Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hjälp med att översätta en kodning  (läst 5694 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
kinnahelena
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 251


« skrivet: Augusti 28, 2017, 20:53:43 »

Hej
 jag behöver hjälp med att "översätta" en kod i en datalista från Intrum Justitia
Japp, det är dom igen, eller närmare Intrum debt finance AG, de har gjort det till sin livsuppgift att skicka in gamla ärenden till Kronofogden, ett i taget  Angry
Det här ärendet har ett utslag sen 2004 och de hävdar att de skicka 38 brev till mig men,som vanligt, så kan de ju inte av "datatekniska skäl" uppvisa samtliga brevkopior utan hänvisar till 9 st "kravbrev" som de skickat för att illustrera hur de anser att preskriptionsavbrott skett.
Dessutom då, så hänvisar de till sin berömda datahistorik  Angry

I den så står det : ÖG-Apl-pågår-kontakta oss
                           ÖG- Vrk-pågår-kontakta oss

De "brevkopior" de hänvisar till som de anser vara KRAVBREV har övertexten:

                             "Vi vill gärna komma i kontakt med dig" (3 stycken)
                             "Undvik att fler av dina ärenden skickas till Kronofogden" (3stycken)
                             "Förslag till avbetalningsplan" (2stycken)
                             "Meddelande om överlåtelse" (1 styck)

Dessa "brevkopior" (i deras ögon är de ju då kravbrev) är daterade från 2013-02-19 fram till 2017-08-02

i datahistoriken står då dessutom att de skickat brev enligt de förkortningar jag frågade om så jag behöver få hjälp med att förstå/översätta vad de menar.
och nej, jag kan inte ringa eller skriva till dom för att varje gång jag gjort det så letar de fram något nytt attans gammalt ärende så jag måste "gå en match" med dom igen  Sad (de har även skrivit att de inte tänker skicka mer papper för jag redan fått de jag behöver  Angry )
Loggat
kinnahelena
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 251


« Svara #1 skrivet: Augusti 28, 2017, 22:15:34 »

måste fråga en sak till -
skulden är en gammal telefonräkning från tele 2 som tydligen övertogs (eller något) av Transcom CMS AB som sen då har övertagits av Intrum
Intrum säger nu då att fordran är en konsumentfording och att de preskriberas efter 3 år - MEN, att de "utdömda kostnaderna" omfattas av en 10 årig preskription Huh?? (de ska ju då således ändå vara preskade 2014 eftersom jag inte vill påstå att de har skickat KRAVBREV utan mer liknande "erbjudanden")

Så, jag undrar alltså om de där "utdömda kosnaderna" (antar att de menar KF's avgifter o deras avgifter) har en presktid på 10 år ??
Har inte varit med om att de haft så lång presktid i andra ärenden som jag bestridit  Undecided
Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #2 skrivet: Augusti 28, 2017, 22:23:51 »

Jag har sökt kors och tvärs på nätet och här på FR med alla möjliga sökkriterier utan resultat.

Jag tror de är skyldiga att ge dig information om vad förkortningar betyder. Så här skrev Intrum cleaner 2015:

Citat
Ta och skriv ett e-postmeddelande till Lindorff med exakt samma fråga, det är nämligen så att ALLA personer som får sig registerutdrag enligt 26§ PuL har även rätt att få reda på vad alla förkortningar, koder och annat betyder. Om de inte ger dig svar så anmäler du detta till Datainspektionen.

Det jag skulle ha gjort är att ringa dem med skyddat nummer och begära att de förklarar vad förkortningarna betyder. Skaffa annars en tillfällig mejladress och mejla frågorna och säg att detta kommer att anmälas till datainspektionen om de inte lämnar ut
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
kinnahelena
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 251


« Svara #3 skrivet: Augusti 28, 2017, 22:46:44 »

Har också sökt som en tok här på forumet samt letat i alla mina anteckningar som jag samlat ihop sen jag hittade hit och fick klart för mig att jag hade rätten att bestrida.
De förkortningar jag hittar - både här och i mina anteckningar - finns inget som liknar de som finns i deras datahistorik (börjar fundera på om de hittar på nya förkortningar för varje gång de ska skicka ut historiklistorna)

Hm, får nog skaffa ny anonym mejladress för den jag använde mig av när jag verkligen "krigade" mot alla inkasso har de säkert lyckats koppla ihop med mitt namn o personnummer  Wink

Vet du något om min fråga angående presktiden Hallstabella (eller någon annan) Huh? - den frågan står under mitt första inlägg
 
Loggat
kinnahelena
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 251


« Svara #4 skrivet: Augusti 28, 2017, 22:57:14 »

Hittade svaret själv angående presktiden på de där kostnaderna - det verkar vara 10 år
Men, å andra sidan så var ju dessa 10 år redan vid 2014 och om de där "brevkopiorna" inte klassas av Kronofogden att de är av "preskriptionsbrytande karaktär" så är de ju preskade i alla fall

om inte annat så är det ju bara de där kostnaderna de faktiskt har rätt att kräva mig på
Loggat
hallstabella
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1388


« Svara #5 skrivet: Augusti 28, 2017, 23:18:15 »

Jag kom också fram till det:

Citat
Preskriptionslag (1981:130)

Preskriptionstid
2 § En fordran preskriberas tio år efter tillkomsten, om inte preskriptionen avbryts dessförinnan.
Preskriptionstiden är dock tre år för fordran mot en konsument, om fordringen avser en vara, tjänst eller annan nyttighet som en näringsidkare i sin yrkesmässiga verksamhet har tillhandahållit konsumenten för huvudsakligen enskilt bruk. Detsamma gäller fordran mot den som har gått i borgen för betalningen av en sådan fordran. Den treåriga preskriptionstiden gäller dock inte fordringar som grundar sig på löpande skuldebrev.

Är det PUL du begärt ut? Om det är så ska de leverera allt som de har registrerat. De får inte skylla på några datatekniska skäl.
Loggat

Inkassobolagen utnyttjar staten som gratis arbetskraft via Kronofogden för att få in sina rekordvinster.
Detta kostar skattebetalarna många många miljoner!
Moralen är att man ska betala för sig. Gäller inte det då även inkassobolagen?
kinnahelena
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 251


« Svara #6 skrivet: Augusti 29, 2017, 09:16:55 »

Har PuL sen förut och i det står inte denna "förkortning"/kod

Den finns med i deras datahistorik som de hänvisar till att de har skickat 38 brev till mig men de kan inte få fram kopior på dessa på grund av "datatekniska skäl"
De har lyckats få fram 9 stycken som de hänvisar till att det är sådana brev de har skickat och dessa brev har alltså överskrifterna jag skrev i första inlägget,
Där vill ju inte jag påstå att de är utformade som några kravbrev utan mer erbjudande eller att de helt enkelt söker mig.
De hänvisar till "sjuttielva" domar angående kravbrev i sitt yttrande till Kronofogden och jag vet faktiskt inte hur många gånger de upprepar ordet "kravbrev" men attans många gånger har de lyckats plita ner det ordet och själv anser jag ju att de inte kan luta sig mot dessa domar eftersom de inte är "kravbrev" och tänker väl påminna  om mål ÖÄ 4726-07 Svea Hovrätt där de då anser att breven inte är av  preskriptionsbrytande karaktär

Läser man dessutom deras "datahistorik" så är det ju bara en massa utskick med erbjudanden etc.
MEN, det är då de där förkortningarna dyker upp - de som jag inte kan gissa mig till eller tyda vad de betyder.

Varje gång de har skickat dessa erbjudanden (i deras ögon sett, kravbrev) så har jag bestridit dem de senast 3 åren men de anser att de har ju utslaget från 2004 att luta sig mot
När jag sen påpekade att de faktiskt inte har något att "luta sig mot" utan de helt enkelt fick avskriva skulden eller skicka mig mer "bevis" så kom ett brev att de hade minsann skickat en massa "bevis" så nu skulle jag inte få mer papper  Huh?
Sen var det tyst ett tag - inga brev eller nåt. Men, sen kom ett nytt "erbjudande" där de hade räknat med en skuld som jag faktiskt onekligen HAR betalt genom att det drogs pengar från skatteåterbäringen till den skulden.
Jag ringde faktiskt till dom då för nu blev jag så in i bängen jäkl.... trött på dom och de hävdade att de inte fått några pengar och det kunde bero på att Kronofogden låg efter med sitt arbete med utbetalningar (pengar drogs i juni o nu var det augusti)
Men då började handläggaren på Intrum dra upp dessa bestridena skulder o ville att jag skulle komma överens om en avbetalningsplan - jag sa åt honom att jag inte hade lust att diskutera dessa med honom och att jag hade bestridit dom och att de var preskriberade och sen la jag på.
Tror han blev skitsur för vipps så kom ett papper från "Kronolle" att de hade skickat in den här för verkställighet.
Jag bestred och påpekade att den var preskriberad och borde väl onekligen dessutom vara tvistlig eftersom jag bestrider hej vilt till Intrum, skickade dessutom med kopior på alla bestridningar - nu har då Intrum "sagt sitt" och det är det som jag ska försöka få Kronofogden att se att de (Intrum) inte bör få rätt  Undecided
Loggat
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #7 skrivet: Augusti 30, 2017, 05:39:49 »

Måtte du vinna, denna miljardindustris tycks kunna aggera hur dom helst vill utan tillstymmelse till något kontrollorgan som ser till att gällande lagar och förordningar efterlevs och blir dom påkommen med handen i syltburken så läggs ingen nämnvärd möda på att reda ut det, ett sånt stort bolag fullt av jurister kan väl aldrig ägna sej åt tvivelaktiga affärer....

Nej sätt åt dom bara så fort dom inte sköter sej, även om det tar tid så tror jag deras storhetstid faktiskt är på  väg att lägga sej då fler och fler inser vad dom faktiskt håller på med..
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
kinnahelena
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 251


« Svara #8 skrivet: September 13, 2017, 19:05:53 »

Nu har jag då fått Kronofogdens svar på min bestridan - Verkställighet FÅR fortsätta  Angry

De går alltså på att Intrum Justitia debt finance ag har skickat brev till mig och har gjort preskriptionsbrytande åtgärder.

MEN, dessa brev har alla överskrifter som "Kontakta oss", "Erbjudanen om amorteringsplaner" etc.

I min värld så ÄR ju dessa inte regelrätta Kravbrev/påminnelser utan är formade som Erbjudanden - vet inte, men tydligen så har vi olika syn på det  Sad

Är det någon som har tips om hur sjutton jag ska gå till väga nu ?
Överklaga till Tingsrätten känns ju nästan som att "kasta pärlor för svin" för de går ju ALLTID på Kronofogdens bedömning.
Skulden är inte så "stor" - cirka 5000 kronor - men i min värld så är det som en smärre förmögenhet  Angry

OM jag överklagar och förlorar, åker jag på att betala kostnaderna då ?
Har överklagat andra beslut men de har varit mindre summor än dessa - vet ju därför att Tingsrätten går på Kronofogdens linje, 1 gång så beslutade Kronofogden till min fördel och Inkasso överklagade och då gick Tingsrätten också på Kronofogdens linje (till min fördel den gången)
Det verkar ju som om de mer eller mindre inte ens bryr sig att kolla lite extra på "fallen" utan mer systematiskt dömer efter vad Kronofogden har beslutat för att slippa lägga ner tid och arbete en gång till
Loggat
Rahlpen
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 381



« Svara #9 skrivet: September 13, 2017, 19:53:46 »

Halloj,
Du kan överklaga KF beslut men det måste göras till dom. Hade en liknande grej för några år sen. Sen måste KF skicka vidare till tingsrätt, och du kommer inte bli betalnings ansvarig för TR kostnader. Det viktiga är att du har tvärkoll på alla papper, och kan visa bevis för att skulden inte finns.
//Rahlpen
Loggat
kinnahelena
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 251


« Svara #10 skrivet: September 13, 2017, 23:01:30 »

Ska väl "ta sats" och överklaga men vet inte hur ?
Tvärkoll trodde jag ju att jag hade eftersom de har skickat dessa "kontakta oss", "Erbjudande om avbetalning" etc och jag ansåg ju att det inte är brev av "preskriptionsbrytande karaktär" men tydligen så anser Kronofogden att det är det.

Kan alltså numera Inkasso skicka "erbjudanden" och sen anse att de är klassade som påminnelse om skuld ?

Jag trodde de var tvungna att vara tydliga med att hur "brevet" är skrivet ?
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: