Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: 13 år gammal skuld  (läst 23405 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Missan
Newbie
*

Antal inlägg: 35

« Svara #15 skrivet: Januari 18, 2017, 09:08:46 »

Så då undrar jag hur det fungerar att man kan be en nära vän eller släkting att begära PUL i ens ställe om man ger denne fullmakt (om man är orolig för just preskriptionsavbrott) som jag läst i en pinnad tråd här i forumet.
Det var det jag frågade från första början.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1606

« Svara #16 skrivet: Januari 18, 2017, 11:47:46 »

I denna tråd http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0 står precis vad du skall göra.
Att begära PUL listor är inte preskriptions avbrott, och i ditt ärende är det som jag förstår att se om det har funnits preskription tidigare i förloppet, för som jag har förstått har du fått brev nyligen.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
KassaKon
Hero Member

Antal inlägg: 1126

« Svara #17 skrivet: Januari 18, 2017, 13:44:18 »

Vad jag förstår så är frågan hur en sådan fullmakt ska skrivas?

Det ska framgå med namn och personnr vem som befullmäktigas (din bror) och av vem (dig) och för vilket uppdrag (att begära ut uppgifter enligt §26 PUL), kanske även under vilken tid fullmakten ska gälla. Datum och bådas underskrift. Ska man vara petig ska även denna fullmakt bevittnas av två personer.

"Härmed befullmäktigas (din bror, hans personnr) att för min (ditt namn, ditt personnr) räkning under perioden (from -tom år, månad tex om ni vill begränsa det) begära ut uppgifter enligt §26 PUL ifrån myndigheter/organisationer/företag (specificera om det bara ska gälla ett företag tex)"

Datum ,ort, bådas underskrifter, namnförtydliganden och Ovanstående namnteckningar bevittnas (namn, adress och underskrifter till vittnena)
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: