Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Demolerade bilen mitt framför ögonen på fogden  (läst 2507 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
carisma
Hero Member

Antal inlägg: 1429

« skrivet: December 05, 2008, 11:33:00 »

Grin Läste detta  nu i tidningen.... Tuff kille  Evil

Citat
När kronofogden kom för att beslagta den 53-årige mannens tio år gamla Volvo blev han så arg att han slog sönder den med en slägga mitt framför ögonen på förrättningsmännen.

I augusti togs beslutet om att utmäta mannen bil. Men när kronofogdens personal kom till mannens bostad i oktober blev han mycket upprörd, skriver Ystads Allehanda.

Mannen ska ha slängt bilnyckeln på en av förrättningsmännen, svurit och gått och hämtat en slägga.

"Det är en grej jag måste fixa med bilen", sade han enligt åtalet.

När han var klar med bilen hade den sjunkit en hel del i värde.

Mannen anklagas för överträdelse av myndighets bud. Själv säger han att skadan inträffat tidigare.

http://www.e24.se/lifestyle/klacksparkar/artikel_918103.e24
Loggat

en som inte skäms för sina skulder idag
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3977

« Svara #1 skrivet: December 05, 2008, 12:28:51 »

Jag har tänkt på det där tidigare.
Att det inte händer oftare trots allt.

Tex om fogden plockar till exempel någons plasmatv så borde det vara lätt att fogden "snubblar till" och tappar den i marken. Evil
Den väger trots allt en hel del, är ganska otymplig och dessutom ömtålig.
Om detta skulle skulle ske, vad händer då?

Vem ansvarar för detta om inte gäldenären har någon försäkring?
Täcker Kronofogdens försäkring? Blir det utrymme för någon utdelning till fordringsägarna då eller äts summan upp av självrisker etc?

Tänk om det är Kronofogden själv som snubblar, halkar eller av någon annan orsak tappar föremålet, men skyller på att det är gäldenären som puttat till honom så att man tappade taget. Vem tror man då på? Jo, Kronofogden förståss, även om denne kanske ljuger.

Loggat
Tennis031
Full Member

Antal inlägg: 148

« Svara #2 skrivet: Januari 20, 2009, 10:20:24 »

Skulle precis posta denna, han är ju fan årets snubbe  Evil
Loggat
cl0
Newbie
*

Antal inlägg: 29

« Svara #3 skrivet: Januari 29, 2009, 20:08:14 »

Mannen är en hjälte! Äntligen någon som gör något vettigare än att hota med bössa eller yxa.
Loggat

Karriärstegen: Steg 1 - Snattare >> Steg 2 - Tjyv >> Steg 3 - Hälare >> Steg 4 - Rånare >> Steg 5 - Kronofogde
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: