Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: 13 år gammal skuld  (läst 23756 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Missan
Newbie
*

Antal inlägg: 35

« skrivet: Januari 13, 2017, 13:05:35 »

Hejsan alla och trevlig Fredagen den 13e på er!  Grin

Jag har SVEA Inkasso som försöker driva in en 13 år gammal skuld.
Jag har inte varit i kontakt med dem eller de som de säger sig driva in skulden åt på 13 år.

Ska jag säga till SVEA Inkasso att denna skuld är preskriberad?
Jag tror de har köpt skulden så att begära §26 pul-utdrag tror jag inte kommer att stoppa dem.
Men jag ska göra det nu och be min bror göra det så de inte kan skylla på preskriptionsavbrott.

Men OM de nu kan skicka ett §26 pul-utdrag, hur kan jag då strida mot att de försöker dra in en skuld som för länge sen är preskriberad?

Tack för alla svar!  Smiley
Loggat
Missan
Newbie
*

« Svara #1 skrivet: Januari 13, 2017, 13:27:38 »

Tänkte skicka detta brev, blir det bra såhär om min bror ska vara den som står för begäran?
Och hur ska en fullmakt se ut som jag ska skicka med?

Min brors Namn
Min brors Adress
Min brors Personnummer

Härmed ansöker jag om skyndsam information i enlighet med §26 i personuppgiftslagen för min syster Mitt Namn, personnummer XXXXXX-XXXX.

Mvh

Min Brors Namn

Signatur

Ort  Datum

Loggat
Missan
Newbie
*

« Svara #2 skrivet: Januari 13, 2017, 13:40:44 »

Kan nämna att SVEA Inkasso skickat brev om denna skuld i många år. 8-10år. Utan att jag svarat en enda gång. De har aldrig skickat skulden vidare till Kronofogden.
Loggat
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1126

« Svara #3 skrivet: Januari 13, 2017, 14:24:34 »

Du kan lugnt begära ut pul i eget namn. Det ska inte räknas som preskriptionsavbrott.

Men hur menar du att de har skickat en massa brev i en massa år? Då är ju inte skulden preskriberad?
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1613

« Svara #4 skrivet: Januari 13, 2017, 15:32:14 »

Kan nämna att SVEA Inkasso skickat brev om denna skuld i många år. 8-10år. Utan att jag svarat en enda gång. De har aldrig skickat skulden vidare till Kronofogden.

Skulden är inte preskriberat, och tar du ett PUL utdrag vill du se att det har skickat preskriptions brytande material.

Om du letar runt på forumet ser du att du inte har mycket att hämta i detta ärende, då SVEA helt enkelt har gjort rätt.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Missan
Newbie
*

« Svara #5 skrivet: Januari 13, 2017, 15:48:34 »

Tja kanske inte "massa" brev.
Men de började skicka brev efter flera år (bodde utomlands då) och försökte driva in denna skuld, de har aldrig fått svar från mig. De vet inte om jag fått deras brev eller ej. Jag har inte haft kontakt med vare sig dem eller någon annan när det gäller denna skuld på över 13 år och då ska det preskriberas vad jag förstått?
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Januari 13, 2017, 16:08:29 »

Du har tyvärr inte rätt, för allt som borgenärens skall göra är att skicka 3 brev till din folkbokföringsadress under preskriptionstiden. Kommer inga av dem retur, anser man att du bör ha mottagit minst ett av dem, och därmed finns preskriptionsavbrott.
Det räcker inte med att säga du inte fått några brev, utan du måste ge en rimlig förklaring på varför du inte fått dessa brev, och här är det till att bevisa brevbäraren snodde alla dina brev, eller det inte alls delas ut brev på din adress, att hunden åt breven, eller att du slängde dem utan att öppna, är ingen ursäkt.
Enda sätt är att alla brev skickas retur, med mottagare okänd på adressen.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Missan
Newbie
*

« Svara #7 skrivet: Januari 13, 2017, 16:23:36 »

Då har det ändrats då.
Intressant att andra skulder har preskriberats men inte denna ynka skulden.
Loggat
Hakantheb
Newbie
*

Antal inlägg: 30

« Svara #8 skrivet: Januari 13, 2017, 22:50:57 »

Det är väl inte riktigt sant att det räcker med att de skickar brev. Brev som är utformade som erbjudande är väl inte preskriptionsavbrytande?
Loggat
ivkej
Hero Member

« Svara #9 skrivet: Januari 14, 2017, 12:41:28 »

Det är väl inte riktigt sant att det räcker med att de skickar brev. Brev som är utformade som erbjudande är väl inte preskriptionsavbrytande?

Klart att det skall vara krav eller påminnelse brev, men SVEA brukar inte vara de som skickar erbjudanden.
En sak som du bör kolla via PUL utdrag, det är om det vid något tillfälle är ett glapp på mera än 3 år i utskicken, då kan en preskription ha intrådd, och har den gjort det kan skulden inte återväckas utan att du medger den, och erkänner dig villig att betala.
Loggat

Missan
Newbie
*

« Svara #10 skrivet: Januari 16, 2017, 06:15:15 »

Så jag får väl börja med att be om §26 pul-utdrag.

Så ser brevet okej ut om min bror ska begära det i mitt ställe?
Och hur ska en fullmakt se ut som jag ska skicka med?
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #11 skrivet: Januari 16, 2017, 17:29:03 »

Förstår inte varför din bror ska behöva begära det....bara massa besvär...skicka iväg det och begär i ditt eget namn. Såsom tidigare nämnt här så är det inte preskriptionsbrytande att begära ut PUL.
Om du anser det preskriberat så kan du ju använda mallen här på forumet, men du bör ha en del kött på benen att komma med vad gäller att dina brev inte kommit dig tillhanda. Har de missat att skicka på tre år så är det naturligtvis preskat.
Loggat
Missan
Newbie
*

« Svara #12 skrivet: Januari 16, 2017, 18:38:22 »

Ja det gick som sagt 5, nästan 6 år.

Jag läste att om man var nojjig för preskriptionsavbrott så kunde någon annan begära PUL åt dem.
Loggat
KassaKon
Hero Member

« Svara #13 skrivet: Januari 17, 2017, 08:19:58 »

Hm. Så om jag kan någons personnummer så kan jag begära ut pul på vem som helst? Är det tillåtet?
Loggat
KassaKon
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Januari 17, 2017, 08:24:56 »

Så här lyder §26:
"Den personuppgiftsansvarige är skyldig att till var och en som ansöker om det en gång per kalenderår gratis lämna besked om personuppgifter som rör den sökande behandlas eller ej. Behandlas sådana uppgifter skall skriftlig information lämnas också om
 a) vilka uppgifter om den sökande som behandlas,
 b) varifrån dessa uppgifter har hämtats,
 c) ändamålen med behandlingen, och
 d) till vilka mottagare eller kategorier av mottagare som uppgifterna lämnas ut.

En ansökan enligt första stycket skall göras skriftligen hos den personuppgiftsansvarige och vara undertecknad av den sökande själv. Information enligt första stycket skall lämnas inom en månad från det att ansökan gjordes. Om det finns särskilda skäl för det, får information dock lämnas senast fyra månader efter det att ansökan gjordes.

Information enligt första stycket behöver inte lämnas om personuppgifter i löpande text som inte fått sin slutliga utformning när ansökan gjordes eller som utgör minnesanteckning eller liknande. Vad som nu sagts gäller dock inte om uppgifterna har lämnats ut till tredje man eller om uppgifterna behandlas enbart för historiska, statistiska eller vetenskapliga ändamål eller, när det gäller löpande text som inte fått sin slutliga utformning, om uppgifterna har behandlats under längre tid än ett år."

Alltså måste även du skriva under ansökan.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: