Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: X år men från när? Och gör det skillnad om skulden är fastställd hos KF?  (läst 7354 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Fattiga Riddarinnan
Newbie
*

Antal inlägg: 14

« skrivet: Juni 21, 2015, 13:23:47 »

Att skulder kan bli preskriberade efter 2,3 5, 10 år (tror det finns ytterligare steg för brott) visste jag redan däremot har jag googlat runt som bara den och har lite dålig koll på en del frågor bl.a. från NÄR räknas dag 1? Och gör det skillnad om man visste att en konsumentskuld kommit till KF för 3,5 år och godkänt denna men under tiden inte gjort något åt den?
Loggat
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 470

« Svara #1 skrivet: Juni 22, 2015, 08:43:30 »

Preskriptionstid räknas enligt preskriptionslagen från fordringens uppkomst, vilket i strikt mening torde vara antingen avtalsdagen eller faktureringsdagen. Jag har dock inte läst rättsfall på frågan, men har svårt att tänka mig att det är från förfallodagen man räknar.

Att en fordran fastställs av KFM skapar preskriptionsbrott, med är den inte under verkställighet måste borgenären själv se till att hålla fordran vid liv. Skulder fastställda av KFM kan alltså preskriberas, om de inte är i nån form av utmätning.
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
typ evighetsgäldenär
Jr. Member
**

Antal inlägg: 96

« Svara #2 skrivet: Juli 20, 2015, 00:20:19 »

Nyx, då måste jag spinna vidare på denna frågan...

Har den senaste tiden fått flera brev från KF; "Skuld att betala", där de påminner om gamla skulder som ligger hos KF.

Ta tex en gammal konsumentkredit hos Ellos.

Enligt brevet från KF så reggades skulden hos KF 2008, det står exkutionstitel (??) 2008-04-07 eller nåt sånt.
Men jag har inte hört någonting alls efter det och min löneutmätning började i januari 2013. Jag vet då med säkerhet att denna Ellos-grej inte fanns med bland de som fick pengar , de stod aldrig med på skuldspecifikationen.
NU helt plötsligt, efter detta "Skuld att betala"-brev, står de med på skuldspecifikationen och ska ha pengar.
Det står även i brevet att de ansökt 2015-05-xx .

ÄR INTE DEN SKULDEN PRESKRIBERAD, trots att det blev utslag 2008? Inget har ju hänt sedan dess....

Om jag bestrider att den ska vara med i skuldspecifikationen och få del av löneutmätningen hur gör jag då?
Kan de säga att nej den är inte pressad pga du har löneutmätning?

Detta gäller alltså flera skulder med samma problematik. :-)

Hemskt tacksam för svar.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1614

« Svara #3 skrivet: Juli 20, 2015, 07:48:19 »

Här fur du använda dig at det eminenta verktyget, som vi så ofta skriver om, utdragslistorna enligt PUL §26.
Få dem från Ellos och KFM, så ser du om när och hur din skuld har varit bevakat.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Nyx
Sr. Member

Antal inlägg: 470

« Svara #4 skrivet: Juli 20, 2015, 08:25:39 »

Exekutionstitel är samma sak som en dom eller utslag på betalningsföreläggande, något som krävs för att starta en verkställighet av utmätning.

Om du inte fått något preskriptionsbrytande meddelande sen 2008 tills 2015 är den preskriberad. KFM undersöker inte preskription på gamla utslag. (vilket jag nog tycker vore lämpligt om de gjorde, i någon form i vilket fall)

Jag gissar att skulden inte varit på verkställighet hos KFM, utan borgenären har väntat tills det går att få pengar. I så fall måste borgenären bevaka fordran. Jag skulle börja med att ringa KFM och höra, men du ska absolut beställa PUL-utdrag från både KFM och borgenären.

Tror nog att Ellos inte sköter sin skulder själva, utan säljer eller anlitar ett ombud i form av inkassobolag. Vet dock inte vilket.
Loggat

Handläggare, KFM (Inga svar jag gör här är i egenskap av tjänsteman)
Före detta inkassohandläggare

Förespråkare för en större reform i skuldindustrin
Varit borta från forumet en längre tid på grund av personliga skäl
typ evighetsgäldenär
Jr. Member
**

Antal inlägg: 96

« Svara #5 skrivet: Juli 20, 2015, 13:37:13 »

Tack för svar, jag ska fixa ett eller flera PUL-utdrag.

Ellos använder Alektum Inkasso dessvärre. Gillar dem inte  Evil
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: