Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: AK driver in en gammal skuld  (läst 2376 gånger)
0 Medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
MickeA
Jr. Member
**

Antal inlägg: 87

« skrivet: Oktober 15, 2014, 06:07:23 »

Hej alla fattiga riddare

AK har överlämnat en gammal skuld från slutet av 80 talet till mig som ursprungligen kommer från SEB och sedan sålts till Hoist och sedan till AK.
När Hoist tog över skulden så lämnade dom in den till kronofogden och den var då preskriberad, som även AK bekräftar  Jag hade på den tiden ingen som helst erfarenhet av preskription vid den tiden utan skrev på betalningsföreläggandet, detta var under en tid när företaget gick i konkurs tillsammans med en skilsmässa och tvångsförsäljning av vårt hus. Vid den tiden så brydde jag mig inte om dom skulderna jag fick var och varannan dag så när delgivningsmannen kom skrev jag på och slängde allt.

Nu är dom igång igen och jag undrar då om man kan få resning på detta betalningsföreläggande?
Min dåvarande fru var även borgenär på skulden och gjorde ett ackord och det måste väl innebär att skulden ska skrivas av i sin helhet?
Jag har även aldrig fått några överlåtelsehandlingar varken från SEB, Hoist och så vidare till AK, jag trodde att skulden var betald genom ackordet, vad kan jag göra åt detta?

Hur går man bäst för att gå vidare, jag har ett brev som måste skrivas till kronofogden.
Sen är det väldigt mycket ränta, på en skuld med kapitalbelopp på 6000:- ska dom ha ca 40000:- i ränta. och även om jag 17,5% ränta så innebär väl det att räntan är ca 1050:-/år så borde den väl liga på ca:31000:-

Tacksam för hjälp med goda råd, eventuellt om några fler har drabbats av detta och hur ni gjort.

Kanske medlemmen Villerider har några bra och klocka förslag.

Vänliga hälsningar
Micke
Loggat
MrSanoj
Full Member

Antal inlägg: 217

« Svara #1 skrivet: Oktober 23, 2014, 14:54:03 »

Måste lyfta den här tråden igen, det här är märkligt.
Hur kan exet komma undan från sitt borgensåtagande genom att göra en uppgörelse.
Här ligger nog en hund begraven.

När det gäller räntan blir det ränta på ränta så den kanske stämmer.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: