Sidor: 1 2 3 [4]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur går jag vidare?  (läst 49669 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
anno
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 246

Kunskap är makt !


« Svara #45 skrivet: Oktober 30, 2014, 07:22:59 »


Mitt tips  är  ifrågasätt vilken  utbildning handläggaren har på KFM, dvs dom ska vara jurister sk Jur.kand/ eller utb. kronofogde (3 år) för att få fatta såna beslut som utmätning på lön.

Jag råkade själv ut för en handläggare på KFM som höll på att mäta ut min lön för 4 år sen,  vilket fick mig att gå i taket. när jag ifrågasatte vilken utbildning hon hade då hon hade gjort bla helt felaktiga beräkningar på min inkomst så visade det sig att handläggaren var inte Jur.kand eller kronofogde.  Angry

När jag sen fick kontakt med en Jur.kand så blev det ingen utmätning pga att blev rätt.

Man ska inte lita blind på att man talar med en person som är behörig att fatta såna beslut som utmätning har jag märkt Angry Angry
Loggat

Anno92
Raulduke
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #46 skrivet: Oktober 31, 2014, 05:37:31 »

Tack för era tips! Har erbjudit ett ackord om 9086 kr, dvs det enda belopp som de har någon notering om. Dvs. drygt 16% av totalbeloppet i skrivande stund. De skulle höra med uppdragsgivaren och återkomma.

Kronofogden nekade på:

Fordrans bakomliggande omständigheter - Då de inte kan ompröva ett utslag

Bristande saklegitimitet - Att det inte fanns denunationsbrev. Ny ägare men samma organisationsnummer.

Betalningsinvändning - Då vi ännu inte fått fram några kvitton från socialtjänsten.

Preskriptionsinvändning - 8 skickade brev. Vi ansåg det vara 4 då sedan min flickvän ringt och bestridit skulden. Varav ett erbjudande som ansågs preskriptionsavbrytande då det fanns "klara och tydliga uppgifter om den aktuella fordran". Ett brev fick vi rätt på då adressen ändrades i samband med att det skickades. Att vi var bortresta och någon annan tog hand om posten ansågs inte vara en tänkbar förklaring till att ett brev förkommit. Således ansågs 3 stycken ha nått fram. Även om de anser att 7 brev nått fram men det är under olika preskriptionsintervall.

Dax att skriva ihop en överklagan. Gjort en uträkning på KFMs hemsida och troligtvis finns inget att utmäta av lönen. Så väntar oss därför en utmätning i hemmet.
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #47 skrivet: Oktober 31, 2014, 13:29:18 »

Behöver inte bli utmätning i hemmet om du inte uppger att du har ett gäng pengar i madrassen eller ett stereopaket för 50K....fyll bara i blanketten om din inkomst när den kommer från KFM. Göm dig sedan inte för KFM utan ha kontakt med dem så kommer de aldrig komma hem till dig.

Jag har läst ett rättsfall där en man tog hand om en annans inkassopost och sedan inte gav den till den som skulle ha breven, den personen slapp sina skulder på grund av det. Det är sådana rättsfall som du ska söka efter och hänvisa till.
Loggat
Raulduke
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #48 skrivet: December 02, 2014, 00:45:41 »

Överklagan är inskickad till Tingsrätten. Fordringsägaren har nu också svarat med ett motförslag på ackordet om 50%. Accepterar vi det lägger dom anstånd till Kronofogden fram till slutdatum 141231.

Nu är frågan hur vi skall göra.

Betala in pengarna och se fordringen som slutbetald.

Om vi får rätt i Tingsrätten blir de då skyldig att betala tillbaka pengarna? Eller lägger Tingsrätten ner ärendet om det är betalt och de drar tillbaka det?

Eller skall man avvakta Tingsrättens dom.

Något förslag?

Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #49 skrivet: December 02, 2014, 05:30:53 »

Nej tingsrätt behövs ej då ni kommit överens, det är bara vid tvist. Om du nu skulle förlora där så kanske de kräver mer än 50% så det är svårt att ha någon uppfattning om för om du vinner så betalar du ju inte en enda krona. Dessutom kan du ju vid förlust gå vidare vilket man i det läget ska göra eftersom i tinget sitter det relativt outbildade nämndemän jämfört med hovrätten.

Det kanske rent av går att tycka ner ytterligare några % om du förhandlar lite, om det nu inte var sista priset med 50%. Om de tror att de kan eller kommer att förlora i tinget så är de ju säkert lättare att lirka med.
Loggat
Raulduke
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #50 skrivet: December 02, 2014, 23:00:35 »

Ja och det verkar inte ens gå till tingsrätt.

"Kronofogden har beslutat att inte skicka din invändning vidare. Allt står i det tidigare bifogade beslutet.

BESLUT
Invändningen avslås. Verkställighet ska fortsätta.

Detta beslut gäller enligt 2 kap. 19 § utsökningsbalken omedelbart."

Får de verkligen göra så och inte skicka min överklagan vidare till Tingsrätten? Allt jag har fått tidigare var från Kronofogden att verkställighet skall fortsätta och jag har nu överklagat det till Tingsrätt enligt den bilaga som medföljde, men de väljer då att inte skicka överklagan vidare.
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #51 skrivet: December 03, 2014, 17:42:38 »

Oj, kan de göra så...?? Trodde alltid att man kunde överklaga och det ska väl inte kfm besluta om. Annars är man ju helt rättslös...någon annan som vet??

Att de kan dra på lön under tiden det vet jag men så länge det är tvist så sätts pengarna in på ett konto och fordringsägaren får inget under tiden. Vinner du sen så får du pengar + ränta tillbaka.
Loggat
Raulduke
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #52 skrivet: December 31, 2014, 00:33:59 »

Det var inte skickat till tingsrätt eftersom jag även hade klagat över domvilla, vilket skulle skickas till hovrätt.
Hovrätten avslog ansökan om domvilla och har ännu inte fått något besked från tingsrätt men har inte stora förhoppningar på dem. Så jag gjorde som så att jag betalade in 50% på totalskulden (10000 kr mindre än kapitalskulden) så nu är ärendet slutbetalt och jag hoppas slippa höra från dem ytterligare.
Tack för er hjälp! Smiley
Loggat
Sidor: 1 2 3 [4]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: