Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: hyresskulder  (läst 7671 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
blueswede
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 60


« skrivet: April 17, 2015, 21:20:08 »

bor i en lägenhet sedan ca 19 år , har hjälp hyresvärden med de diverse saker under årens lopp allt så som vaktmästare å reparatör på samtliga hyreshus han har ägt även hans privata hus ,betalningen för tid som jag har lagt på det har jag kvittat mot hyra , och det har vart långt mellan avstämningen utav den ibland över ett år , förra året sålde han sina fastigheter i  okt , men han å jag hade inte stämt av på över ett år , nu för en månad sen så skulle vi göra upp om det ,men i brist på riktig underlag så vart det rena kaoset , då enligt hans uträkningar  så skulle jag vara skyldig honom hyra för 2011, 2012 2013 vissa månader ,men han har aldrig kommit med några räkningar på beloppen förrän nu , jag tycker att det inte stämmer in på min bild att det kan va så mycket som han vill få det till . idag så fick jag ett brev i brevlådan (där han skriver att det har hittats en del insättningar som kan härröra till mig ,men enl. detta saknas mycket varför detta inte är en framkomlig väg. bästa sättet är att du går igenom dina kontoutdrag från banken, om du inte har sparat dem så måste du be banken om hjälp) dels så har jag inte hitta några kontoutdrag alls då jag inte sparat på sånt och sedan så har jag bytt bank efter det .
han kan ju inte redovisa att kraven är riktiga å inte jag heller, och den tid som jag har gjort åt honom har jag på papper men kvitto på köpta saker har han redan fått under löpandet tid. kan han kräva mig på hyresskulden som är från 2011 å 2012 ? hur gör man då ingen vet riktig hur det egentligen ligger till . kan man hävda preskription på en del kanske ?   jag bor ju fortfarande kvar i lägenheten
Loggat
klenis@hotmail.com
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #1 skrivet: April 19, 2015, 17:23:35 »

Preskrepsons tiden är 2 år när du bor kvar i lägenheten så det är bara 2013 som går att tala om diskutera med värden om att strycka ett sträck över dessa skulder och börja på ny kula med den nya hyresvärden..

När man gör såna byten gör alltid upp skriftligt månadsvis med ett kvitto för utfört arbete åt hyresvärden..
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #2 skrivet: April 19, 2015, 18:47:59 »

Preskrepsons tiden är 2 år när du bor kvar i lägenheten

Det är tyvärr fel.
Preskriptionen styrs av Jordabalken 12 KAP 61§ där det står:
Hyresvärd eller hyresgäst, som vill framställa fordringsanspråk på grund av hyresförhållande, skall väcka talan därom inom två år från det hyresgästen lämnade lägenheten. Iakttas ej denna tid, är rätten till talan förlorad, om ej annat avtalats. Har den ena parten väckt talan i rätt tid, har den andra parten rätt till kvittning, fastän hans rätt till talan är förlorad. Lag (1984:694).
Det vill säga att i ditt fall är det 2 år från det att din hyresvärd sålde fastigheten, så allt är fortfarande att förhandla.
Tycker du ska ta fram dina inbetalningar, samt dina tidsredovisningar, och påvisa vad du tycker är fakta.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
blueswede
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 60


« Svara #3 skrivet: April 19, 2015, 22:12:09 »

det är ju konstigt att inte han kan bevisa vad som är kvar som skuld han måste ju ha bokföringen å gå efter, men jag tror inte att det är bokfört då han inte kan vissa svart på vit vad det är för saldo , hur kan han bokföra redovisningen i efter skott han måste ha gjort bokslut varje år
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: