Sidor: 1 [2] 3 4   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Hur går jag vidare?  (läst 49837 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #15 skrivet: Augusti 17, 2014, 10:10:05 »

Precis det de gör ja...väntar, och inkasso kan vänta i många år. Jag vet tyvärr inte hur man gör med domvilla, men det ska väl tingsrätten veta och KFM, eftersom KFM är en myndighet så är de skyldiga att skyndsamt hjälpa dig till rätt myndighet. Se bara till att du har allt skriftligt ifall de skulle vägra hjälpa dig.
Loggat
Raulduke
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #16 skrivet: Augusti 22, 2014, 16:05:27 »

Så här säger KFM:

Hej, domvilla kan du endast begära om du har varit oförmögen att föra din talan under aktuell tidsperiod. Begär du domvilla kommer ärendet att lämnas vidare till tingsrätten. Kostnader för ett sådant här förfarande är nog minimal då all bevisföring kan skötas brevledes, då det kan vara kostsamt är om man för förhandling med ombud. Om du inte gör något kan sökanden driva detta ärende tills han får betalt.
 

Så enda chansen är att få till domvilla och sedan måste inkasso antingen avskriva fordran eller driva ärendet till tingsrätten?
Loggat
dooks
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 143


« Svara #17 skrivet: Augusti 23, 2014, 00:27:14 »

Fått svar från Profina:

Hej

Angående er preskriptionsinvändning. Enligt våra underlag har preskriptionsavbrott skett i ärendet.

Vi har lämnat ärendet för verkställighet till kronofogden så får dem göra en opartisk bedömning.
Standard svar.


KFM är väl inte opartisk!?

Loggat
dooks
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 143


« Svara #18 skrivet: Augusti 23, 2014, 00:35:57 »

Fått svar nu:

Hej

Det är ej gjord någon ny ansökan om betalningsföreläggande, vilket strider mot god inkassosed.
Däremot är skulden redan fastställd hos kronofogden, bifogar kopia av utslag.
Så ärendet är lämnat för verkställighet hos kronofogden för en opartisk bedömning.
Med vänlig hälsning

Profina AB
Nej, ingen skada skedd! Få inte panik för inkasso bluffar. Läs lite mer här på forumet, skaffa kunskap. Under tiden ni läser här. Bestrid och va cool....läs, läs och åter läs på detta fantastiska forum/kunskapsbank Smiley

Fick även från DI:

Hej

Det är korrekt att det kan strida mot god inkassosed att ansökan om betalningsföreläggande om gäldenären har bestritt kravet. Men du skriver att Profina har ansökt om verkställighet, vilket är något annat. I sådana fall har skulden redan fastställts av domstol eller Kronofogden. Det är således inte en inkassoåtgärd.

Mvh

Är detta korrekt och var vi dum nu så att vi ordnade en utmätning?

Loggat
Raulduke
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #19 skrivet: Augusti 29, 2014, 22:45:47 »

Har begärt ut utdrag från nuvarande fordringsägaren (Sjödin fastigheter) och ursprungliga (IFH properties) och har fått från först nämnda. De skickade ett s.k hyresreskontra och där står inga skulder med (borde det inte stå hos fordringsägaren? Har inte de skulder uppskrivna borde de väl inte finnas?) utan endast ett reskontraposter där jag finner att två hyror betalats i efterhand efter utslag direkt till hyresföretaget. Inget som inkassobolaget verkar beaktat och dragit ifrån kapitalkostnaden. M.a.o borde det vara fel ränta då kapitalkostnaden skulle minskats med 9000 kr sommaren 2011. Vidare borde det väl ha kommit denuationsbrev då Sjödin tog över efter IFH? Tänker jag rätt? Dessvärre verkar jag inte kunna göra något om jag inte får igenom domvilla då det finns ett utslag.
Loggat
Stefan1000
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 137


« Svara #20 skrivet: Augusti 29, 2014, 23:25:21 »

Du kan gå in på Högsta Domstolens hemsida och läsa om domvilla. Jag tror tyvärr att det är för sent. Läser du sedan Förvaltningslag (1986:223) så ser du att du inte ens behöver vara informerad om vad som ligger till grund för handläggning som innebär utslag mot dig. Har utslaget vunnit laga kraft fungerar systemet sedan som en sanningstransformator som omvandla lögner till sanning.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #21 skrivet: Augusti 30, 2014, 15:29:16 »

Har begärt ut utdrag från nuvarande fordringsägaren (Sjödin fastigheter) och ursprungliga (IFH properties) och har fått från först nämnda. De skickade ett s.k hyresreskontra och där står inga skulder med (borde det inte stå hos fordringsägaren? Har inte de skulder uppskrivna borde de väl inte finnas?) utan endast ett reskontraposter där jag finner att två hyror betalats i efterhand efter utslag direkt till hyresföretaget. Inget som inkassobolaget verkar beaktat och dragit ifrån kapitalkostnaden. M.a.o borde det vara fel ränta då kapitalkostnaden skulle minskats med 9000 kr sommaren 2011. Vidare borde det väl ha kommit denuationsbrev då Sjödin tog över efter IFH? Tänker jag rätt? Dessvärre verkar jag inte kunna göra något om jag inte får igenom domvilla då det finns ett utslag.

Om jag förstår dig rätt har du betalat kapitalbeloppet till borgenären efter att KFM kommit med ett utslag. Om det är rätt då skall du skicka detta till KFM, med begäran om att de beakter att kapitalbeloppet är betalat, och att du endast skall betala räta och eventuella avgifter.
Vidare skall du gentemot borgenären påtala att inkasso kräver betalt för kapitalbeloppet som du redan betalt, vilket kan tyda på att borgenären inte informerat Inkasso, vilket strider mot god inkasso sed.
Får du svar från borgenären att de har informerat borgenären, då är det ett klart fall av bedrägeri som skall anmälas till polis och DI, med krav på att inkassotillståndet skall återkallas.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Raulduke
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #22 skrivet: Augusti 30, 2014, 23:53:51 »

Fordran är som jag förstår det (min flickväns skuld) på sju hyror och kostnad för att hon hade tagit bort en vägg som hyresvärden ansåg vara bärande. Begärde ut PUL-utdrag från nuvarande borgenär (Sjödin där inga skulder fanns dokumenterade, endast att 2 av dom där sju hyrorna var betalda ca ett år efter utslag direkt till borgenär. Så en del av kapitalbeloppet är betalt. Men då har ju räntan räknats fel i 3 år nu då 9000 kr skall dras av från den ursprungliga skulden. Sedan har jag ju inte fått svar på PUL-utdrag från den ursprungliga hyresvärden om några skulder finns dokumenterade där.

Företaget fick i konkurs och köptes upp av ett annat hyresföretag som nu alltså äger skulden? Skall inte denuntiationsbrev då skickas när det blir ny borgenär? Och den nya borgenären har inte ens uppgifter på att det finns någon skuld så finns den överhuvudtaget då? Eller köper Sergel den av hyresföretaget? Men då borde ju Sergel stå som borgenär? Jag kanske först ska skicka och fråga hyresföretaget som står som borgenär om jag har någon skuld till dem.

Tack för infon!
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #23 skrivet: Augusti 31, 2014, 18:57:39 »

När företaget gick i konkurs, då tog ett annat företag kanske över hela företaget inklusive organisationsnumret. I det fall anser vissa Tingsrätter att det inte är en ny borgenär, då organisations numret är det samma, så kolla organisationsnumren.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Raulduke
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #24 skrivet: Augusti 31, 2014, 22:58:26 »

Tittade efter nu och företaget gick inte i konkurs utan det var endast ett annat företag som tog över.
Olika organisationsnummer. Men hittar ändå inga denunationsbrev.
Loggat
Raulduke
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #25 skrivet: September 01, 2014, 16:02:11 »

Svar Profina:

Hej

Denunationsbrev finns ej då vi ej köpt fordran av Sjödin, vi är deras ombud. Utslaget har med saken att göra då det är preskriptionsbrytande. Preskriptionsbrytande är även utsända brev enligt HDs Dom Ö 643-06 som du tidigare fått kopior utav. Angående betalningarna du hänvisar till får du inkomma med kvittokopior. I övrigt hänvisas till att ärendet är sänt till kronofogden för verkställighet.

Mvh

Det finns ju inga kvittokopior men måste ju räcka när det står i hyresreskontra att det är betalt? Jag har ju inte heller fått några kopior av dem och utslaget var ju från 2010 och därefter har det ju gått 4 år så det är ju därefter det är preskriberat.



 
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #26 skrivet: September 01, 2014, 16:48:50 »

Har för mig att hyresskulder är 2 års preskriptionstid på.
Loggat
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #27 skrivet: September 01, 2014, 19:09:16 »

Hyresskuld har en preskriptionstid på 2 år, från det att man har lämnat hyresmålet. Innan den tid skall hyresvärden ha väckt talan (JF Jordabalken 12 KAP 61 §).
Har talan varit väckt och blivit fastställd räknas den som konsumentskuld med 3 års preskription, enligt vad jag hört.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Raulduke
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 34


« Svara #28 skrivet: September 02, 2014, 11:05:13 »

Svar KFM:

Hej!
Din preskriptionsinvändning är mottagen. Jag har sök dig på telefon för att kunna svar på dina frågor. Vad det gäller din invändning om att kapitalskulden är felaktig så måste du styrka detta med kvitton på betalning/ar. Jag gör ett försök att skriftligen försöka besvara dina frågor. Kronofogden delger aldrig några utslag. Du blev delgiven betalningsföreläggandet 2010-07-12. Vad det gäller denutationsbrev så kan jag inte se varför det skulle behövas. Att borgenären byter namn påverkar inte din skuld till borgenären. Det är knappast troligt att Profina AB har några handlingar i ärendet då de agerar som ombud för sökande. Jag förstår inte vad du menar att fordran enligt inkasso avser hyra för -08. Du skriver ju tidigare i ditt brev att du inte mottagit några brev från inkasso. Enligt utslaget avser skulden hyra för aug -08, de fakturor som det hänvisas till har förfallodatum från 2009-08-31 tom 2010-04-28. Det ser lite märkligt ut, men jag kan tänka mig att det finns någon förklaring. Du efterfrågar ett ärendenummer. I din korrespondens med Kronofogdemyndigheten kan du hänvisa till ärende

mvh


Finns ju inga kvitton kvar sedan 2011. Min flickvän verkar betalt direkt till borgenär och utdrag från deras system att det är betalt borde väl vara bevis nog? Finns inga skulder registrerade heller.
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #29 skrivet: September 02, 2014, 16:03:11 »

Jag kan inte förstå varför KFM struntar i om det finns denuationsbrev eller ej...de bara kör över regler som finns genom att tycka. Har själv råkat ut för att denuation inte finns och då på en skuld sedan -92...men det brydde sig KFM inte om.
Loggat
Sidor: 1 [2] 3 4   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: