Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: skuldsanering sambo eller?  (läst 3663 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hasse62
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« skrivet: September 16, 2017, 09:07:20 »

hej har en fråga som jag inte kan hitta svar på..jag har en son som bor hemma och fyller 18 år nästa år..och ska då försörja sig själv..han studerar ej..har ingen inkomst alls...hur räknar kf då?  min inkomst är 12600kr i månaden och en hyra på 7600kr i månaden...jag betalar idag 900kr till kf på min skuldsanering.som jag har haft i 1 år nu .många skriver att kf räknar med att han ska bidra till hyra mm i hushållet..men om man inga inkomster har,,hur räknar dom då?blir inte klok på detta..då jag söker och söker överallt för att hitta nåt om detta....det ända han har är 200000kr på banken..efter sin mor,,jag har provat kf förbehålls beräkningar på deras sida och där hamnar jag på 0kr i betalningsutrymme..nån som sitter i samma sits och vet? beräkningen kf gjorde för  1år sedan bygger på att dom trodde han skulle studera i 2 år.då skulle jag ha 1700kr i bostadsbidrag och 3800kr i efterlevnadsstöd..men dessa försvinner när han fyller 18 år..räknas han som sambo? Med vänlig hälsning hasse
Loggat
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #1 skrivet: September 17, 2017, 09:19:42 »

jag vet inte hur skusan ser på det men såhär ser många kommuner på hemmaboende "barn"

 dag visar kommunerna en enorm uppfinningsrikedom för att slippa fullfölja socialtjänstens portalparagraf. I vissa kommuner förvägras hemmaboende ungdomar över 18 år socialbidrag med hänvisning till att de bor hemma hos sina föräldrar. När bostadsbidraget upphör därför att ungdomen fyllt 18 år räknas han eller hon som hyresgäst av försäkringskassan som lägger på hyran från hyresgästen på mammans lön, som då blir för hög för bostadsbidrag för henne och andra yngre hemmavarande barn.

I åter andra kommuner har man infört ett flertal normer för hemmaboende ungdomar, t ex en för hemmaboende arbetslösa ungdomar mellan 18–20 år, en för hemmaboende ungdomar mellan 20–25 år, en för hemmaboende vuxna 25 år och över. Där får ungdomen eller den hemmaboende vuxna del av hyran och andra fasta kostnader, vilket är helt acceptabelt. Vad som inte är acceptabelt är att livsmedelsnorm, fritid, hygien m m beräknas efter sambonorm. Den ökande arbetslösheten och den alltmer restriktiva tillämp­ningen av socialtjänstlagen drabbar i första hand de ensamstående mammorna.

Vissa kommuner tillämpar en inneboendenorm bestående av ensam­ståendenorm för livsmedel, kläder och skor, lek och fritid, hälsa och hygien och förbrukningsvaror och sambonorm för tidning, telefonabonnemang, TV-licens och liknande. En sådan norm kommer inte i strid med de åberopade paragraferna vare sig i socialtjänstlagen eller föräldrabalken eftersom den inte förutsätter underhållsskyldighet för vuxna barn.

hur dom än räknar så räknar dom inte med att du fortsätter försörja honom alls utan han förväntas bidra till kostnaderna ni har tsm ....
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
hasse62
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #2 skrivet: September 17, 2017, 10:37:52 »

hej tack för svaret..då är det som jag har trott då..så jag kommer inte begära omprövning utan nöjer mig med att betala 900kr i månaden..sonen funderar även på att flytta till son bror.nästa sommar .och då kan jag söka bostadstillägg..eftersom jag har sjukpension efter en svår bilolycka..tack för ditt svar Med vänlig hälsning hasse
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: