Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kan KFM skuld preskriberas  (läst 14917 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
bruse99
Sr. Member

Antal inlägg: 268

Hemsida
« skrivet: Juni 29, 2016, 08:41:11 »

Hej!

Det var några år sedan jag var aktiv här.

2006 hamnade jag i skuldträsket. Idag sitter jag och förhandlar och preskriberar bort en del, har hittills fått bort runt 50 000 genom preskription. Men angående en skuld har jag en fråga.

Min gamla hyresvärd skickade in en hyresskuld till KFM 2006, då var skulden på 18 000, idag är den uppe på 36 000 genom räntor och avgifter, de har fått 17 000 genom utmätningar under åren. Men jag har under denna tid inte hört ett ord från hyresvärden, nu försöker jag kontakta dem för att förhandla, men de svarar inte på mail eller på telefon... Jag kontaktade KFM för att höra om de har några tips och om skulden är preskriberad. Men hon svarade att en skuld som ligger hos KFM aldrig kan preskriberas, då deras hantering alltid är ett preskriptionsavbrott.

Så min fråga är, stämmer det, kan inte en skuld som ligger hos KFM preskriberas?
Och en fråga till, hyresvärden har ju fått in 17 000 som endast har gått till räntor, är inte de skyldiga att skicka en kontrolluppgift på det. Kan jag möjligen jävlas tillbaka lite?

Tacksam för svar!!!
Loggat

ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1614

« Svara #1 skrivet: Juni 30, 2016, 11:46:10 »

Det är rätt att en skuld som ligget hos KFM betyder preskriptionsavbrott.
En borgenär är inte skyldig att skicka till skattemyndigheten, men du har rätt till att göra ränteavdrag, även retroaktivt 5 år tillbaka i tiden, så gör det.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
NisseHolt
Jr. Member
**

Antal inlägg: 84

« Svara #2 skrivet: Oktober 05, 2016, 23:08:09 »

En skuld som ligger hos KFM som du betalar på blir inte preskriberad så länge de får in pengar, annars preskas den efter 3 år om du inte fått påminnelse innan dess. Hyresskulder ska ha inkommit till KFM senast 2 år efter de uppstod annars är de preskriberade.
Loggat
valleyman
Full Member

Antal inlägg: 215

« Svara #3 skrivet: Oktober 08, 2016, 00:59:39 »

https://lagen.nu/dom/rh/2002:66

Det där handlar iof om återupplivande av redan preskriberad fodran där betalning genom löneutmätning inte räknades som tillräckligt aktivt handling för det skulle ses som nog för att återuppliva fodran
Loggat

Jag är inte dum, jag har bara lite otur när jag tänker!
kinnahelena
Full Member

Antal inlägg: 249

« Svara #4 skrivet: Oktober 08, 2016, 23:38:55 »

Den där länken är ju riktigt intressant för jag har nämligen råkat ut för att få inkassos snäsiga svar om att det minsann gjorts utmätning då och då (och radat upp datum) och därmed har de ansett att skulden absolut inte var preskriberad.

Vid nästa "brevväxling" ska jag nog skriva ut den sidan du länkade till och sända tillbaka på dom  Wink (de brukar skicka något brev med några års mellanrum och jag bestrider och de vägrar skriva av )
Loggat
bruse99
Sr. Member

Antal inlägg: 268

Hemsida
« Svara #5 skrivet: December 08, 2016, 09:03:17 »

Den texten var synnerligen intressant. Men om det inte anses vara en tillräckligt aktiv handling att ha löneutmätning för att återuppliva en preskad skuld, kan det verkligen vara en tillräckligt aktiv handling för att hålla en skuld vid liv? Dessutom i mitt fall så har jag endast haft löneutmätning under senaste året tidigare har det varit skatteåterbäringen som gått till skulden, frågan är om en betalning om året räcker... Finns det inte några rättsfall i detta. De har ju själva överhuvudtaget inte hört av sig, och jag har inte erkänt skulden sedan den uppkom, vilket är 10 år sedan...
Loggat

Taxi1963
Sr. Member

Antal inlägg: 315

« Svara #6 skrivet: December 08, 2016, 12:31:58 »

tror att det är ganska stor skillnad vad gäller en skuld som redan blivit presriberad, där räcker det inte att man t. ex kommer overens med borgenär om att betala, eller betalar pa skuld, for att den skall anses atervackt maste borgenaren dessutom visa att den skuldsatte var medveten om att skulden var preskriberad, men att hen ända ville betala tillbaks den,
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: