Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Röriga inbetalningar till skuldsaneringen  (läst 6625 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« skrivet: Augusti 25, 2017, 10:47:25 »

 Embarrassed
Sitter och försöker få någon reda i denna månads inbetalningar till skuldsaneringen. Hopplöst detektivarbete för att hitta vart jag ska betala. Skulder som står med i betalplanen men som inte finns hos det inkassobolag det står på pga överlåtelser i flera led, sammanslagningar osv. Hos vissa bolag kan man logga in och hitta alla uppgifter men en del har ju inte någon websida för detta. Inkassobolag som inte har skickat ut avier som de skulle (enligt infobrev som jag fick i början) och andra som skickar hot om att begära omprövning för att jag missade att betala 14 kr förra månaden (eftersom jag inte hittade några uppgifter om hur detta skulle betalas). HUR ska man som liten vanlig privatperson lyckas med att följa sin betalplan när det är så rörigt?
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #1 skrivet: Augusti 25, 2017, 10:49:23 »

Har tex en betalpost (återkommande under ganska många månader) till Lindorff. Men hos Lindorff står den skulden som betald/avslutad. Antagligen då såld eller överlåten till någon?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #2 skrivet: Augusti 25, 2017, 11:19:20 »

Kanske du kan samla alla dessa skulder, och dokumentera vart pengarna skulle betalas enligt betalplanen, och deponera pengarna hos Länsstyrelsen, med hänvisning till att du inte kan få betalinformation av borgenären.
Då har du ett bevis på att du har betalat beloppet, och borgenären får då hämta pengarna hos länsstyrelsen.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
kojak
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 978


« Svara #3 skrivet: Augusti 25, 2017, 14:13:08 »

Embarrassed
Sitter och försöker få någon reda i denna månads inbetalningar till skuldsaneringen. Hopplöst detektivarbete för att hitta vart jag ska betala. Skulder som står med i betalplanen men som inte finns hos det inkassobolag det står på pga överlåtelser i flera led, sammanslagningar osv. Hos vissa bolag kan man logga in och hitta alla uppgifter men en del har ju inte någon websida för detta. Inkassobolag som inte har skickat ut avier som de skulle (enligt infobrev som jag fick i början) och andra som skickar hot om att begära omprövning för att jag missade att betala 14 kr förra månaden (eftersom jag inte hittade några uppgifter om hur detta skulle betalas). HUR ska man som liten vanlig privatperson lyckas med att följa sin betalplan när det är så rörigt?
Hej!
Det låter som att du krånglar till det i onödan. Din enda uppgift att följa betalplanen inte att leta upp nuvarande ägare av skulden - om det skulle vara så att den sålts vidare. Det bolag som står i betalplanen ska ha pengarna och har de inte meddelat per brev att kontot ändrats så är det inte ditt bekymmer.

Om de sedan valt att föra skulden vidare så ligger ju det administratiba problemet hos dem, inte dif.
Har de inte lämnat något konto så bör du kunna hitta BG/PG på förslagsvis deras hemsida. Betala dit så kan du alltid hävda att du följt betalplanen.
Loggat

Har pågående skuldsanering. En grundlig förundersökning och en utförlig ansökan var nyckeln för mig, förutom en obetalbar skuld.
dumle
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 579


« Svara #4 skrivet: Augusti 25, 2017, 14:41:36 »

Du ska själv kontakta alla som ska ha betalt av dig för att få veta hur du ska betala, en del skickar avier varje månad medan andra skickar ett papper med uppgifter som gäller hela betalplanen.
Loggat
valleyman
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 215


« Svara #5 skrivet: Augusti 25, 2017, 22:50:48 »

Jag är glad att jag har det nya systemet där jag betalar 1 summa till KFM varje månad istället för till alla borgenärer
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #6 skrivet: Augusti 28, 2017, 10:42:31 »

Du ska själv kontakta alla som ska ha betalt av dig för att få veta hur du ska betala, en del skickar avier varje månad medan andra skickar ett papper med uppgifter som gäller hela betalplanen.

Jamen Lindorff har skickat ut ett brev om att de kommer att skicka avier. Och det har de gjort hittills, men inte nu när jag ska börja betala på ytterligare 2 skulder till dem enligt betalplanen. Och då vet jag ju inte hur jag ska betala in dessa. Det id-nummer som skulderna har ska sättas som ocr-nr, problemet är ju att det inte går för dessa två skulder som står som betalade/avslutade hos Lindorff. Och jag har fått ett svårtydbart brev från Intrum om övertagande av vissa skulder.

Och de som har skickat ut ett brev med info om hur jag ska göra är det ju inget problem med, då är det ju bara att följa deras instruktioner.

Jag har ju ett stort antal borgenärer och ett stort antal delbetalningar att hålla koll på varje månad allt ifrån 14 kr till 10.000 kr åt gången.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #7 skrivet: Augusti 28, 2017, 10:46:29 »

Till saken hör också att jag tycker det är fruktansvärt jobbigt att kontakta alla dessa inkassobolag per telefon (lite telefonskräck) och önskar det gick att få tag på alla uppgifter via mail eller webb.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #8 skrivet: Augusti 28, 2017, 10:54:30 »

Embarrassed
Sitter och försöker få någon reda i denna månads inbetalningar till skuldsaneringen. Hopplöst detektivarbete för att hitta vart jag ska betala. Skulder som står med i betalplanen men som inte finns hos det inkassobolag det står på pga överlåtelser i flera led, sammanslagningar osv. Hos vissa bolag kan man logga in och hitta alla uppgifter men en del har ju inte någon websida för detta. Inkassobolag som inte har skickat ut avier som de skulle (enligt infobrev som jag fick i början) och andra som skickar hot om att begära omprövning för att jag missade att betala 14 kr förra månaden (eftersom jag inte hittade några uppgifter om hur detta skulle betalas). HUR ska man som liten vanlig privatperson lyckas med att följa sin betalplan när det är så rörigt?
Hej!
Det låter som att du krånglar till det i onödan. Din enda uppgift att följa betalplanen inte att leta upp nuvarande ägare av skulden - om det skulle vara så att den sålts vidare. Det bolag som står i betalplanen ska ha pengarna och har de inte meddelat per brev att kontot ändrats så är det inte ditt bekymmer.

Om de sedan valt att föra skulden vidare så ligger ju det administratiba problemet hos dem, inte dif.
Har de inte lämnat något konto så bör du kunna hitta BG/PG på förslagsvis deras hemsida. Betala dit så kan du alltid hävda att du följt betalplanen.
Nja, riktigt så lätt är det inte. För ett flertal av skulderna i betalplanen har jag fått info om övertagande och ny info om vart jag ska betala (och då med ganska tydlig information om att det endast är dit jag kan betala med befriande verkan). Så hade jag då istället på eget bevåg letat upp ett pg/bg till ursprungsägaren och betalt dit skulle det ju bli fel? Men det är ju inte dessa inbetalningar som är knepiga utan de där jag inte har någon information.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: