Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Behöver lite hjälp!  (läst 5170 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bellabus
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 274


« skrivet: September 11, 2017, 15:11:33 »

Hej!

För en tid sedan begärde jag ut PUL uppgifter och fick då till svar från två (enligt inkassosuppgifter) fordringsägare att jag inte finns i deras register... kan då inkasso kalla sig "ombud" och driva in dessa skulder? de är alltså inte sålda, inkassobolaget står enbart som ombud och hos fordringsägaren finns inga uppgifter om skulden...
Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #1 skrivet: September 11, 2017, 16:34:13 »

Det där har jag varit med om själv. Jag tror att det ligger till så här:

Ett företag måste ju bokföra sina affärer. Deras transaktioner läggs in på olika så kallade kontonummer. Sedan kan företaget också använda sig av ett dataprogram som hanterar bland annat kunder och leverantörer. Detta kallas för kund och leverantörsreskontra.

Jag tror att företagen städar ur gamla uppgifter ur kundreskontran på inaktiva kunder. Om de får in en betalning på en förfallen skuld så bokförs den direkt in i bokföringen.

Jag anser att detta är helt fel. Om inte de kan uppvisa att de har ett krav på en gäldenär så existerar ju inte fordran. Och att begära ut PUL-utdrag faller ju också i och med detta. Skulle vara intressant och se vad domstolen skulle döma i ett sådant ärende
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
bellabus
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 274


« Svara #2 skrivet: September 11, 2017, 17:05:34 »

Tyvärr handlar det om större summa än vad som faller inom ramen för "små mål" så jag vågar inte riktigt dra det till tingsrätten, även om det känns helt absurt...
Har pratat med chefsekonomen på företaget i fråga i dag och väntar besked... det torde ju strida mot god inkassosed att man inte kan uppvisa att skulden faktiskt existerar? Pratade med fogden som inte kunde svara (förvånande) utan tyckte jag skulle ringa inkasso  Grin som om de skulle säga "oj, då plockar vi genast bort det"... återkommer när jag fått svar!
Loggat
bellabus
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 274


« Svara #3 skrivet: September 11, 2017, 17:08:01 »

och, jag fick, vid förfrågan om PUL från berört företag, följande svar... "med anledning av er ansökna om information enligt 26§ peronuppgiftslagen får vi meddela följande; Att ni inte finns i något register.
Loggat
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #4 skrivet: September 11, 2017, 21:35:58 »

Sådär var det för mej och ett lån på Forex bank på 160 000kr , begärde ut Pul-hade ingenting hos dom, loggade in på mina sidor på forex, fanns ingenting om någon skuld, ringde sen för jag ville veta när exakt lånets togs, dom hade inga uppgifter att ge mej alls ...lyder inte bankerna under bokföringslagen ens undrar man då...
sen när KFM skulle driva in en skuld för FOREX BANK´s räkning så invände jag direkt mot målet med hänvisning att jag är inte skyldig forex en krona och hänvisade till kontoutdragen där det stog 0kr, till en skärmdump från "mina sidor" där det stod att det fanns inga ärenden....så frågade dom om jag hade kvitto på att jag betalt in hela beloppet, nej det har jag inte såklart jag har bara sagt jag inte är skylldig forex en enda krona och det har jag dokumentation på men det kvittade så länge jag inte hade bevis på att jag betalt skulden så var den riktig och skulle betalas, jag hade iof aldrig trott något annat heller men bara tvinga dom erkänna fodran bytt ägare och vill den nya borgenären ha betalt får dom väl ansöka hos KFM då jag inte har möjlighet att betala just nu, KFM´s jurister delade inte min åsikt så jag betalar in pengar till någon jag inte är skyldig en krona fast är det spelade ingen som helst roll tydligen, men stå på dej du, nån gång måste ju rättvisan segra
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #5 skrivet: September 11, 2017, 21:54:29 »

Sådär var det för mej och ett lån på Forex bank på 160 000kr , begärde ut Pul-hade ingenting hos dom, loggade in på mina sidor på forex, fanns ingenting om någon skuld, ringde sen för jag ville veta när exakt lånets togs, dom hade inga uppgifter att ge mej alls ...lyder inte bankerna under bokföringslagen ens undrar man då...
sen när KFM skulle driva in en skuld för FOREX BANK´s räkning så invände jag direkt mot målet med hänvisning att jag är inte skyldig forex en krona och hänvisade till kontoutdragen där det stog 0kr, till en skärmdump från "mina sidor" där det stod att det fanns inga ärenden....så frågade dom om jag hade kvitto på att jag betalt in hela beloppet, nej det har jag inte såklart jag har bara sagt jag inte är skylldig forex en enda krona och det har jag dokumentation på men det kvittade så länge jag inte hade bevis på att jag betalt skulden så var den riktig och skulle betalas, jag hade iof aldrig trott något annat heller men bara tvinga dom erkänna fodran bytt ägare och vill den nya borgenären ha betalt får dom väl ansöka hos KFM då jag inte har möjlighet att betala just nu, KFM´s jurister delade inte min åsikt så jag betalar in pengar till någon jag inte är skyldig en krona fast är det spelade ingen som helst roll tydligen, men stå på dej du, nån gång måste ju rättvisan segra

Jag har tagit upp detta förut här på FR men inte en enda reaktion. Detta är ju sprängstoff! Om du Valleyman bestred ärendet så skulle ju Kfm skickat det till TR. Vore en mycket intressant dom. Jag skulle kunna tro att skulden inte blir indrivningsbar
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #6 skrivet: September 11, 2017, 22:09:11 »

Så här skrev jag i dokumentet som personligen överlämnades till Finansmarknadsminister Per Bolund i våras.

Citat
"Fordringsägaren har tagit bort information i kundreskontra
När gäldenärer begär ut ett PUL-utdrag från borgenärer där inkassobolagen agerar ombud så är det inte ovanligt att borgenärerna svarar att de inte har något registrerat. De svarar att de släppt över ärendet till inkasso. När då gäldenären påtalar att det måste väl finnas ett skuldsaldo registrerat så svarar de att inkassobolaget sköter detta. Här blir det knepigt för om inte borgenärerna har koll på sina egna fordringar så kan inkassobolagen i princip göra vad som helst och är egentligen då skulden legitim?"

Vill ni ta del av hela dokumentet så får ni PM:a mig
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #7 skrivet: September 11, 2017, 23:01:55 »

Den hade tyvärr redan fått ett utslag och det var när dom skulle börja mäta ut för den oxå jag invände mot att  inte några som helst influtna medel skulle fördelas till detta ärende då jag ansåg fodran var felaktig eftersom jag inte hade någon skuld till forex överhuvudtaget .....
men skulden var fastslagen, jag kunde inte visa kvitto på att jag fullbetalt skulden så den kvarstog , någonstans i en annan del av finansvärlden då kanske men inte alls hos forex bank iaf...
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #8 skrivet: September 12, 2017, 11:08:46 »

Jag blir inte klok på det här. Om en skuld blir fastslagen och som senare visar sig att det inte finns bevis för att skulden existerar så kan ändå fordringsägaren kräva in den?

Exempelvis står det så här gällande löpande skuldebrev:

Citat
Löpande skuldebrev i elektronisk form
2014-06-23
Löpande skuldebrev som upprättats i elektronisk form kan inte läggas till grund för verkställighet.
Ansökan om verkställighet som grundas på ett sådant skuldebrev kommer att avslås. Du kan läsa beslutet i sin helhet via länken.

https://www.kronofogden.se/download/18.1c1a126b144d478013211e4a/1403529666379/beslut_lopande_ektroniska_skuldebrev_2014-05-19.pdf
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
kinnahelena
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 251


« Svara #9 skrivet: September 12, 2017, 17:43:12 »

Jag har också råkat ut för det där  Angry
Intrum Justitia debt Finance Ag drev till verkställighet för en gammal elskuld som var 20 år
Intrum Justitia som ombud för eon sen så var Intrum Justitia Finance ag ombud för Intrum Justitia - tror till och med att det var ett av alla andra "sjuttielva" Intrumbolag där i mellan också.
Begärde PuL från eon och fick som svar att de inte ens kunde finna mig i några som helst register (jag har inte haft något elabonnemang på en herrans massa år) så de kunde helt enkelt inte ens ge mig ett endaste litet papper.
När jag då ringde och frågade om denna skuld så sa de att de kinde ju inte ens hjälpa mig att försöka reda ut konceptet eftersom jag inte ens fanns i deras dataregister.
Det där Intrum Justitia debt finance ag fick igenom ett utslag 2013 och det var ju innan jag ens visste att jag hade rättigheter att bestrida skiten   Embarrassed
Den skulden har jag så "snällt" fått betala av till de där nötterna och känner mig faktiskt helt blåst för om jag bara vetat om att jag hade rätt att bestrida så hade de ju kanske inte ens fått ett ruttet öre för en 20 år gammal skuld  Angry
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: