Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Driva företag trots skulder  (läst 10793 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
henteria
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: September 01, 2017, 15:29:38 »

Hej!

Jag har startat Enskild Firma och har skulder på Kronofogden. Problemet med detta är att Kronofogden kan ställa till det för mig eftersom den formen av företag går på mitt personnummer. Min fråga är, räcker det att starta handelsbolag med någon för att komma undan det? Jag ska alltså inte ta ut någon lön alls ännu.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #1 skrivet: September 02, 2017, 00:04:34 »

Berätta lite med om vad du tänkt för upplägg i företaget. Vad är det du ska arbeta med? Du skriver att du inte ska ta ut någon lön. har du något annat arbete/inkomst utöver det nya företaget? Vad är det för typ av skulder som ligger hos Kronofogden?

Det stämmer bra att Kronofogden kan sätta käppar i hjulet när man har företag, och då i synnerhet enskild firma.
Jag drabbades själv 2005 av en personlig konkurs genom ett uppseendeväckande och smutsigt förfarande från Kronofogdens sida.

Den personliga konkursen fyllde inget syfte, annat än att det kostade samhället enorma pengar för skattebetalarna.
(jo, jag utnyttjade ALLT som bara gick för att det skulle kosta massor. Orsaken var att påvisa hur sjukt systemet var)

Samtidigt så måste jag nog säga att konkursen på ett sätt var den bästa tiden i mitt skuldsatta liv. För under tiden fick jag vara i fred från Kronofogden, inkassobolagen samt kunde utnyttja en massa bidrag etc som gjorde att jag faktiskt levde riktigt gott. Riktigt så hade väl inte Kronofogden tänkt sig att min tillvaro skulle vara, men jag lärde mig snabbt systemet, samt hade en advokat vid min sida som hjälpte mig klura ut en massa kryphål....
Men i början av konkursen var det ett rent helvete! Alla konton, abonnemang, hyresavtal osv osv stängdes/avslutades. Hade inte ens pengar till mat, utan det fick vi låna till av föräldrar och kompisar.

Numera har jag och min ena son aktiebolag (byggföretag), och än så länge har inte Kronofogden lagt sig i. Å andra sidan så är ju ett aktiebolag en egen juridisk person. Dessutom så är 51% av aktiekapitalet från min son, så jag är ju bara minoritet...... ;-)

Startade även innan dess upp ett aktiebolag (frisörsalong) med min dotter, och inte heller då la dom sig i något!

Fördelen med ett AB är ju att du har ett fräscht och rent organisationsnummer. Än så länge har vi inte haft några problem med leverantörskrediter, hyresavtal eller liknande. Visst kan man råka ut för en kontroll av styrelsen när man söker krediter osv, men vi har inte drabbats av det. Tror nog mest det är banker etc som gör mer grundliga kontroller.

Ett handelsbolag får visserligen ett rent och fräscht organisationsnummer, men fortfarande är det i princip som en enskild firma, då bolagets ägare ansvarar fullständigt för bolagets ekonomi, vilket innebär att det är vanligt att bolagets ägare kontrolleras vid sökande av krediter eller hyresavtal.

Min rekommendation är att, OM det finns möjlighet, att starta ett aktiebolag. Det finns även andra alternativ som tex ekonomisk förening, men då gäller det att läsa på reglerna lite extra så man gör allt rätt. 
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: