Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: "Skjuta upp utmätning" och tips vid förhandling med Inkasso?  (läst 4098 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kakaka
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 11


« skrivet: December 02, 2015, 15:23:35 »

Hej!

Är så att KFM nu vill ha in uppgifter igen. Jag har haft skulder ett par år, under 100k, men inte kunnat betala.

Nu har jag ett fast jobb med en OK lön, men det är så att jag tyvärr inte får ha kvar mitt jobb ifall jag har något skuldsaldo.

Jag har betat av lite mindre skulder så de inte kom till KFM under tre månader.


Nu har jag dock fått papper om att KFM vill ha in uppgifter. Funderar på att försöka förhala det här, har ni tips?

Tänkte även försöka få Inkassobolagen att dra tillbaka skulderna från KFM om jag inleder en avbetalningsplan, vad tror ni om det?

Jag måste försöka göra något.
Loggat
Hoppsan
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 434


« Svara #1 skrivet: December 02, 2015, 17:35:07 »

Det kommer ganska snart en påminnelse och skickar du inte in den heller kommer KF med all säkerhet att själva ta reda på de uppgifter dom behöver alt. skicka en delgivningsman som ser till att du får pappren som du då har en viss tid på dig att fylla i och skicka in. De jobbar ju "vägg i vägg" med skatteverket så uppgifter om ditt jobb har dom snabbt...tyvärr kommer du nog inte undan mer än några veckor.
Loggat

Äntligen skuldsanering efter mycket slit!!
Kakaka
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 11


« Svara #2 skrivet: December 02, 2015, 17:42:32 »

Det kommer ganska snart en påminnelse och skickar du inte in den heller kommer KF med all säkerhet att själva ta reda på de uppgifter dom behöver alt. skicka en delgivningsman som ser till att du får pappren som du då har en viss tid på dig att fylla i och skicka in. De jobbar ju "vägg i vägg" med skatteverket så uppgifter om ditt jobb har dom snabbt...tyvärr kommer du nog inte undan mer än några veckor.

Det är 14 dagar innan de vill ha in uppgifterna.

En påminnelse kommer nog mitt i julen då, och sedan lite mer tid på det... i bästa fall var min tanke.

Men jag har en vän som var i samma sits. För honom tog det flera månader innan det kom något brev till hans arbetsgivare.

Det här handlar ju inte om att jag inte vill betala. Det handlar om att jag vill betala själv så att säga.


Vad tror du om del nummer två i posten, är det en möjlighet? Talade med några av bolagen nu på eftermiddagen och de verkar possitiva.
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #3 skrivet: December 03, 2015, 05:47:13 »

Det enda du kan göra är att kontakta inkassobolagen direkt och be dem om en avb. plan så att de drar tillbaka kfm-ansökan.
Hoppas du får tur där, min arb blev kontaktad nästan samtidigt som jag fick papper om inkomstuppgifter, så tyvärr så är de snabba där...konstigt jobb du har för övrigt.
Loggat
Hoppsan
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 434


« Svara #4 skrivet: December 03, 2015, 10:13:10 »

Håller med om jobbet där, konstigt om du skulle få sparken pga detta.

Och som föregående talare säger finns risken att de redan kontaktat din arbetsgivare/lönekontor. De har ju tystnadsplikt och borde ju inte göra nån affär av det, men som sagt vi vet inte vad du jobbar med.

Har du ett datum då du tänkt betala hela skulden, eftersom du vill förhala det, kan det ju vara en bra grej att tala om det för KF och se om dom därmed kan vänta med att få in uppgifterna...men jag vet inte om dom går med på nåt sånt eller dra tillbaka skulden genom att upprätta avbetalningsplaner. Nåt annat finns nog inte att göra.
Loggat

Äntligen skuldsanering efter mycket slit!!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: