Sidor: 1 2 [3]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Inte råd, släppa vidare? Hjälp sökes  (läst 22391 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Freeway
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 21


« Svara #30 skrivet: April 23, 2018, 20:32:42 »



Så himla glad man blir att läsa att du har skuldsanering på G och att det löser sig. Minns när jag läste din trådstart och fick sympati ont i magen av att befinna sig mitt i all röra. Verkligen bra jobbat!!!


På andra frågan så tänker jag att just att inte kontakta kf men nya lönen kan ställa till det rejält. Både för att du är under inledande men också för att höjningen räknas som väsentlig.

Om inte höjningen är så pass hög att du inte skulle räknas som insolvent så är de ju inga problem att kf räknar på nya inkomsten och att du efter 3 månader om inte provanställningen blir anställning söker omprövning. Visst kan fordringsägare knorra om inkomsten sänks men dom har ju inget att komma med. Och de månader de tar under omprövningen får du bara kontakta kf och berätta att du är på akassa eller liknande och inte kan betala den högre summan. Det är inget du kan påverka och du har varit ärlig från början så det ska inte kunna vara grund för bråk eller förlängd eller avbruten skuldsanering. Även om det självklart kan finnas fodringsägare som tror det och skulle kunna bråka.


Tack så mycket, kul att du följt mig, tiden har gått så snabbt.

Jag är ju då i sista fasen då jag har passerat inledande och KF har djupgående gått igenom min situation och att jag nu har godkänt och undertecknat mina uppgifter om inkomst som även just nu har skickats ut till fordringsägarna att godkänna eller streta emot.
Men de sa att jag bör förvänta mig svar inom 1 månad, har gått 2 veckor nu, verkade som att skuldsaneringen inte går att stoppa, endast fördröjas om någon inte är nöjd.

Tänkte som så att jag funderar på att inte rapportera någonting alls, tills att jag fått besked och även väntar tills efter provanställningen är avklarad.
Vågar inte riskera att jag saboterar något i detta läget.
Förstod reglerna som så att om jag själv rapporterar förändring så kan ej skuldsanering brytas eller förlängas, men om fordringsägarna kör en inkomstkontroll på mig efter ny deklaration och ser en väsentlig förändring och rapporterar till KF så kan det brytas eller förlängas.
Det är ett bra tag till den nya inkomsten syns då.

Kommer givetvis hålla i pengarna och vill de att jag betala in för de månader jag hade provanställning så gör jag givetvis det.

Hoppas på det bästa att jag får behålla jobbet, aldrig misslyckats men en provanställning förut  Smiley Betalar hellre in 10.000:- mån till KF på skuldsanering och jobb, än att leva på A-kassa och skuldsanering, i slutändan så blir det mer över i plånboken om man tänker på övertid ibland och betalningsfria månader i Juni och December.

Å Andra sidan om jag haft utmätning så hade den kunnat pågå i mer än 5 år garanterat, skulderna har ju vuxit kraftigt på hög nu hos KF, kan säkert utmäta mig i 10 år.

En vacker dag så är det ju sista inbetalningen och förhoppningsvis så hänger jag kvar i tråden, nu har vi 4 år och 7 månader kvar på saneringen.

Trevlig kväll allihopa.
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #31 skrivet: April 24, 2018, 07:30:20 »

Så du hade ingen som helst kännedom om att detta jobb med högre lön var på väg att bli ditt när du godkände och intygade att uppgifterna stämde? För annars kan de nog hävda bedrägligt beteende om de skulle komma på dig och då finns det grund för upphävande av skuldsanering. Men om du riskerar att ändå få den upphävd om du nu lämnar nya inkomstuppgifter så blir ju inte det bättre. Du säger att de kan utmäta dig i 10 år. Betyder det att du tror att du då skulle kunna vara skuldfri är det just risk för att du inte anses insolvent längre.

Balansgången blir ju om du ska vara superärlig och genast berätta om inkomsten eller dröja ett litet tag oc sedan berätta om nya inkomsten. Jag antar ju att du om du väljer det senare måste visa från när inkomsten började gälla och då ser de ju att du dröjde och kommer ju undra varför. Medelvägen här blir ju att genast när ditt beslut har vunnit laga kraft skickar in om omprövning pga ökad inkomst. Det tar ju några månader att handlägga. Men de kommer ju fortfarande undra varför du dröjde med informationen tills skuldsaneringen hade gått igenom.
Loggat
Freeway
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 21


« Svara #32 skrivet: Juni 20, 2018, 12:04:49 »

Så du hade ingen som helst kännedom om att detta jobb med högre lön var på väg att bli ditt när du godkände och intygade att uppgifterna stämde? För annars kan de nog hävda bedrägligt beteende om de skulle komma på dig och då finns det grund för upphävande av skuldsanering. Men om du riskerar att ändå få den upphävd om du nu lämnar nya inkomstuppgifter så blir ju inte det bättre. Du säger att de kan utmäta dig i 10 år. Betyder det att du tror att du då skulle kunna vara skuldfri är det just risk för att du inte anses insolvent längre.

Balansgången blir ju om du ska vara superärlig och genast berätta om inkomsten eller dröja ett litet tag oc sedan berätta om nya inkomsten. Jag antar ju att du om du väljer det senare måste visa från när inkomsten började gälla och då ser de ju att du dröjde och kommer ju undra varför. Medelvägen här blir ju att genast när ditt beslut har vunnit laga kraft skickar in om omprövning pga ökad inkomst. Det tar ju några månader att handlägga. Men de kommer ju fortfarande undra varför du dröjde med informationen tills skuldsaneringen hade gått igenom.

Nej, hade ingen kännedom om att detta jobb vart på väg när jag godkände och intygade uppgifterna, det kom som en blixt från en klar himmel.
Arbetsgivaren hittade mig genom AF och det hela gick så snabbt.

Balansgången verkar lite komplicerat också, nu vet inte jag hur mycket du har läst i min tråd men det finns en del faktorer att ta med i beräkningen också.
Jag blev upphittad utav en arbetsgivare, jag sökte själv ingen jobb för stunden eftersom jag har blivit utbränd och fick en del symptom som gjorde mig icke arbetsför och fick avsluta min förra anställning, jag tål idag inte mycket stress och lider än utav en del symptom, jag vägrar dock medicinering eftersom jag tror hårt på att det är ingen långvarig lösning, det kan bli sju resor värre när man väl slutar med dem, tänkt återhämta mig naturligt.

Det här jobbet råkade vara inom en väldigt nischad del utav min bransch, vilket jag råka uppfylla alla kriterier, utbildning, certifikat, meriter etc, varav att de specifikt kunde hitta mig lätt genom AF.
Råkade även vara något som intresserade mig väldigt mycket, men jag tvivlade på min förmåga att kunna återgå till ett heltidsjobb igen så snart.
Beslutade mig får att gå med på en intervju eftersom vi redan var på telefonen och jag inte hade utrymme att fatta ett fast beslut redan då, tankarna gick väl att jag går dit och pratar lite, sållar de bort mig så var det ödet och inte mer att grubbla över där.

Men så visade sig att jag fick tjänsten ett tag senare, först då blev jag lite nervös inför om det skulle fungera med tanke på utbrändheten jag råkade utför förra året.
Det sista jag ville göra var att rapportera in något som jag kanske skulle misslyckas med, jobbet kanske till och med inte var för mig överhuvudtaget, även provanställning vilket innebär att de kan be dig att gå hem för gott när det passar dem.

Därav att jag än idag inte rapporterat något eftersom det tar flera månader att ompröva, innan den omprövningen är klar så kanske jag sitter där arbetslös igen och ska då betala in 10.000:- i månaden på A-kassa, ja då ska vi helt plötsligt rapportera in en ny lägre inkomst igen innan den förra omprövningen är klar.

Nu har jag bara hunnit få en lön och det verkar funka på jobbet.
Men som jag har tolkat och fått berättat för mig utav budget & skuldrådgivningen så gäller det att jag rapporterar in den nya inkomsten före att fodrings ägarna hinner göra det, det lär ju dröja innan de upptäcker min nya inkomst, vilket de endast kan se på nästa deklaration.
Rapporterar de före mig så kan man bli straffad med upp till två års förlängd skuldsanering, men rapporterar jag in före dem, även om det gått flera månader med en ny högre inkomst så händer det inget mer.

Har aldrig hört talas om eller läst att någon har fått sin skuldsanering upphävd för att de rapporterat in sin nya högre inkomst långt efter att de fick den, men en förlängning på 1-2 år har jag läst eftersom fodring ägarna hann före.

Jobbar du för Kronofogden?

Planen är att rapportera då jag vet att min kropp klarar jobbet och att det övergår till en fast anställning.

Stämmer det som du säger att en omprövning tar flera månader då man rapporterat den nya inkomsten?




Loggat
Freeway
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 21


« Svara #33 skrivet: Juni 20, 2018, 19:42:04 »

För mig handlar det inte så mycket om pengar och lura myndigheter.

Min kropp och själ ska kunna synkronisera med heltidsarbete/arbetslöshet/rehabilitering och i slutändan göra rätt för mig, i den mån jag är kapabel till.

Ger inte mycket för systemet, men måste anpassa mig i ledet som alla andra som är inprogrammerade i hamsterhjulet.

Försöker bara lösa korsordet så att jag inte råkar hamna i fel ände.

Nu vet jag inte om Kassakon jobbar undercover för KF men ni övriga medlemmar får gärna lätta på era hjärtan lite om vad jag bör göra i min situation.
Dela med er i diskussionen, älskar att höra åsikter från olika folk, du får gärna dela med sig utav erfarenheter eller om någon som just nu sitter i samma situation.

Jag är här för att söka hjälp och kunskap även att kunna hjälpa andra människor med den erfarenheten jag drar på mig genom min process.
Därav att jag vill hålla liv i tråden, jag själv blev inspirerad utav gamla trådar innan jag ens registrerade mig här, det var gamla trådar som drev mig tills där jag är idag med min skuldsanering, utan er hade jag aldrig lyckats! Så stort tack till alla på forumet, ni är mina hjältar!

jag hoppas att min tråd kan leva vidare många år efter att mitt livspuzzel kanske löst sig.
Kanske lyckas jag inspirera någon annan i en liknande situation som är på väg att ge upp livet, bli hemlös eller ta självmord.

Det finns hopp! Kunskap är makt, ge aldrig upp.
Min utförsbacke som var så stor, är på mindre än 12 mån helt obefintlig, glad för det är jag faktiskt.

Vill du inte skriva i tråden så skicka ett PM så ska jag guida er så gott jag kan.

Tråden kommer fortsätta leva vidare, tro mig.

Den hjälpen och mottagningen på detta forum jag fick, värmde mitt hjärta och gav så mycket hopp, är evigt tacksam för alla som varit delaktiga i min process, jag var på brinken utav att ta mitt eget liv ett tag, men jag gav inte upp.

Det känns som min skyldighet att fortsätta motivera, hjälpa och driva forumet framåt.
Idag mår jag bättre och tror att jag ser ljuset i slutet av tunneln som man säger.

Vill summera det hela med att jag önskar alla en trevlig midsommar och ge inte upp alla ni där ute som kämpar med skiten.

Glöm inte bort att Juni är en betalningsfri månad för oss med skuldsanering!

Ge aldrig upp!!!

Låt aldrig systemet knäcka dig! Det är inte värt det, det är ditt liv, du är unik, gör rätt för dig men gör vad du vill.
Men glöm aldrig bort att lära dig från dina misstag.

Alla förtjänar en andra chans tycker jag, i min livsfilosofi.

Mvh

Freeway
Loggat
KassaKon
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1128


« Svara #34 skrivet: Juni 21, 2018, 08:52:03 »

Jobbar inte för kronofogden! (Men på en annan myndighet, dock med helt andra frågor).

Sitter själv med skuldsanering och har brottats med liknande frågor om huruvuda man ska rapportera in tex arv, skatteåterbäring, bonus, byte av jobb (har nyss själv bytt jobb och får drygt 4000 kr mer i brutto), om maken fått inkomst/höjd inkomst och om makens csn ska rapporteras in, vad som händer om man missar någon inbetalning mm. Jag har skuldsanering enligt gamla lagen och måste själv hålla reda på alla borgenärer och ombud och göra x antal inbetalningar själv varje månad. Inte det lättaste i en inkassodjungel som hela tiden köper och säljer fodringar! Har tyvärr inte heller någon betalningsfri månad.

Fick för en kort tid sedan ett beslut från kronofogden om att de hade avslagit en borgenärs begäran om att ompröva/upphäva min skuldsanering pga att jag ej betalat in till dem (skulle ha betalat in två ggr för drygt ett år sedan men det var mycket strul med byten av ombud och jag hittade helt enkelt inte vem som skulle ha pengarna, summan var inte ens en procent av min totala summa att betala). Och jag fick inte veta att denna begäran var inskickad innan avslaget kom.

Jag har inte facit utan har endast läst och försökt tolka lagarna, förarbeten och andras berättelser och erfarenheter.

Lycka till med ditt jobb och din skulsanering!
Loggat
Sidor: 1 2 [3]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: