Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Svea Inkasso  (läst 55420 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #60 skrivet: December 06, 2008, 14:22:21 »

Det stämmer precis som Lektor säger, att inkassobolagen faktiskt får ta muntlig kontakt med gäldenären.

Men, om man uttryckligen meddelat att man inte vill ha muntlig kontakt så skall detta enligt god inkassosed respekteras!
Att inkasso skulle kunna veta detta önskemål före kontakt är inte rimligt, och därför kan det hända att man faktiskt blir uppringd ett första samtal.

Vill man försäkra sig om att inte inkassobolaget kontaktar en muntligt så kan man skriva eller maila dem denna önskan, ocgh det skall då respekteras.
Var dock noga med att spara ditt mail så du kan bevisa detta om tvist skulle uppstå.

Vill man inte riskera preskriptionsavbrott genom kontakt med inkassobolaget vid önskemålet bör man kunna kontakta dem med detta önskemål "vid eventuella ärenden" hos dem.

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
roggan
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 518


« Svara #61 skrivet: December 06, 2008, 15:35:44 »

Det händer att man blir uppringd mer än första gången trots att man sagt till att man inte önskar kontakt



Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
roggan
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 518


« Svara #62 skrivet: December 06, 2008, 15:43:16 »

Jag envisas med att man bör ge fullständig information om man "sitter" med kunskap om det...i en fråga, när man ändå yttrar sig

oavsett om personen som först frågade inte har kommit med följdfrågor....(för hur ska denne kunna veta det)

Men det är ju vad jag "tänker", men det kanske inte andra håller med om
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #63 skrivet: December 06, 2008, 17:35:03 »

Det händer att man blir uppringd mer än första gången trots att man sagt till att man inte önskar kontakt




I detta läge kan man tänka sig att det strider mot god inkassosed och detta bör då anmälas till Datainspektionen.

Problemet är att ofta står ord mot ord. Därför bör man antingen maila till inkassobolaget som jag skrev tidigare och vara rädd om denna datalogg i mailboxen. Detta styrker ditt påstående vid en anmälan.
En annan möjlighet är om du ringer till dom, eller säger till vid deras första samtal, och samtidigt spelar in telefonsamtalet.
Tyvärr är det svårt att vara förberedd på att dom ska ringa och att teleinspelningen är uppriggad....

Använder ibland själv diverse teknisk utrustning i bevissyfte mot myndigheter och inkasso med god framgång. Evil
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Lektor
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 261


« Svara #64 skrivet: December 08, 2008, 08:42:09 »

Hej! Nu måste jag tillägga något i detta. Jag har pga av arbetslöshet, satsning på egen firma som gick omkull, skilsmässa samt senast sjukdom blivit av med villa och allt av värde som jag har ägt, idag lever jag på sjukpension och kommer aldrig att kunna betala mer än max 500:- i månaden till en inkassofirma, finns inget kvar sista veckan innan pensionen (jag är kvinna med en dotter på 14 år hemma) det är tack vare att jag har barnbidrag och underhållsbidrag som de kan dra 500dringen.

Varför håller då inkasso på att skicka miljontalsbrev till mig trots att jag förklarat hur det är, nu har de också börjat ringa hem tjata på mig. Jag vill betala men kan inte klara av att betala då jag med ränta har idag ca 2 miljoner i skuld, lever jag i 10 år till så skall jag vara lycklig. Men inte trodde jag att mitt liv skulle sluta så här.

Trots detta försöker jag klara av att hålla humöret uppe och hjälpa andra stackare som hamnar i denna fälla.

Vill tacka forumet för att ni finns har fått mycket hjälp genom att läsa här.

När jag är så bra så jag orkar ansökan om skuldsanering så skall jag göra det, men då skulderna är från 1985 så tar det tid.

Det finns alla variationer mellan vitt och svart glöm inte det. Wink

Skuldsanering. Om du orkar är det absolut ett mål att jobba mot. Det finns två sk. rekvisit du skall kvalificera dig för för att få skuldsanering: insolvensrekvisitet och skälighetsrekvisitet. Det skall i princip inte gå att se att ditt obestånd någonsin kommer att förändras, och att skulderna bör ha några år på nacken. Var extra vaksam på dina fordringsägare(samt inkassobolagen) då de ibland försöker hitta på sätt så att skulden inte omfattas utav skuldsaneringen. Det är även viktigt att du visar upp tidigare ansträngningar du gjort för att komma tillrätta med dina ekonomiska problem. Det är mycket möjligt att du redan vet allt detta, men om du uppfyller dessa kriterier(även om det finns några till) så har du stor chans för att få skuldsanering beviljad. Lycka till!
Loggat
roggan
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 518


« Svara #65 skrivet: December 11, 2008, 23:37:02 »

Citat


Det finns många anledningar till varför kravbrevsflödet upphört eller tunnats ut, och när det gäller riktigt gamla skulder så gör man rätt i att inte höra av sig. Det här stämmer(ingen officiell rekommendation men privat är det den jag skulle ge). Rent generellt när det gäller nya skulder dock så är mitt råd att ta kontakt med borgenär/inkassobolag så snart som möjligt! Jobba på borgenären, få igång pappersexcersisen.
Citat
Se där Lektor ...nu tillför du MIG något, ett råd...ett förslag.
Min "dryghet" beror på att jag inte lyckas särskilt bra med inkassobolag, de har hittills alltid varit tvära och envisa, främst i "gamla skulder". Jag skall förtydliga mig, jag vill betala mina skulder och få en chans att betala, utan att det skall utgöra att jag inte har mat för dagen (faktiskt så illa KAN och HAR det varit, vilket tär på hela familjen). Men jag blir heligt förbannad då det kommer brev på brev som är otydliga men även skulder som är över tio år gamla, och när man påpekar detta får man till svar. "en skuld är också en tillgång som skall betalas". Det är här jag kan "se" en kultur, ett tankesätt, som jag jämställer med "att gå över lik för att tjäna pengar" och det har jag svårt för. Det är kanske en av anledningarna till att jag har så svårt att ens lyssna på "inkassare" och många andra utsugande miljonärer,bla.
Men i detta inlägg tillför du något som jag kan ta till mig.

Men min "misstänksamhet" finns kvar och jag hoppas att du inte är här för (för att citera Carpenter) "skapa osäkerhet hos nya FR medlemmar" för många av dessa är helt desperata när de skriver för en första gång, där de bönar och ber om hjälp och råd.
För man kan ju faktiskt tro detta genom dina tidigare inlägg i andra trådar.

Nåväl ..denna gång är jag i alla fall nöjd.


Jag tycker inte jag i någon tråd skrivit något som skulle kunna uppfattas på det sätt du beskriver. Jag kan förstå om ni anser er vara en "sluten" grupp, men jag är inte här för att inkräkta. Och jag tycker inte att jag genom mitt yrke avsäger mig rätten att utrycka mig?

Hursomhelst, jag är medveten om att man som gäldenär ibland (ofta) upplever kravbreven som hotfulla. Ett opersonligt brev som ställer stora krav på ett högst personligt plan. Det här får man nog tyvärr ta. Däremot så ska man inte huka sig inför ett inkassobolag när man upplever att något inte går riktigt rätt till. Jag håller inte riktigt med när du beskriver "tankesättet" hos ett inkassobolag, jag tycker kanske att det var en alldeles för grov generalisering - men jag kan förstå vad det grundar sig i.

Och jag är inte miljonär Smiley



Återkommer till ett äldre inlägg mellan mig och Lektor där jag vill ge en tydligare förklaring till dig Lektor om vad jag menade med "inkassobolag och dess kultur och tankegångar", där du ansåg att jag generaliserade för grovt

Jag tror mig ana att du säger att detta inte är generellt för alla...men å andra sidan hur kan man påvisa att det inte är det

Nåväl här kommer det:

Alektum´s informationschef tycker till:

"Svaranden - som i och för sig hade vettiga poänger - men som inte alls kunde föra sig i rättssalen och dessutom hade uppenbara svårigheter att förstå det perfekt logiska i att de 200 kr han hade betalat fem år tidigare nu innebar att han var tvungen att betala ytterligare 15 000 kr (visst är juridiken vacker?) - fick nu för första gången lära sig skillnaden mellan att ha rätt (vilket han hade) och att få rätt (vilket jag fick, inklusive ersättning för rättegångskostnader för min eminenta arbetsinsats inför rätten). Muhahaha."

Källa:
http://blogg.aftonbladet.se/18750/perma/857605/
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Lektor
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 261


« Svara #66 skrivet: December 12, 2008, 10:21:12 »

Citat


Det finns många anledningar till varför kravbrevsflödet upphört eller tunnats ut, och när det gäller riktigt gamla skulder så gör man rätt i att inte höra av sig. Det här stämmer(ingen officiell rekommendation men privat är det den jag skulle ge). Rent generellt när det gäller nya skulder dock så är mitt råd att ta kontakt med borgenär/inkassobolag så snart som möjligt! Jobba på borgenären, få igång pappersexcersisen.
Citat
Se där Lektor ...nu tillför du MIG något, ett råd...ett förslag.
Min "dryghet" beror på att jag inte lyckas särskilt bra med inkassobolag, de har hittills alltid varit tvära och envisa, främst i "gamla skulder". Jag skall förtydliga mig, jag vill betala mina skulder och få en chans att betala, utan att det skall utgöra att jag inte har mat för dagen (faktiskt så illa KAN och HAR det varit, vilket tär på hela familjen). Men jag blir heligt förbannad då det kommer brev på brev som är otydliga men även skulder som är över tio år gamla, och när man påpekar detta får man till svar. "en skuld är också en tillgång som skall betalas". Det är här jag kan "se" en kultur, ett tankesätt, som jag jämställer med "att gå över lik för att tjäna pengar" och det har jag svårt för. Det är kanske en av anledningarna till att jag har så svårt att ens lyssna på "inkassare" och många andra utsugande miljonärer,bla.
Men i detta inlägg tillför du något som jag kan ta till mig.

Men min "misstänksamhet" finns kvar och jag hoppas att du inte är här för (för att citera Carpenter) "skapa osäkerhet hos nya FR medlemmar" för många av dessa är helt desperata när de skriver för en första gång, där de bönar och ber om hjälp och råd.
För man kan ju faktiskt tro detta genom dina tidigare inlägg i andra trådar.

Nåväl ..denna gång är jag i alla fall nöjd.


Jag tycker inte jag i någon tråd skrivit något som skulle kunna uppfattas på det sätt du beskriver. Jag kan förstå om ni anser er vara en "sluten" grupp, men jag är inte här för att inkräkta. Och jag tycker inte att jag genom mitt yrke avsäger mig rätten att utrycka mig?

Hursomhelst, jag är medveten om att man som gäldenär ibland (ofta) upplever kravbreven som hotfulla. Ett opersonligt brev som ställer stora krav på ett högst personligt plan. Det här får man nog tyvärr ta. Däremot så ska man inte huka sig inför ett inkassobolag när man upplever att något inte går riktigt rätt till. Jag håller inte riktigt med när du beskriver "tankesättet" hos ett inkassobolag, jag tycker kanske att det var en alldeles för grov generalisering - men jag kan förstå vad det grundar sig i.

Och jag är inte miljonär Smiley



Återkommer till ett äldre inlägg mellan mig och Lektor där jag vill ge en tydligare förklaring till dig Lektor om vad jag menade med "inkassobolag och dess kultur och tankegångar", där du ansåg att jag generaliserade för grovt

Jag tror mig ana att du säger att detta inte är generellt för alla...men å andra sidan hur kan man påvisa att det inte är det

Nåväl här kommer det:

Alektum´s informationschef tycker till:

"Svaranden - som i och för sig hade vettiga poänger - men som inte alls kunde föra sig i rättssalen och dessutom hade uppenbara svårigheter att förstå det perfekt logiska i att de 200 kr han hade betalat fem år tidigare nu innebar att han var tvungen att betala ytterligare 15 000 kr (visst är juridiken vacker?) - fick nu för första gången lära sig skillnaden mellan att ha rätt (vilket han hade) och att få rätt (vilket jag fick, inklusive ersättning för rättegångskostnader för min eminenta arbetsinsats inför rätten). Muhahaha."

Källa:
http://blogg.aftonbladet.se/18750/perma/857605/

Det där måste man nog tolka som ett inlägg om en personlig seger för Peter Hellman, och behöver inte nödvändigtvis vara Alektums officiella åsikt. Han var stolt över sin insats. Man är tvungen att sålla mellan åsikterna för att dylikt inte ska svida i ögonen. 
Loggat
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #67 skrivet: December 12, 2008, 16:56:54 »

Lektor. Peter H är alektums åsikt. För så är det utan Peter hade ni inte tjänat så mycket pengar som ni gör idag.  Tongue
Loggat
Lektor
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 261


« Svara #68 skrivet: December 12, 2008, 18:39:33 »

Lektor. Peter H är alektums åsikt. För så är det utan Peter hade ni inte tjänat så mycket pengar som ni gör idag.  Tongue

Jag tycker på nåt sätt att det som skrivs i en blogg får individen stå för, då han just då inte representerar någon annan än sig själv. Och nej, jag jobbar inte för alektum Smiley
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #69 skrivet: December 12, 2008, 18:45:56 »

Lektor. Peter H är alektums åsikt. För så är det utan Peter hade ni inte tjänat så mycket pengar som ni gör idag.  Tongue

Jag tycker på nåt sätt att det som skrivs i en blogg får individen stå för, då han just då inte representerar någon annan än sig själv. Och nej, jag jobbar inte för alektum Smiley
Men nog måste du väl hålla med om att det är en skrämmande och vidrig människosyn karln har då han skriver så?
Frågan är om man verkligen sitter på rätt post när man ser på sina "kunder på det sättet.....

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Lektor
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 261


« Svara #70 skrivet: December 12, 2008, 19:20:39 »

Lektor. Peter H är alektums åsikt. För så är det utan Peter hade ni inte tjänat så mycket pengar som ni gör idag.  Tongue

Jag tycker på nåt sätt att det som skrivs i en blogg får individen stå för, då han just då inte representerar någon annan än sig själv. Och nej, jag jobbar inte för alektum Smiley
Men nog måste du väl hålla med om att det är en skrämmande och vidrig människosyn karln har då han skriver så?
Frågan är om man verkligen sitter på rätt post när man ser på sina "kunder på det sättet.....

Att vara stolt över att driva hem ett mål är en sak, men nej, det var ingen trevlig läsning.
Loggat
roggan
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 518


« Svara #71 skrivet: December 12, 2008, 22:21:44 »

Lektor..jag känner att "mina kompisar" ...JA en del stödjer dig säkert än...jag har ju hittills tvivlat...och gör så fortfarande...eftersom du ändrar dig efterhand (kallas efterhandskonstruktion) då du märker att det finns mer kunskap här på detta forum än vad du besitter....detta är forumets styrka

Jag tror ändå att ....jag skall fortsätta att läsa mellan dina rader..!!
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Lektor
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 261


« Svara #72 skrivet: December 12, 2008, 23:08:38 »

Lektor..jag känner att "mina kompisar" ...JA en del stödjer dig säkert än...jag har ju hittills tvivlat...och gör så fortfarande...eftersom du ändrar dig efterhand (kallas efterhandskonstruktion) då du märker att det finns mer kunskap här på detta forum än vad du besitter....detta är forumets styrka

Jag tror ändå att ....jag skall fortsätta att läsa mellan dina rader..!!

Du läser minsann en hel del mellan raderna, tyvärr verkar du missa mycket av det andra. Visst finns det kunskap här, det har jag aldrig tvivlat på, och ej förnekat på nåt sätt. Och det är lönlöst att inleda någon slags tävling om vem som vet mest - vi lär oss av varandra. En rättelse är ingen efterhandskonstruktion, snarare ett förtydligande om det blev några missförstånd. Jag tycker det är tråkigt att du avfärdar mig direkt som ett svin, utan att egentligen ha några som helst belägg för detta. Om vi vänder på det, tänk om jag hade gjort samma sak?   
Loggat
roggan
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 518


« Svara #73 skrivet: December 12, 2008, 23:28:47 »

Citat


Det finns många anledningar till varför kravbrevsflödet upphört eller tunnats ut, och när det gäller riktigt gamla skulder så gör man rätt i att inte höra av sig. Det här stämmer(ingen officiell rekommendation men privat är det den jag skulle ge). Rent generellt när det gäller nya skulder dock så är mitt råd att ta kontakt med borgenär/inkassobolag så snart som möjligt! Jobba på borgenären, få igång pappersexcersisen.
Citat
Se där Lektor ...nu tillför du MIG något, ett råd...ett förslag.
Min "dryghet" beror på att jag inte lyckas särskilt bra med inkassobolag, de har hittills alltid varit tvära och envisa, främst i "gamla skulder". Jag skall förtydliga mig, jag vill betala mina skulder och få en chans att betala, utan att det skall utgöra att jag inte har mat för dagen (faktiskt så illa KAN och HAR det varit, vilket tär på hela familjen). Men jag blir heligt förbannad då det kommer brev på brev som är otydliga men även skulder som är över tio år gamla, och när man påpekar detta får man till svar. "en skuld är också en tillgång som skall betalas". Det är här jag kan "se" en kultur, ett tankesätt, som jag jämställer med "att gå över lik för att tjäna pengar" och det har jag svårt för. Det är kanske en av anledningarna till att jag har så svårt att ens lyssna på "inkassare" och många andra utsugande miljonärer,bla.
Men i detta inlägg tillför du något som jag kan ta till mig.

Men min "misstänksamhet" finns kvar och jag hoppas att du inte är här för (för att citera Carpenter) "skapa osäkerhet hos nya FR medlemmar" för många av dessa är helt desperata när de skriver för en första gång, där de bönar och ber om hjälp och råd.
För man kan ju faktiskt tro detta genom dina tidigare inlägg i andra trådar.

Nåväl ..denna gång är jag i alla fall nöjd.


Jag tycker inte jag i någon tråd skrivit något som skulle kunna uppfattas på det sätt du beskriver. Jag kan förstå om ni anser er vara en "sluten" grupp, men jag är inte här för att inkräkta. Och jag tycker inte att jag genom mitt yrke avsäger mig rätten att utrycka mig?

Hursomhelst, jag är medveten om att man som gäldenär ibland (ofta) upplever kravbreven som hotfulla. Ett opersonligt brev som ställer stora krav på ett högst personligt plan. Det här får man nog tyvärr ta. Däremot så ska man inte huka sig inför ett inkassobolag när man upplever att något inte går riktigt rätt till. Jag håller inte riktigt med när du beskriver "tankesättet" hos ett inkassobolag, jag tycker kanske att det var en alldeles för grov generalisering - men jag kan förstå vad det grundar sig i.

Och jag är inte miljonär Smiley



Återkommer till ett äldre inlägg mellan mig och Lektor där jag vill ge en tydligare förklaring till dig Lektor om vad jag menade med "inkassobolag och dess kultur och tankegångar", där du ansåg att jag generaliserade för grovt

Jag tror mig ana att du säger att detta inte är generellt för alla...men å andra sidan hur kan man påvisa att det inte är det

Nåväl här kommer det:

Alektum´s informationschef tycker till:

"Svaranden - som i och för sig hade vettiga poänger - men som inte alls kunde föra sig i rättssalen och dessutom hade uppenbara svårigheter att förstå det perfekt logiska i att de 200 kr han hade betalat fem år tidigare nu innebar att han var tvungen att betala ytterligare 15 000 kr (visst är juridiken vacker?) - fick nu för första gången lära sig skillnaden mellan att ha rätt (vilket han hade) och att få rätt (vilket jag fick, inklusive ersättning för rättegångskostnader för min eminenta arbetsinsats inför rätten). Muhahaha."

Källa:
http://blogg.aftonbladet.se/18750/perma/857605/

Det där måste man nog tolka som ett inlägg om en personlig seger för Peter Hellman, och behöver inte nödvändigtvis vara Alektums officiella åsikt. Han var stolt över sin insats. Man är tvungen att sålla mellan åsikterna för att dylikt inte ska svida i ögonen. 

Ditt svar här säger allt...
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
roggan
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 518


« Svara #74 skrivet: December 12, 2008, 23:33:29 »

Lektor...jag menar att du skall vara fullständig .."korrekt"...tycker du att du är det...ja du har försökt..men Admin om någon har påvisat din okunskap....återigen...inga inlägg till  "oroliga" ...där du ger fel signaler...det kan ju knappast vara forumets uppgift att tillrätta visa dig.....eller..?
Loggat

Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum.
Sidor: 1 ... 3 4 [5] 6   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: