Sidor: 1 ... 3 4 [5]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Följas åt mot och förhoppningsvis genom skuldsanering?  (läst 51239 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #60 skrivet: Mars 15, 2018, 09:07:37 »

. att flytta är dessvärre inget alternativ just nu eftersom det råder stor bostadsbrist där vi bor och vi måste kunna ta oss till våra jobb (i mitt yrke finns inte heller många lediga jobb just nu).

Så var det för oss med så man fick tänka lite utanför boxen. Jag sökte jobb i en helt ny bransch 70 mil hemifrån där man kunde hitta hus för i princip ingenting. Nu hade jag ju tur att allt klaffade så att jag fick jobbet, vi kunde sälja huset och vi hittade ett billigt hus som funkade. Maken var arbetslös så vart han bodde spelade ju mindre roll.

Men i er sits då det inte verkar finnas något övervärde skulle jag nog sitta lugnt i båten. Självklart måste ni betala på bolånen.
Loggat
holly_golightly
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« Svara #61 skrivet: Mars 15, 2018, 10:39:15 »

. att flytta är dessvärre inget alternativ just nu eftersom det råder stor bostadsbrist där vi bor och vi måste kunna ta oss till våra jobb (i mitt yrke finns inte heller många lediga jobb just nu).

Så var det för oss med så man fick tänka lite utanför boxen. Jag sökte jobb i en helt ny bransch 70 mil hemifrån där man kunde hitta hus för i princip ingenting. Nu hade jag ju tur att allt klaffade så att jag fick jobbet, vi kunde sälja huset och vi hittade ett billigt hus som funkade. Maken var arbetslös så vart han bodde spelade ju mindre roll.

Men i er sits då det inte verkar finnas något övervärde skulle jag nog sitta lugnt i båten. Självklart måste ni betala på bolånen.

Ja, jag resonerar så också och tänker att det ska mycket till om de värderar huset högre. Bostadspriserna där vi bor är mycket låga i förhållande till kringliggande kommuner. Jag ska försöka stilla min oro och tänka att det inte behöver gå helt åt helvete. Tack för svar!
Loggat
holly_golightly
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« Svara #62 skrivet: April 16, 2018, 17:24:04 »

Idag har jag träffat kommunens skuldrådgivare och räknat på våra skulder och pratat om vad som kan vara bra att tänka på när man väntar på besked på skuldsanering. Hon vågade såklart inte säga att vi kommer bli godkända, men hon tyckte att det såg "lovande" ut och att vi uppfyller första kravet, dvs att vi inte kan betala tillbaka skulderna inom 15 år. Det som kan tala emot är min sambo spelande (som han visserligen får hjälp med nu) och att vi har ett hus som kan värderas något högre än vad vi har bolån för.
Det var ändå skönt att träffa någon insatt och få ventilera lite, hon var inte alls dömande och vi kunde tom vara lite glada och le lite emellanåt.
Hoppas det går framåt för er andra! Tycker den här väntetiden är plågsam!
Loggat
holly_golightly
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« Svara #63 skrivet: Juli 10, 2018, 15:27:32 »

Hur går det för er? Någon här?
Idag ringde vår kontakt på KF och började ställa frågor inför ev inledande, så snart kommer vi veta om det blir skuldsanering eller inte. Det har varit en lång väntetid med många dippar, men känner ändå att detta är vägen ut för mig och min sambo. Min löneutmätning har precis börjat, tog nästan ett halvår (släppte allt i februari när vi ansökte om skuldsanering).
Loggat
Sidor: 1 ... 3 4 [5]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: