Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskriptonsfråga  (läst 18034 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
plumpen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« skrivet: November 17, 2014, 17:44:13 »

Hej

Jag har utdrag från KFM som visar att större delen av mina skulder har preskriptionsdag är 2014-12-31. Jag har införsel på lön och har just fått en ny begäran om att jag ska lämna mina inkomstuppgifter, dessa uppgifter ska lämnas i slutet av nov.
Visst är det så att skulderna preskriberas det datum som står på utdraget och hur gör jag för att de inte ska kunna höja införseln till lönen i dec?
Loggat
plumpen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #1 skrivet: Januari 05, 2015, 18:38:04 »

Hej

Jag har utdrag från KFM som visar att större delen av mina skulder har preskriptionsdag är 2014-12-31. Jag har införsel på lön och har just fått en ny begäran om att jag ska lämna mina inkomstuppgifter, dessa uppgifter ska lämnas i slutet av nov.
Visst är det så att skulderna preskriberas det datum som står på utdraget och hur gör jag för att de inte ska kunna höja införseln till lönen i dec?

Bumpar min fråga igen och undrar om preskription datum 2014-12-31) gäller även om jag har införsel på lön? Hade räknat med att skulderna skulle försvinna nu vid årskiftet.  Eller är det så att bara för att de drar 15k/månad från min lön så kommer det fortsätta tills hela skulden är betald?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #2 skrivet: Januari 05, 2015, 19:16:24 »

Att skulden finns hos KFM, samt att du betalar på skulden är båda preskriptionsavbrott, så svaret är att så länge de drar från din lön, sker preskriptionsavbrott varje månad.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
micke1234
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 190


« Svara #3 skrivet: Januari 06, 2015, 05:54:52 »

Hej

Jag har utdrag från KFM som visar att större delen av mina skulder har preskriptionsdag är 2014-12-31. Jag har införsel på lön och har just fått en ny begäran om att jag ska lämna mina inkomstuppgifter, dessa uppgifter ska lämnas i slutet av nov.
Visst är det så att skulderna preskriberas det datum som står på utdraget och hur gör jag för att de inte ska kunna höja införseln till lönen i dec?

Bumpar min fråga igen och undrar om preskription datum 2014-12-31) gäller även om jag har införsel på lön? Hade räknat med att skulderna skulle försvinna nu vid årskiftet.  Eller är det så att bara för att de drar 15k/månad från min lön så kommer det fortsätta tills hela skulden är betald?

Enskilda eller skatteskulder? Skatteskulder preskriberas automatiskt vid tidpunkten för preskriptionen men e-skulder fortsätter drivas in efter preskriptionsavbrott.
Loggat
plumpen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #4 skrivet: Januari 06, 2015, 10:17:51 »


Det gäller enbart skatteskulder  med preskriptionstid 2014-12-31.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #5 skrivet: Januari 06, 2015, 12:32:51 »

Finns lite i tråden
http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=4294.0
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
micke1234
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 190


« Svara #6 skrivet: Januari 06, 2015, 15:11:45 »


Det gäller enbart skatteskulder  med preskriptionstid 2014-12-31.

Grattis. Där försvann dina skatteskulder..Smiley De kommer dock att synas hos KFM fram till mars nån gång innan de gallras bort.
Loggat
plumpen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #7 skrivet: Januari 06, 2015, 16:06:11 »


Det gäller enbart skatteskulder  med preskriptionstid 2014-12-31.

Grattis. Där försvann dina skatteskulder..Smiley De kommer dock att synas hos KFM fram till mars nån gång innan de gallras bort.

Ok, men om de ff syns hos KFM så hur vet de att de ska stoppa utmätningen?
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #8 skrivet: Januari 06, 2015, 16:19:15 »

Du skrev i ditt första inlägg att det var merparten av dina skulder som hade preskription den sista december, om du har flera skulder kommer KFM fortsätta din löneutmätning till de skulder är betalat, eller om det är skatteskulder att dessa preskriberas.
Om alla skulder nu är preskriberade bör även din löneutmätning avslutas, gör den inte det maila till KFM och ställ frågan om vad de nu har utmätt för.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
plumpen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #9 skrivet: Januari 06, 2015, 17:15:05 »


Har en liten skatteskuld med presk 151231, den tänker jag betala in så fort den stora skulden försvinner. Därav frågan om utmätningens fortsättning.
 Alltså bör  jag kunna vända mig till skatteverket och be dem korrigera skulden så att skulden försvinner från KFM?
Loggat
micke1234
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 190


« Svara #10 skrivet: Januari 06, 2015, 18:38:09 »


Har en liten skatteskuld med presk 151231, den tänker jag betala in så fort den stora skulden försvinner. Därav frågan om utmätningens fortsättning.
 Alltså bör  jag kunna vända mig till skatteverket och be dem korrigera skulden så att skulden försvinner från KFM?

Det där går per automatik. De kommer inte att driva in pengar på en skatteskuld som preskriberats.
Skulle inte se bra ut om fogden drev in medvetet preskriberade fordringar..Smiley Vet bara själv att det tog ungefär 3 månader innan skulden försvann från skattekontot där det stod att den fanns hos KFM.
Loggat
plumpen
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 16


« Svara #11 skrivet: Januari 12, 2015, 22:25:50 »

Då kan jag bekräfta att skulderna med preskription 141231 försvann med det nya året!
Sista frågan från mig, jag har ju haft löneutmätning under 2014 och pengarna har dragits på lönen den 25e och bokförts runt den 1-4 varje månad. Betyder detta att löneutmätningen i dec inte kommer att läggas på den skuld som preskriberades vid årsskiftet? Eller räknas den som bokförd innan årsskiftet?
Loggat
klenis@hotmail.com
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #12 skrivet: Januari 13, 2015, 14:18:50 »

Ja redan utmätta fodringar får tas ut som betalning så löneutmätningen den 25/12 räknas av på den den skulden även om ny året passerats tyvärr ..

Men begär ut en aktuell skuldlista av KFM så får du aktuell information och se hur mycket du har kvar det går göra fyllnadsinbetalningar men ha inte bråttom  för du fick väl en tillgångsundersökning i november så du sitter ändå 3 år från denna trots gallring sker mars 2016 från kfm s register ...
Loggat
klenis@hotmail.com
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 119


« Svara #13 skrivet: Januari 13, 2015, 16:44:17 »

Ja redan utmätta fodringar får tas ut som betalning så löneutmätningen den 25/12 räknas av på den den skulden även om ny året passerats tyvärr ..

Men begär ut en aktuell skuldlista av KFM så får du aktuell information och se hur mycket du har kvar det går göra fyllnadsinbetalningar men ha inte bråttom  för du fick väl en tillgångsundersökning i november så du sitter ändå 3 år från denna trots gallring sker mars 2016 från kfm s register ...

D.v.s först i november 2017 så blir du fri betalnings anmärkningarna 2 år trots det är gallrat hos KFM det tycker jag är dubbelbestraffning enligt EU regler utan bara mål som ligger aktuella och aktiva hos KFM bör få användas som grund till anmärkningar Typ i norge och dammark ..

Själv har jag drabbas av detta 2 år olagliga anmärkningar det finns inga mål hos KFM som finns på datasystem utan endast i pappersformat och jag tycker inte det är lagligt av KFM att lämna ut dessa till UC som KFM gjort..

 
Loggat
dominique
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 4


« Svara #14 skrivet: Januari 24, 2015, 04:47:14 »

Först vill jag tacka Er alla som jobbar med att hjälpa oss som ligger och försöker göra vårt bästa i att kämpa mot denna InkassoMafia och deras bundsförvant KFM. Lagstiftningen är till att hjälpa de som är födda i de ”rätta” familjerna. Med detta menar jag de släkter som på ett eller annat sätt tillhör ”etablisemnaget”. Med sorg skriver jag och berättar att en bekant som var i knippa och har inte längre orkat kämpa mot dessa birokratiska, råa, grymma jättar och han tog sitt eget liv. Det är förkastligt att denna form av DEMON-KRATI håller på att utplåna människoliv. De som har sådana skulder vet vad jag menar. Man kan inte sova, man stryps av tankarna som håller på att kväva en, man kan inte koppla av, man sätter många och  långa år på att ”befria sig” men det är inte alla som orkar kämpa för att det tar på ens krafter. Hur som helst, innan jag kommer med mitt eget inlägg och ber om hjälp så vill jag hylla Er som kanske är juridikstuderande, eller kanske färdiga jurister, advokater och kanske även sådana som jobbar på KFM/Inkasso och bidrar med att hjälpa oss som är fångna i systemet. Det skulle vara bra om samhället skulle införa tididgt i skolorna en översiktkurs där man berättar i tidigt skede om lagstiftningen och konsekvenserna om man står i skuld. Vad var felet förr, när månniskan sträckte sig inte längre än filten räckte ?! Vad var felet att inte åtaga sig någonting om man inte har råd med ? Först bombarderar de alla i samhället med reklam, sen uppmanas alla att KöpaKöpaKöpa och LånaLånaLåna för att sen om ens liv förändras drastisk utav de ena eller andra, att kvävas till döds att man inte kan betala ockerräntorna och dylikt. Vi är alla underättade olika Fysikens lagar och vi kan ej förutspå om vad som kommer att hända i våra liv, och om det händer det som inte får hända, som sjukdom till exempel då är det kört för att man hittar ingen nåder i det demon-kratiska ”fria” samhället. Man är fångat från vaggan till graven ochdet finns fall där man kräver en avliden på pengar eller deras anhöriga. Jag vill ännu en gång ge Er, som är enstående i Er altruism en stor, varm, mänsklig KRAM och STORT tack för Era insatser i att hjälpa oss som ligger i skulträsket.
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: