Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Jag måste få tydlig klarhet i detta.  (läst 8576 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
typ evighetsgäldenär
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 96


« skrivet: Juli 20, 2015, 15:09:36 »

Att löneutmätning är ett preskriptionsavbrott vet jag.

Frågan är vad som gäller om en skuld egentligen redan är preskriberad när den kommer till KF och sedan börjar få del av utmätning?

Låt oss säga en skuld på 50 000 kr som uppkom 2006. Jag betalade på den till 2008 men slutade sedan av en anledning. Hörde inte ett pip från dem förrän 2013 då de lämnade in till KF (inte direkt, de skickade några krav först).
Egentligen var den väl preskriberad innan kravet kom då det tog fem år... (det är en konsumentkredit).
Men jag hade ju ingen aning om detta med preskription och hur det funkar, fick ju veta det nu när jag joinade detta forum.
Så jag har ju även haft utmätning på denna skuld i två år.

Och btw så är skulden nu 55 000 kr trots att KF utmätt ca 6000 från mig i två år :-O
Vilket gör det hela ännu surare.

Finns andra liknande skulder som jag har, och som jag nyligen låtit gå till KF och sedan kom på att de var ju egentligen preskriberade.

Hur kan jag hävda att detta egentligen varit preskriberat sedan länge ? Om jag kan det?
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #1 skrivet: Juli 20, 2015, 15:30:12 »

En skuldsatt kan "återuppliva" en skuld som är preskriberad, men bara med vetskapen om vad det innebär. Om du inte medvetet erkänt skulden TROTS att du vet att den är preskriberad, kan du hävda en gammal preskription.

Betalningar som gjort under tiden fordran varit preskriberad kan ej återkrävas såvitt jag vet.

Det finns andra här på forumet som har mer ingående kunskap i det praktiska arbetet som detta innebär. På "min" sida är det inget som händer, och inget man ägnade studietid till heller när man studerade.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
sommar2015
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #2 skrivet: Juli 22, 2015, 14:14:43 »

Hej, förlåt att jag går in här men jag kan inte finna någonstans hur går tillväga för att kunna skriva något. Jag bara undrar varför det tar så lång tid att få svar från inkassobolag om kontonummer och OCR nr när man vill betala enligt skuldsaneringsplan. jag är skyldig att ta reda på uppgifter men vad gör man när dom inte svarar. Det är så irriterande och tar så mycket tid att vänta och vänta och vänta. Min önskan vore att i KFM:s beslut ingick att de man ska betala till skickar uppgifterna till kunden. Någon som vet att man gör så här med avsikt? Önskar er alla en fin sommar.  Huh?
Loggat
Nyx
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 494


« Svara #3 skrivet: Juli 22, 2015, 15:29:34 »

Det är ganska svårt att få en skuldsanering hävd, så jag tror inte de gör det med den avsikten. Det är olika på diverse bolag hur de gör med utskick om skuldsaneringar. Det snabbaste är givetvis att ringa, men då är det svårare att dokumentera.

Det finns mycket rehabiliterande-tanke i skuldsaneringsprocessen från lagstiftarens sida, därför är tanken att gäldenären ska göra så mycket som möjligt själv. Jag håller dock med om att borgenärer borde skicka ut OCR och BG/PG-nummer.
Loggat

Kronoinspektör KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
sommar2015
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #4 skrivet: Juli 22, 2015, 18:20:07 »

Tack Nyx för svaret. jag uppskattar det. Jag fick svar från inkassobolag idag så nu är det ok och jag kunde boka betalningen. Jag tycker det är bra att få svar från dom man ska betala till via e-post så man har bevis. Tack än en gång.  Smiley
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: