Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: om det är lite fel uppgifter i ansökan om skusan :-O osv.  (läst 179 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
typ evighetsgäldenär
Newbie
*

Antal inlägg: 30

« skrivet: November 14, 2017, 08:36:45 »

Hej!
Efter en vääääldigt lång tid har jag äntligen skickat in min och makens ansökningar om skuldsanering. Bestämde mig för det för typ två år sen egentligen men vi råkade separera, kom på fötter igen och märkte då att de ändrat lagen vilket ju egentligen var bra haha. Det var ju så otroligt mycket enklare att ansöka!
Så hela förra veckan satt jag ner vid datorn och skrev på ansökan och stolpade upp alla skulder mm.
Jag hade dock väldigt bråttom med att få iväg dem när de äntligen var klara, så jag kom på i efterhand att dels glömde jag skulder, och dels glömde jag en inkomst (hoppsan!) och dels skrev jag fel på kostnader för fullgörande av tjänst, min man åker bil och inte buss.
Så nu måste jag ändra på detta antagligen, HUR?

Jag undrar också vad som händer nu om tex 7 månader när de börjar kolla på ansökningarna, om något ändrats tills dess, hur ser Krono på det? Alltså ponera att det tillkommit en skuld, som egentligen inte är ny, men som företaget velat bryta preskriptionen på eller nåt och helt plötsligt dykt upp men jag glömt det. Eller att inkomster och utgifter ändras. Då tar väl KFM isf de nya uppgifterna och går på dem? Mycket kan hända under 7 månader liksom.

Och en annan sak; MÅSTE man skriva adress till varenda jäkla inkassobolag? Jag gjorde inte det! Jag tänkte komplettera med det om nu KFM inte fattar själva vad adressen är, det borde de ju veta.
Hur ska man förklara för KFM om man inte kommer ihåg vad en skuld från början är?
Jag vet bara tex att det finns hos Lindorff, ser summa och ränta men inte mer, uppkom 2008, vet inte alls vad det är för nåt eller vem som jag egentligen är skyldig pengar. Hur hanterar KFM sånt?

Och så en sista fråga. Jag undrar om det är POSITIVT eller inte vid ansökan om skulsan, att man har fast jobb och jobbar 100%. Jag tycker det känns som att hur man än vänder sig så har man svansen bak. För ett fast heltidsjobb kan räknas som att man själv kan betala skulderna, men om man INTE jobbar så gör man inte vad man kan för att betala...? Är det BRA att tex ha psykisk ohälsa så att man riskerar sjukskrivning?

Vad är det optimala skuldsaneringsfallet, nån som kan svara på det? (alltså ett fall som garanterat blir godkänd)

Själva har vi skulder på ca en mille, vi har båda fasta heltidsjobb NU, men det är inga garantier. Min man har inte lätt för att få jobb om han skulle förlora det vid arbetsbrist och samtidigt har han psykisk ohälsa. Jag däremot har bra utbildning och skulle kunna få ett jobb med bättre betalt. Lättare för honom att få skulsan än för mig? För jag ska väl kunna betala själv med mina feta löner :-/

Jaja det var mycket frågor på morgonkvisten, tack å hej! :-)
Loggat
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 850

« Svara #1 skrivet: November 14, 2017, 09:46:27 »

Mååånga frågor!

Om du redan nu vet att det blivit fel kan du ju skicka in en komplettering med rätt uppgifter istället för att vänta 7 mån och rätta till uppgifterna. Det är ju bra att ha en så komplett bild som möjligt när de ska ta ställning till om du uppfyller insolvenskravet, dvs att du inte ska kunna betala dina skulder inom en överskådlig framtid. Och där har du svaret på många av de andra frågorna! Det är ju förhållandet mellan din inkomst och dina skulder som avgör om du beviljas inledande och sedan skuldsanering (under förutsättning att du uppfyller övriga krav). Om du bedöms som insolvent och beviljas inledande kommer det ut en notis i POIT där dina borgenärer förvantas bevaka sin rätt och skicka in de skulder som du har. Så det gör inget om du har missat något. Och det gör inget om du inte kan komma ihåg vad det är för skulder så länge du är ärlig och medverkar i utredningen. Du ska tex inte mörka att du lånade 30.000 kr till en resa genom att säga att du inte kommer ihåg. Och har saker och ting ändrat sig när de väl sitter med din ansökan så talar du om det då (tex om inkomsten ökat eller minskat, eller om du bytt boende etc.).

Du förväntas arbeta heltid på ett jobb som motsvarar din utbildning och som ger en relevant lön. Om du tex är frisk utbildad ingenjör men väljer att arbeta 50% som konstnär med sporadisk inkomst kommer de att ge avslag med motivering att du inte gör vad du kan för att betala dina skulder. Men jobbar du deltid pga sjukdom tar de ju hänsyn till det. Och vilket som är bäst beror ju som sagt på just dina omständigheter. Det kan bli så att de ifrågasätter varför du inte söker ett bättre betalt jobb om det nu finns möjligheter till det.

Ett fall som garanterat ger skuldsanering är ju när du gör allt du kan för att betala dina skulder genom att jobba så mycket som du kan, har minimerat dina boendekostnader och andra utgifter så mycket som du kan osv. och har så pass mycket i skuld så att du inte kommer att kunna betala av dessa inom överskådlig tid (lite luddigt hur länge det är, kan vara 15 år, kan vara kortare tid beroende på dina omständigheter och hur kfm tolkar rättspraxis) och därför är insolvent. Samtidigt ska det vara skäligt att ge dig skuldsanering och det är ju en tolkningsfråga. Tex ska inte skulderna härröra från kriminalitet och du ska inte gynna enskild borgenär. Och du ska medverka i utredningen, dvs svara på frågor och ge kompletterande uppgifter när det behövs.

Jag själv fick beviljad skuldsanering med (egna) skulder på ca 1.5 miljoner och en inkomst på strax under 50.000 kr/mån. Men de räknar ju på skuldernas kapital + ränta och hela familjens inkomst, försörjningsbörda och boendekostnader mm så det går ju inte att jämföra rakt av. Är du tveksam så kan du ju räkna ut hur mycket du skulle betala per månad i löneutmätning och räkna ut hur lång tid det skulle at att betala av dina skulder inklusive räntor.
Loggat
typ evighetsgäldenär
Newbie
*

Antal inlägg: 30

« Svara #2 skrivet: November 14, 2017, 10:22:17 »

TACK för svar!!!!   Cheesy Cheesy Cheesy

Tänkte skriva en ny tråd men jag tar det här istället, detta med kvalificerad insolvent. Det jag egentligen är mest orolig för är att de ska anse att vi inte är det eftersom vi tjänar så bra tillsammans.
Men samtidigt har vi haft löneutmätning sen 2012 och det har inte hänt ett skit med skulderna, de har ökat snarare än minskat, eftersom vi inte kunnat ha avbetalningsplaner på annat vid sidan om, fått oförutsedda utgifter som ej kunnat betalats pga löneutmätning mm. Men oavsett vilket så, RÄNTAN, är ju det enda man betalar.

Kan någon hjälpa mig tänka?
Om vi har skuld på en mille och räntorna oftast är 10-20%, och jag inkluderar här CSN som hela tiden förfalller och adderas på KFM:s utmätning (kan också vara en anledning till att skulden inte minskar) ,
och vi tjänar totalt 53000 i månaden ibland (detta beror på att maken har sidoinkomst IBLAND) (KFM kan utmäta 14000 vid de bästa månaderna)
har tre barn med funktionshinder
en bil som vi fått av FK:s bilstöd - alltså ej utmätningsbar
bor i 4a, lägenhet, hyresrätt
Är man kvalificerad insolvent då?
Om jag inte vore det, då hade väl ändå skulderna redan minskat?

Jag har en app, Tink, där kan man logga in och se sitt skuldsaldo. Ser att de enda gångerna som skulden minskar (annars vandrar den upp och ner 2000 varje månad) är om en borgenär drar tillbaka den från KFM, men då kommer ju en annan sen.
Som sagt, jag tycker man kan räknas som insolvent om det ser ut såhär med räntorna och att CSN alltid ramlar dit också.
Sen vips, så kommer det en skatteskuld för att jag betalat för lite i skatt, och sen kommer det återkrav från FK för att jag fått bostadsbidrag men inte skulle ha det, mm mm . Och sånt extra kan man ju inte betala då.
Är det att anses som mitt fel?

Vad innebär det att man gynnar en enskild borgenär?
Kriminalitet, är det även parkeringsböter? :-O :-O Såna har jag ju, ska jag försöka betala dem innan KFM börjar utreda, så att de inte är med och syns? :-P

Ännu fler frågor, hahaha!
Loggat
KassaKon
Hero Member

« Svara #3 skrivet: November 14, 2017, 12:13:54 »

Du behöver inte oroa dig för parkeringsböterna!

När du räknar med 1 miljon i skulder, har du då räknat med ej förfallna CSN-skulder? För de kommer inte ingå. Alla förfallna CSN-räkningar ingår men oftast får man uppskov/dispens? (har glömt vad det kallas för) för studielånen under skuldsaneringstiden och börjar betala igen när den är över. Alternativt fortsätter man att betala under skuldsaneringen och då får du behålla pengar så det räcker till det.

Du säger "vi" hela tiden, men man räknar individuellt trots att ni har sökt båda två. Dvs hur stor skuldbörda har DU (inklusive gemensamma skulder) och vilken inkomst och personliga utgifter har DU. Men sedan tar de hänsyn till hela hushållets inkomster, boendekostnader, barnomsorg, mediciner, resekostnader mm och räknar proportionellt när de räknar ut hur ditt respektive din mans betalningsutrymme ser ut.

Med tanke på att skulderna inte minskar trots löneutmätning borde ni ju räknas som insolventa!
Loggat
KassaKon
Hero Member

« Svara #4 skrivet: November 14, 2017, 12:19:24 »

Gynnande av enskild borgenär är om du betalar en enstaka borgenär en stor summa istället för att fördela den rättvist och proportionerligt till alla borgenärer (detta under inledande skuldsanering för man är ju fri att göra hur man vill med betalningarna annars ju).
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3926

« Svara #5 skrivet: igår kl. 08:37:15 »

Jag har en app, Tink, där kan man logga in och se sitt skuldsaldo. Ser att de enda gångerna som skulden minskar (annars vandrar den upp och ner 2000 varje månad) är om en borgenär drar tillbaka den från KFM, men då kommer ju en annan sen.
En fråga:
Hur får du appen Tink att visa skuldsaldo?
Med skuldsaldo tolkar jag det som att det är skuldsaldot hos KFM som Du ser.
Men någon sådan koppling finns inte i Tink?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: