller? Eller går dom alltid vidare dit? Och kommer polisens delgivningsman är man väl tvungen att skriva på, för dom har väl samma rätt som KFM när det gäller att delge folk?
Loggat
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #1 skrivet: November 18, 2008, 22:53:33 »

Nä du han har fel. Skit i aktiv delgivning. Han får hota hur mycket han vill och han ljuger. Nästa gång han ringer så tala om att du inte vill ha några samtal från dem...När det hamnar hos polisen brukar man ofta få en delgivning där man ska hämta hos polisen först, där efter åker dem ut.. Jag kan ha fel men det är vad jag har råkat ut för.. Hur som helst har du gjort rätt..
Loggat
birana
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 338


« Svara #2 skrivet: November 18, 2008, 23:00:03 »

Om det finns särskilda regler eller inte har jag inte en aning om men jag skriver INTE på något papper från någon och ja det brukar komma 2 stycken konstaplar i uniform och hälsa på då jag inte heller hämtar ut någonting som jag inte beställt  svaret blir samma som till alla andra tack men nej tack vill du lämna handlingen  så varsågod men någon underskrift blir det inte............
Loggat

Har du aldrig misslyckats så har du gjort för lite...
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #3 skrivet: November 18, 2008, 23:29:01 »

Jag önskar att jag visste mer och därmed kunde stå emot dom... men jag fösöker lära mig så mycket jag kan. Men rent mentalt är man kvar i det gamla, har ju känt sig i underläge när det gäller allt som har med skulder att göra i så många år, så jag känner mig fortfarande som ett tillrättavisat barn när jag blir motsagd, som med delgivningsmannen t.ex. Sen känns det förbannat jobbigt att polisen skulle komma och ringa på dörren...  Embarrassed och ännu värre om dom skulle söka upp mig på jobbet... jag tycker sådant är hemskt pinsamt...
Men som han sa från Aktiv delgivning så brukar det ta väldigt väldigt lång tid för polisen att komma ut, för det är inget dom prioriterar...
Och när han sa att det var lite speciellt med just el skulder och lutade sig mot någon el lag, eller vad han bubblade om så lät det ju trovärdigt, och den gången skrev jag ju på, men jag bad honom komma tillbaka dagen efter när jag hade kollat upp vad som gällde, och fick det bekräftat. Och den skulden är snart bet. nu. Så om han nu är i farten igen så vet jag ju att det inte gäller någon el skuld i allafall.
Men en sak fattar jag inte... hur kan privata delgivningsfirmor gå till polisen och få dom att utföra det dom själva inte kunde?  Huh? Och uppfattningen som jag tror folk har i allmänhet är att kommer KFM eller polisen med delgivning så jäklar är det bäst att skriva på!
Loggat
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #4 skrivet: November 18, 2008, 23:44:59 »

Elräkning? Är det för det lokala bolaget och att dem kan stänga av strömmen? Är det så att det bra är frågan om en elräkning så skiljer det inte från något annat. Aktiv delgivning egna nissar som dem skickar ut kan inte ett skit. Bry dig inte om dem. För jag är till 100% säker att det inte kommer någon polis. Nästa steg dem kan ta är att skicka det till kfm Men troligen är dem bara ute efter preskriptiontsavbrott. Simma lugnt. Driv med nissen istället och be honom skaffa ett riktigt jobb som man kan leva på.
Loggat
birana
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 338


« Svara #5 skrivet: November 18, 2008, 23:53:54 »

Varför prata med inkasso öht och absolut inte på telefon lägg bara på luren .....och ta't  lungt
Loggat

Har du aldrig misslyckats så har du gjort för lite...
britt
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 683


« Svara #6 skrivet: November 19, 2008, 00:00:30 »

De enda delgivningar jag skriver på är från Kfm.
De andra kan fara och flyga.
Loggat
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #7 skrivet: November 19, 2008, 00:03:38 »

Ja förra gången gällde det ett lokalt elbolag, och det var på vippen att elen blev avstängd, men jag fick betalat i elvte timmen. Det var därför jag tänkte att det kanske var lite särskilda regler bara därför.
Men kommer han nu dragandes med något annat så blir det ju lättare att säga att jag inte skriver på något!
Å andra sidan om jag ger fan i att svara i telefon på nr jag inte känner igen, så kommer han inte in i porten!  Smiley Vad händer vidare om han inte skulle få tag på mig?
Och om det nu skulle vara så att han slinker in i porten vid något obevakat  Evil ögonblick, och jag skulle öppna dörren så måste han väl tala om vad själva skulden gäller? Inte bara för vilket inkassobolag han utför delgivningen.
Loggat
britt
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 683


« Svara #8 skrivet: November 19, 2008, 00:13:41 »

Han vet inte vad skulden är.Det enda han vet är vilket inkassobolag.
Du behöver aldrig skriva på en delgivning,om det inte är från Kfm eller tingsrätt.
Men jag rekommenderar att alltid betala hyra och el.Dina fasta utgifter ska du alltid betala.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #9 skrivet: November 19, 2008, 00:21:04 »

Som sagt så behöver du aldrig skriva på en delgivning!

Inte ens när det kommer från Kronofogden eller tingsrätten behöver du egentligen inte skriva på.
Däremot kan det i sådana fall finnas andra delgivningsmetoder, tex spikning, surrugatdelgivning, förenklad delgivning och annat som kan jämställas med att du blir delgiven med tvång.
Det bästa är att läsa in sig på delgivningslagen, samt söka rättsfall som liknar det egna för att säga vad dom kan ha för möjligheter att tvångsdelge dig.

Är du riktigt skicklig och fräck så kan du lyckas hålla dig från delgivning så pass länge att ärendet under tiden hunnit preskriberas! Evil




Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
birana
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 338


« Svara #10 skrivet: November 19, 2008, 00:26:14 »

Precis som Admin skriver så kan ingen tvinga dig skriva på. Har du inte "dörröga" så skaffa och öppna bara dörren för "inbjudna gäster" och råkar du öppna och det står någon utanför som säger:Är du namn ? så svara bara NEJ inga disskusioner bara stäng dörren. Stå på dig
Loggat

Har du aldrig misslyckats så har du gjort för lite...
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #11 skrivet: November 19, 2008, 00:26:46 »

Men Britt, förra gången visste han ju vad skulden gällde, då sa han att han var på uppdrag av Intrum och skulden gällde Gbg´s energi!  Huh?

Ja jag måste absolut tuffa till mig och inte vara en sån hare!   Grin
Loggat
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #12 skrivet: November 19, 2008, 00:28:46 »

Jodå jag har "dörröga"! Som tur är!
Loggat
birana
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 338


« Svara #13 skrivet: November 19, 2008, 00:32:10 »

va bra ! då är det bara "tilltuffningen" kvar  Wink  Grin
 
Loggat

Har du aldrig misslyckats så har du gjort för lite...
fattigriddare
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 871


« Svara #14 skrivet: November 19, 2008, 00:49:22 »

Japp, och det blir tack vare er alla här som jag kan tuffa till mig!  Smiley  Och på all kunskap jag skaffar mig!
Tack för alla svar!
Loggat
Sidor: [1] 2 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: