Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Betalningsföreläggande och presk.?  (läst 20069 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
engangsgrill
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« skrivet: Februari 17, 2017, 15:30:37 »

Hej jag har precis fått en skuld hos kronofogden utan att kunna bestrida den. De hävdar att det finns ett betalningsföreläggande från kronofogden daterat 2001. Geldenären har dragit tillbaka skulden från kronofogden nångång mellan 01 och 09. Så nu antas skulden automatiskt hos kronofogden 2017 utan att jag har en chans att bestrida. Jag vill hävda att den är preskriberad  i vart fall även om det finns ett betalningsföreläggande 01 ? Då det under tiden ej inträtt någon form av avbrott i preskriptionstiden. Och den då borde räknas från när geldenären drog tillbaka sin fodring från kronofogden.

Behöver lite hjälp från nån med bra koll på detta. Är det helt kört pga betalningsföreläggandet aom slogs fast 01?
Loggat
engangsgrill
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« Svara #1 skrivet: Februari 18, 2017, 16:30:03 »

Verkligen ingen som har en aning ? Tycker det är märkligt att de stödjer sig på ett 16år gammalt utslag. Börjar dra ihop sig här... varit skuldfri i 3år och skulle blivit av med pricken i juni... jag måste lösa detta på nån vänster
Loggat
Jonte
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 38


Inget är omöjligt.


« Svara #2 skrivet: Februari 18, 2017, 22:24:19 »

Tror att det beror på vad det är för typ av skuld. Men det låter ju onekligen kontigt. Tillbakadragandet skulle alltså skett nångång mellan 01 och 09. Och skulden blir "aktiv" nu 2017. Får du inget svar här så ring en advokat. Det borde inte kosta många kronor för att ta reda på om detta är rätt.
Någon annan på forumet kanske kan luska reda. Annars kan du ju söka i forumet på "preskription". Finns annars en "tavla" för det på 1:a sidan tror jag.
Lycka till
Loggat

Ingenting är omöjligt. Det omöjliga tar bara lite längre tid
Taxi1963
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 315


« Svara #3 skrivet: Februari 19, 2017, 11:37:18 »

 Vet inte om jag fattat detta ratt. Sager kronofogden att du ej kan bestrida detta genom att havda preskription, eller ar det inkassobolaget som sager det. Hos kronofogden kan du alltid bestrida en skuld genom att hävda att preskription inträtt, de ska da gora en utredning om sa skett innan de gar vidare.
 Om det ror en konsumentskuld sa ar ju denna preskriberad, om inga paminnelser skickats mellan 09 och 17.
Om det ror en skuld med 10 ars presk t.ex trafikforsakringsforening, eller banklan beror det pa nar arendet avslutadets hos KF.
Har kommer ett utdrag ur KFs ställningstagande ang preskription som ror mal som varit hos fogden.
 
Om preskription har avbrutits genom att talan har väckts eller genom att fordringen annars har
åberopats enligt 5 § punkt 3 PL, löper enligt 7 § stycke 1 PL en ny preskriptionstid[3] från den dag
dom eller slutligt beslut meddelas eller det rättsliga förfarandet avslutas på annat sätt.

Om det rättsliga förfarandet avslutas utan att gäldenären har delgivits eller på annat sätt
underrättats om borgenärens framställning, beräknas dock preskriptionstiden som om något
avbrott inte hade skett, 7 § stycke 2 PL. En fordran vars preskriptionstid infaller under
handläggningen preskriberas likväl tidigast ett år efter det att förfarandet avslutas, men då
definitivt utan möjlighet till ny förlängning.

I exekutiv verksamhet börjar en ny preskriptionstid löpa från och med den dag då KFM fattar
beslut om att redovisa utsökningsmålet till borgenären. Denna princip har fastslagits i NJA 1991 s
647 och bekräftats i NJA 1994 s 553. I det sistnämnda fallet var dock två justitieråd skiljaktiga i
denna fråga och ansåg att tiden skulle räknas från den tidpunkt då tillgångsundersökningen faktiskt
avslutades. Majoritetens mening får anses vara gällande rätt. Fallen är hänförliga till tiden före
möjligheten till förnyelseansökan infördes 1996. Konsekvensen av HD:s resonemang måste bli att
ny preskriptionstid börjar löpa först när målet, efter eventuella förlängningar, slutligt avslutas
genom redovisning.
  Hela ställningstagandet finns pa https://www.kronofogden.se/download/18.3d26852213302b621f780008829/1371144354490/4_07_IND_Stallningstagande_avseende_preskriptionsfragor.pdf
Loggat
engangsgrill
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« Svara #4 skrivet: Februari 19, 2017, 13:50:49 »

Det stämmer att det var kronofogden själva som per telefon hävdade att detta inte går att bestrida/överklaga eftersom det finns ett utslag från 01 där skulden är fastslagen.

Jag är helt med dig här och det är så jag har uppfattat att det är. Men fogden själv verkar vara av helt annan uppfattning

Hur går jag vidare nu?
Skulden skall vara fogden tillhanda den 2a mars. Blir det en paus i ärendet om jag skickar in en bestridan eller måste jag betala in beloppet direkt och sen bestrida och hoppas de betalar tillbaka om jag skulle få rätt?

Och ja det gäller trafikförsäkringsföreningen. Beloppet var på 28000 ca 2001 och nu med ränta är det 74000 idag.

Det konstiga är att jag under alla dessa år redan haft utmätning på lönen och betalat av alla andra skulder. Jag var inte ens medveten om att denna skuld fanns kvar. Inte heller att de dragit tillbaka den och låg och ruvade på räntan. Den kom som en blixt från det blå i fredags. Varit skuldfri hos fogden i snart 3år. Juni hade jag haft ett normalt liv igen
Loggat
Taxi1963
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 315


« Svara #5 skrivet: Februari 19, 2017, 14:02:50 »

Då det är TFF som är fordringsägare gäller ju 10 års preskription, så då är det ju beroende på när kronofogden redovisade målet till TFF, var det mer än 10 år sedan och TFF inte skickat påminnelser så är det ju preskat.
Du kan alltid skicka ett mail till fogden där du skriver att du tror att det är mer än 10 år sedan de redovisade målet till borgenären och denna inte skickat påminnelser, skulden bor vara preskriberad och hanvisa till deras eget st'llningstagande Nr 4/07/IND - Ställningstagande avseende preskriptionsfrågor vid
krav och utmätning
Loggat
Taxi1963
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 315


« Svara #6 skrivet: Februari 19, 2017, 14:06:20 »

Kan ju ocksa vara sa att det under tiden du haft utmatning pa lonen skett inforsel pa denna skuld varvid ny presk intratt.
Men skicka ett mail till fogden direkt sa far du ju svar
Loggat
engangsgrill
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 24


« Svara #7 skrivet: Februari 20, 2017, 14:45:47 »

Ville bara skriva en uppdat. Försökte ordna fram pengar genom bluestep idag då jag varit skuldfri såpass länge och haft/har bra inkomst en längre tid. Det visar sig då att skulden har helt riktigt blivit en "ny" skuld som ligger AKTIV och redan har genererat en betalningsanmärkning baserat på det 16 år gamla beslutet på summan 28000.... ny summa 74000 = automatiskt godkänd

Fyfaaan vad jag spyr på dte här snart.. dock finns det ljus i tunneln då pricken tas bort om jag betalar hela beloppet innan den andra mars. Eftersom jag varit ren hos fogden tidigare

Att jag sen får betala typ 250% ränta retar livet ur mig.. samtidigt som man varnar för stygga sms-lån

Dt här jävla systemet är gjort för att man ska misslyckas även om man försöker sitt bästa
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: