Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Giltigt krav?  (läst 5803 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
typ evighetsgäldenär
Jr. Member
**

Antal inlägg: 96

« skrivet: April 10, 2016, 16:27:16 »

År 2008 skaffade jag mig en skuld hos Thorn, det var väl nåt skitlån på 25000 eller nåt.
Jag började betala av det men slutade av några anledningar  Undecided
Jag minns inte vad som hände sen riktigt, om det någonsin gick till KFM, hur många krav de skickade, men jag minns tydligt att jag nu inte hört från dem på flera flera år.
För ett år sen däremot, april 2015, skickade de ett "erbjudande" till mig.
Det stod typ;
Hej, du har en skuld hos oss och om du nu betalar si och så mycket så skriver vi av xx."

Ingen mer info, inget lånenummer, ingenting.
Jag sket i det papperet (sparade det dock i pärm) och i september dök ett till papper upp. Då var det inget erbjudande direkt utan mer "Du har xx i skuld hos oss, vi emotser betalning snarast". Har sparat det också. Kan hända så var det också ett blurrigt brev, med inte så mycket info. Det stod iaf inte mycket om själva lånet , var och när det skulle uppkommit, det stod bara summan.

Nu i veckan kom brev från KFM , delgivning om denna skuld.
Jag tänkte bestrida den och hävda preskription men hur går jag EXAKT till väga? Jag vill inte göra fel och hamna med Thorns advokatkostnader tack.
För visst sjutton är det att endast giltiga krav är preskriptionsavbrott och dessa under 2015 är INTE giltiga med tanke på hur det stod i dem?

Jag minns inte alls hur och när och var de skickat brev innan dessa senaste, men jag vet att det gått lång tid, för jag har sparat de senaste årens papper och Thorn finns inte med förutom dessa från 2015.

Ska jag begära PUL från Thorn? Hur? Vad skriver jag i det exakt?
Mkt tacksam för hjälp. :-)
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1614

« Svara #1 skrivet: April 10, 2016, 18:45:53 »

Du skriver det är ett lån du har tagit, men är det ett lån på ett skuldebrev, eller är det en kredit, för konsumentköp?
Är det ett löpande skuldebrev, då är preskriptionstiden 10 år, och i så fall kan du inte hävda preskription.
En konsumentskuld har 3 år preskription, och i så fall kan du kanske hävda preskription.
Hur du begär PUL finns beskriven här http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6593.0
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: