Sidor: [1] 2 3   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Tiggeriet i Sverige!  (läst 27192 gånger)
0 Medlemmar och 8 gäster tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« skrivet: Oktober 07, 2014, 10:55:06 »

Jag tänkte att vi kunde kanske ta en tråd kring detta med EU-tiggarna (från främst Rumänien, men även tex Bulgarien) runt om i Sverige som rent av exploderat i antal denna sommar.

Tex:
  • För eller emot tiggeriet?
  • Historier kring detta, myter, sanningar osv.
  • Brukar Ni ge pengar eller något annat?
  • Är det organiserat?
  • Är det bluff eller är det helt sant?

Själv har jag, genom betalt arbete som "grävare" tillsammans med journalister, sett både det ena och det andra, vilket nu gått så långt att jag och min familj får stå ut med rena förföljelser och hotelser för att skrämma mig till tystnad.
Dom har nu även börjat hänga ut mig för att jag äger och driver detta forum, så vad kan då passa bättre än att vi uppmärksammar det även här?

Frågan är bara, ska jag tala eller tiga?  Undecided
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Carina57
Jr. Member
**

Antal inlägg: 83

« Svara #1 skrivet: Oktober 07, 2014, 11:09:41 »

Jag tänkte att vi kunde kanske ta en tråd kring detta med EU-tiggarna (från främst Rumänien, men även tex Bulgarien) runt om i Sverige som rent av exploderat i antal denna sommar.

Tex:
  • För eller emot tiggeriet?
  • Historier kring detta, myter, sanningar osv.
  • Brukar Ni ge pengar eller något annat?
  • Är det organiserat?
  • Är det bluff eller är det helt sant?

Själv har jag, genom betalt arbete som "grävare" tillsammans med journalister, sett både det ena och det andra, vilket nu gått så långt att jag och min familj får stå ut med rena förföljelser och hotelser för att skrämma mig till tystnad.
Dom har nu även börjat hänga ut mig för att jag äger och driver detta forum, så vad kan då passa bättre än att vi uppmärksammar det även här?

Frågan är bara, ska jag tala eller tiga?  Undecided

Personligen tycker jag att frågor om tiggeriets vara eller inte tillhör andra forum. Här pratar väl vi i första hand om överskuldsättning, skurkaktiga inkassobolag, kronofogden etc....
Om du är förföljd, din familj hotad så skall du polisanmäla det omgående.....
Loggat
timpra
Jr. Member
**

Antal inlägg: 93

« Svara #2 skrivet: Oktober 07, 2014, 11:55:39 »

Är helt klart emot främst för att det är till stora delar är organiserat.. Skulle aldrig ge dom 1 krona.
Ruskigt störande att se dom överallt och höra deras kaklande om att man ska ge dom en slant.
Ser gärna att det blir kriminellt att tiga, nu förtiden ser man aldrig hemlösa tigga undra hur det kommer sig?

Givetvis ska man aldrig knipa igen för att andra säger det genom hot, visar man tydligt att man är orädd så brukar det i flesta fall lugna ner sig med hoten.

Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #3 skrivet: Oktober 07, 2014, 12:18:16 »

Det som jag förundras över är att det ska vara olagligt att tigga i Rumanien.
Vidare kan man undra på hur de kommer hit, om de nu inte har pengar där de bor, hur finansierar de då bil, bensin och övriga förnödenheter som behövs för att komma hit?
Kanske det vore bättre att hjälpa i deras närområde, så kunde de spara pengar på resan en win win situation.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #4 skrivet: Oktober 07, 2014, 12:28:08 »

Personligen tycker jag att frågor om tiggeriets vara eller inte tillhör andra forum. Här pratar väl vi i första hand om överskuldsättning, skurkaktiga inkassobolag, kronofogden etc....
Om du är förföljd, din familj hotad så skall du polisanmäla det omgående.....
nja, som forumägare och skapare så har jag nog uppfattningen att det ligger närbesläktat med "vårt" område, då många överskuldsatta är RIKTIGT fattiga och jag personligen vet flera som tagit sina liv av ekonomiska skäl.
Dessa personer torde om några ha skäl att tigga och be om allmosor och bidrag, även om inte sådant ska behöva ske på våra gator.

En annan aspekt som jag reagerar på just då det gäller fattiga svenskar så är det ofta dem som inga pengar har som faktiskt ger pengar till dessa tiggare, så helt klart berör det "vårt ämne" alltid!

Om det då visar sig genom styrkta bevis och starka indicier att det är en verksamhet som har en sida offentligt och en annan sida "dolt bakom kulisserna" så tycker då jag inte att det är mer än rätt att sådant kommer fram till gemene man.

När det gäller hotelser mot mig och min familj så är det en process som jag överlåter åt andra, att jag nämnde det här beror helt enkelt bara på att jag ville lämna en viss förhandsinformation om hur det ser ut bakom kulisserna egentligen.
När det gäller just den delen så har vi alltså bl.a. grovt kriminella som utövar påtryckningar för att få tyst på mig just nu.
Detta är alltså ingen lek, detta är mer än blodigt allvar....
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
pellegj
Sr. Member

Antal inlägg: 304

« Svara #5 skrivet: Oktober 07, 2014, 12:34:51 »

Skrev följande för ett tag sedan.

Då debatten återigen blossat upp lite angående tiggare så bestämde jag mig för att försöka hitta lite information om hur det kan stå till med organiserat tiggeri i Sverige då det kategoriskt förnekas.
Det var varken svårt eller tog lång tid att hitta. Efter bara en kvart så var det bara att inse att med största sannolikhet så blir vi ljugna för av både politiker och större media.

Inte bara finns det rapporter som säger att det förekommer inom EU, en del av dessa kommer också från Sverige trots att den officiella bilden vi får förmedlade till oss är att det inte finns bevis för att det förekommer.
Anledningen till att jag sökte information var inte för att ta ställning för eller emot tiggeriet som sådant, utan för att se om den officiella bilden stämmer eller inte, och vad jag kan se så gör den inte det. Utan de som uttalar sig om att det inte finns bevis för organiserat tiggeri antingen är fruktansvärt dåligt pålästa, eller också så ljuger de oss rakt i ansiktet.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/fler-blir-offer-for-trafficking-i-europa_8085596.svd
"62 procent av offren såldes för sexuella ändamål, 25 för tvångsarbete, och 14 procent för andra ändamål, som exempelvis tiggeri och organhandel."

Samma siffror som ovan, fast i en rapport från EU:
http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-331_en.htm
"Most of the registered victims are trafficked for the purpose of sexual exploitation, around 62% over the three years. Labour exploitation (including forced labour and services, and domestic servitude) accounts for around 25% and the category 'other' around 14% over the three reference years (exploitation for the purpose of forced begging, criminal activities, removal of organs, forced marriages and selling of children are included in this category) – annex 3.1."

http://www.thelocal.se/20120115/38516
"Organized begging, forced labour and forced participation in thefts have bypassed human trafficking for sexual purposes, shows a recent report from the National Police Board (Rikspolisstyrelsen - RPS), charting the development of human trafficking in Sweden during 2010."

http://polisen.se/Global/www%20och%20Intrapolis/Rapporter-utredningar/01%20Polisen%20nationellt/M%C3%A4nniskohandel/Manniskohandel_Lagesrapport_13.pdf
"Under 2011 upprättade polisen 35 anmälningar om människohandel för sexuella ändamål och 63 anmälningar som rörde människohandel för andra ändamål än sexuella. Dessa rörde framförallt situationer där personer förts till Sverige av kriminella grupper från andra länder för att utnyttjas i tiggeri, för tvångsarbete eller för att medverka i brottslig verksamhet såsom organiserade stölder. Under 2010 upprättade polisen 32 anmälningar om människohandel för sexuella ändamål och 52 anmälningar som rörde människohandel för andra ändamål än sexuella."

http://blogs.ec.europa.eu/malmstrom/tougher-action-against-human-trafficking/
"The report points out that while there has been increase in forced labour and begging, sex trafficking has been reduced."

http://www.childcentre.info/public/Childtrafficking_begging_crime.pdf
Sid. 18:
In Norway, Poland and Sweden, child trafficking cases were initially identified when the prosecutors started to collect the case documentation from the police throughout districts and regions. The prosecutors thereby gathered evidence to show that these are not just individual cases but that there is a pattern and an organisation behind them.

http://ec.europa.eu/dgs/home-affairs/what-is-new/news/news/2013/docs/20130415_thb_stats_report_en.pdf
Sid. 46:
Fövisso inga jättehöga siffror, men, och det är det som oroar mest. Ökningen i procent är snabb för varje år. 2008 var det 7 fall, 2009 var det 17 fall och 2010 var det 55 fall av antingen identifierade offer eller misstänkta offer uppdelat på män och kvinnor. Anledningen till att totalt inte stämmer med män och kvinnor är att kön inte är känt i alla fallen. Om man räknar med att den årliga ökningen kanske ligger nånstans mellan dessa åren och drar av lite för säkerhets skull så hamnar vi ändå på en fördubbling varje år. Det innebär i så fall att från 2010 med 30 fall så skulle vi 880 fall nu under 2014. Det kan låta som en väldigt dramatisk ökning, och visst är det så. Men, såvitt jag kan påminna mig så har jag inte tidigare sett tiggare i ****** i den utsträckning som det är i år. Jag har heller inte hört så mycket prat om tiggare förut när folk varit i andra städer. Siffran handlar också om bekräftade eller misstänkta fall. Hur stort mörkertalet är blir nog svårt att ens beräkna.

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/HTML/?uri=CELEX%3A52012AE1802&from=EN
Det är ju konstigt att vi får höra att det i Sverige inte skulle förekomma organiserat tiggeri samtidigt som Sverige åtagit sig att bekämpa människohandel, inklusive den som livnär sig på att utnyttja andra för att tigga. Men, det kanske är som Jimmie Åkesson sa i sitt tal i Almedalen, att organiseringen av tiggeri i Sverige försvann i samma ögonblick som SD satte upp sina kampanjaffischer inför EU-valet om att förbjuda tiggeri. De som står bakom organiseringen kanske la benen på ryggen och flydde Sverige då.

En sökning på europa.eu från 2013-01-01 ger lite mer länkar som kan vara intressanta
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #6 skrivet: Oktober 07, 2014, 12:38:15 »

Det som jag förundras över är att det ska vara olagligt att tigga i Rumanien.
Vidare kan man undra på hur de kommer hit, om de nu inte har pengar där de bor, hur finansierar de då bil, bensin och övriga förnödenheter som behövs för att komma hit?
Kanske det vore bättre att hjälpa i deras närområde, så kunde de spara pengar på resan en win win situation.
Frågan är, hur finansierar dom sina fina bilar som dom köper här i Sverige?
En av dem har köpt (åtminstone) två bilar på tre veckor för ca 218.000kr och har vare sig pengar till mat, kläder eller bostad.
Hur går detta till egentligen, hur finansierar man bilarna? För tiggeriet ger ju tydligen inga pengar enligt vissa....
(det är för övrigt just avslöjandet om dessa två bilar som gjort att jag har råkat ut för den "liga" som hotar och trakasserar!)
Loggat

pellegj
Sr. Member

Antal inlägg: 304

« Svara #7 skrivet: Oktober 07, 2014, 13:45:01 »

En sökning på europa.eu från 2013-01-01 ger lite mer länkar som kan vara intressanta

Ooppss, glömde visst klistra in länken: Klicka här!
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
MrSanoj
Full Member

Antal inlägg: 217

« Svara #8 skrivet: Oktober 07, 2014, 15:55:44 »

Jag skänker pengar, jag köper tidningen situation också, fast jag aldrig läser den.

Har också hört att om ger man dom en smörgås blir dom förbannade osv.
Köpte frallor och gav till en kvinna, hon frälste mig, inte för att jag bryr mig om han där uppe för om han fanns hade eländet inte funnits.

Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #9 skrivet: Oktober 07, 2014, 16:01:47 »

Vad jag hört och läst så kan det kosta uppemot 2000:- kr för en tiggare att sitta på en särskild plats, om denna siffra är per dag/vecka/månad eller annat framkommer dock inte. Men det tyder ju på en organisation som ligger bakom.
De personer som sitter på gatan är ju i så fall utnyttjade, och jag ser det som fruktansvärt och något som ingen skulle behöva göra i det "rika" Europa vare sig man nu är Rom eller något annat.

Jag lider med dem men jag skulle aldrig ge en endaste krona för att det hamnar förmodligen inte i deras egen ficka.

Var man har fått uppgiften om att de köper nya bilar för flera hundra tusen låter ju absurt, liksom att flyktingar skulle få hur många tusenlappar som helst när de kommer hit. Inte för att jag inte tror på dig Pellegj, men bilköpen är väl ändå ett undantag eller? (Om de kan köpa nya bilar genom att tigga så ska nog jag sätta mig bredvid nån) Det kan ju så klart vara den som tar "hyran" för tiggarplatsen i så fall som kan köpa sig en eller flera bilar...

Tråkigt Admin att du blir påhoppad för ditt fria ord, men härligt att veta att du kämpar mot dessa typer och inte låter dig skrämmas
Loggat
MrSanoj
Full Member

Antal inlägg: 217

« Svara #10 skrivet: Oktober 07, 2014, 16:10:01 »

Jag tror snarare att folk skyller på ligor för att döva sitt samvete med att inte skänka.
Det äckliga i detta är att vi förändras som människor, vi ser behövande människor men vänder andra kinden till.

Hur som helst, ni får skylla på vad ni vill eller tro på vad ni vill men jag ser iallafall en människa i nöd.

Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #11 skrivet: Oktober 07, 2014, 16:16:32 »

Jag tror snarare att folk skyller på ligor för att döva sitt samvete med att inte skänka.
Det äckliga i detta är att vi förändras som människor, vi ser behövande människor men vänder andra kinden till.

Hur som helst, ni får skylla på vad ni vill eller tro på vad ni vill men jag ser iallafall en människa i nöd.

Inte för att vara "sån" nu, men det här med att det florerar rätt dyra och fina bilar bland tiggarna då?
Är det något som stämmer, och om det gör det, hur har dessa bilar då finansierats?
(det påstås ofta att tiggarna på sin höjd får in 40-70kr/dag vilket säger sig självt att man inte kan köpa dyra bilar för)

Kommer att publicera en del material, bilder, annonser, ägarutdrag osv, senare.
Loggat

timpra
Jr. Member
**

Antal inlägg: 93

« Svara #12 skrivet: Oktober 07, 2014, 17:09:38 »

Vi varken tror eller skyller på!! Öppna upp ditt logiska tänkande så ser du mer av verkligheten... Om människan ör i nöd hur hade den råd att komma hit och hur livnär den sig om dagarna? Den borde väl isåfall släppa med sig sina tillhörigheter eller man lämnar dessa vind för våg någonstans? hmmm
Loggat
larses60
Hero Member

Antal inlägg: 923

« Svara #13 skrivet: Oktober 07, 2014, 19:17:13 »

Klart man ser att det är en människa i nöd! Men tusentals som finns i detta land och tigger i alla köpcentrum mm kan väl inte vara i nöd? Nån eller några tjänar säkert stora pengar på detta men den lilla människan utanför konsum får nog inte många spänn...jag tittar inte åt ett annat håll, jag ser dem men har inte råd själv att skänka bort mina pengar, och då särskilt inte till någon maffiatyp bakom denna stackare. Så länge det finns frågetecken kring detta, så är det ju svårt att bara ge.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #14 skrivet: Oktober 07, 2014, 19:43:12 »

Okej, ska ta och lägga fram några indikationer på att tiggeriet kanske inte alltid är som man som naiv svensk tror.
Å ena sidan är det många som påstår att dom har fina bilar, något som från "andra sidan" totalsågats! Enligt den senare grupperingen så är det bara gamla vrak som tiggarna har.
Rent logiskt skulle det ju vara så. Dom har ju inga pengar, vilket kan jämföras med fattiga överskuldsatta svenskar. Normalt sett så har inte heller "vi" råd att åka runt i annat än billigt skrot!

Nåväl, då ställer sig vän av ordning frågan om vad som klassas som "fina och dyra bilar"!!

Ja, det är ju en ren bedömningsfråga, men om vi tar tiggarnas ekonomiska status (åtminstone den dom vill göra sken av) så har dom varken råd att äta, köpa kläder, ha bostad eller försörja sina barn.
Därav kan vi egentligen dra slutsatsen att även ett vrak för 5000kr är alldeles för dyr för dem.
Samtidigt måste vi också vara mänskliga och inse att dom rimligtvis måste kunna transportera sig mellan sina läger/boplatser och deras ställen där dom sitter och tigger på dagarna. Därav torde en bil upp emot 10.000kr vara acceptabel, särskilt om dom är ett par stycken som delar på kostnaderna.
För det är ju inte bara inköpet av bilen som är en kostnad, utan det tillkommer bränsle, skatt, försäkring, besiktning och reservdelar.

Här har vi nu det första, och inte så kostsamma problemet.
Skatt, försäkring och besiktning är inte något som prioriteras i första hand av våra kära tiggare, utan i somras då vi granskade ett hundratal bilar så hade majoriteten av bilarna körförbud på grund av obetald skatt, obesiktade eller ofta till och med avställda!

Hmm, här kommer en snabb fråga upp, och det är att vad händer med en sådan bil om den är inblandad i en olycka?
Inte bara det, men hur många av oss har kanske missat att skatten ska finnas bokförd på Vägverkets konto INNAN den sista? Vad härnder om vi då blir stoppade, jo böter samt straffavgift på skatten!

vad händer om tiggarna stoppas trots att bilen varit oskattad i ett år?
Tyvärr ingenting, för det är synd om dem......

Nåja, nu låter detta som värsta rasistsnacket från en inbiten Sverigedemokrat, men inget kunde vara mer fel!
Jag är som bekant allt annat än rasist eller Sverigedemokrat så den gubben gick inte! :-)

Då detta inlägg tenderar att bli en lång roman då det finns så mycket att berätta och visa så börjar vi väl med det värsta vi än så länge sett:

Det finns ett rumänskt tiggarläger i Umeå placerat vid en OKQ8-station i stadsdelen Carlslid.
Där har sedan i våras florerat bilar som kan betecknas som allt mellan skrot till riktiga "lyxbilar".

Frågan var nu bara: Vad var sant egentligen? Fanns det några "fina bilar", dvs bilar av lite större värden?
Vi kunde snabbt konstatera att det fanns en del Audis i 40-50.000kr-klassen vilket var nog lyxigt om man tänker på tiggarnas ekonomiska status.
En svart BMW 525 Lim. årsmodell 2004 för i runda slängar 75000kr var den första dyrare bilen vi kom i kontakt med.
En bil med körförbud, men som rullade i stan dagligen, och som trots att polisen var medveten om statusen inte stoppade. "Vi vet, men dom betalar ändå inte böterna så det är inte lönt" var deras svar när en av mina kollegor ringde och skulle tipsa polisen om den.

Nåja, många bilar blev det under sommaren, och oftast till värden mellan 35.000 - 75.000kr.

I början på september så stod en grymt snygg blåmetallic minibuss av märket VW Multivan årsmodell 2009 framför tiggarlägret. Först trodde vi självklart att det var någon på besök som hade parkerat där, men då mitt intresse för modellen (med tanke på utseendet) så kollade vi vilken årsmodell det var genom bilregistret.
Sedan kollade vi på Blocket för att se hur mycket en sån kunde kosta (av skälet att jag var ute efter en ny firmabil) och då hittar vi annonsen på just den aktuella minibussen!
Ett pris på 139.000kr, och annonsen ligger kvar än idag trots att den är såld till en av tiggarna.:
http://www.blocket.se/malmo/Volkswagen_Multivan_T5_55585075.htm?sa=1

Om länken plockas bort på blocket så finns en backupkopia här: http://www.fildirekt.se/dl/1409849016.jpg

Här en bild på VW:n framför tiggarlägret:
http://www.fildirekt.se/dl/1409879467.jpg

och här ett ägarutdrag som bevis:
http://www.fildirekt.se/dl/1409847755.pdf

Att notera så står ägaren omnämnd med en c/o-adress till Krukmakargatan 36 A/Crossroads i Stockholm.
Crossroads är en del av Stockholms Stadsmission och för att möjliggöra att EU-tiggarna kan äga bilar i Sverige så får dom tydligen skriva sig på Crossroads kontorsadress.
Loggat

Sidor: [1] 2 3   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: