Sidor: [1] 2   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Payex CredIt AB svar från PUL  (läst 18695 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Maddiee08
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« skrivet: Juli 21, 2014, 14:50:56 »

Hej...
Skulle verkligen behöva råd och hjälp om ett ärende!

Detta är ärendet: Från början är det en bredbandsskuld som legat oCh dragits från 2005/06 som jaG avslutade nÄR jag flyttade.
trotts detta har företaget endå fortsatt att debitera mig på den gamla adressen(och Skickat Fakturor till gamla adressen, där jag läNgre iNTe bodde kvar) fast dom inte ficK in betalningar och jag inte bOdde där fortsatte detta tydligen i 1 års tid.
jag var inte skriven på nåGon adress då jag flyttade rUnt ett paR År.
vId ca 2011 kom det kravbrev till min nYA adrEss från payex som tagit över sKulden(som jaG egeNtligen anser var feLaktig.) där de sa att jag skulle gå meD på avbetalnIng. dum som jag är så gjorDe jag väL det, men sen vart det mAsSa anat strul å betalningen slUtadE dras.
nu när jaG flYTtat yTTerligare för mindre än ett år sen damp det neR i brevlåDan sammA skulD från doM igen?
mIn sambo ringde då för att höra varför å att det boRde vara preskiberaT?
de sa då i TelefoneN till min Sambo(som dom förövrigt gladeligen gav uppgifTEr om Mig till) att KF hade tidigare haft ÄrendeT men dom hade tagit tillbaka det igeN??? stora frågetecken här!!! VA kan dom göra såhär? vad ska jag göra hjälp mig???
Jätte tacksam för svar ocH om någOn kan hjälpa mig?
MVH/ Min sambo å jaG

ps. ursäkta skriften meN mitt taNgentbord är trAsigt dS.
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #1 skrivet: Juli 21, 2014, 16:32:29 »

Läs denna tråd:   http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6987.0

Där finns färdig mall för hur du bestrider. Har du ett glapp på 3 år där de inte kunnat skicka dig någon påminnelse/krav eller att du kan bevisa att du inte tagit emot någon så bestrider du enligt preskription.

Har du bevis på att du inte varit anträffbar eller haft stora svårigheter att ta emot post, ja då har du ett bra bestridande. Att skulden skulle vara felaktig, kanske är lite svårt att hävda nu så långt efteråt.
Loggat
Maddiee08
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #2 skrivet: Juli 21, 2014, 20:04:19 »

Tack=)
JAg skickade iN en MAll OCH BEGÄRdE Ut ENL pul §26
FICk En BUNT PaPPER tIlLBAKA.
mEN ALLT VAR DAtAskRIvet plus atT LäNgst Ner sTOD d pReskriåtionsavbrott längst ned och det datum då jag skickade in brevet om pul utdrag?
och eftersom dom lämNat ut uppgifter om mig till min sambo UtAn probLEm ellEr ens frågat oM fUlLmakT FRÅN MIG; KAN MAN INTE StÄMMa Dom DÅ? jag ANSER aTt doM gjort fel DÄr?

mvh
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #3 skrivet: Juli 22, 2014, 17:20:26 »

Tänk på att inte gå på deras bullshit om att det är ett preskriptionsavbrott att begära PUL.

Om du nu skickat en bestridan enligt mallen till dem så är fordran tvistig och kan inte lämnas till KFM, utan om de vill så kan de skicka den till tingsrätten för avgörande. Tänk då på att tingsrätten består av ett gäng blöj-jurister, så tveka inte att överklaga.

Stämma dem kan du nog inte, kostar för mycket och vid förlust så kostar det ju en hel del för dig, om du anser dig orättvist behandlad eller att de inte följer god inkassosed så är det DI (Datainspektionen) du ska vända dig till, då är det denna tråd :  http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6717.0

Skulder brukar ju inte vara sekretessbelagda, hos KFM t.ex så kan man få ut uppgifter om vem som helst.
Loggat
Maddiee08
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #4 skrivet: Juli 22, 2014, 21:01:44 »

tack så hemskt mycket=)
jag hör av mig vidare om hur det går behöver nog mer hjälp på vägen om dom fortsätter driva ärendet.
det stod i fakturan"Om du inte går med på en avbetalning eller betalar in ovanstående belopp kommer vi fortsäta att skicka påminelser".

mvh
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #5 skrivet: Juli 23, 2014, 00:22:03 »

Det är ju inte det som är intressant, vad de kommer att göra...utan vad de gjort eller rättare sagt inte gjort. Om de missat skicka dig påminnelser under en treårsperiod alternativt att du haft krångliga bostadsförhållanden där det kan antas att du ej fått din post och du dessutom har bevis för det påståendet eller en bra förklaring så är det preskriberat.

Tänk bara på att om KFM haft löneutmätning på dig när skulden legat hos dem så räknas det som preskriptionsavbrott.
Loggat
Maddiee08
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #6 skrivet: September 17, 2014, 14:08:10 »

Hej igen
Nu efter andra gången jag skickat in bestrida som den enligt den mall som fanns att ladda ner.
Fick jag först ett brev att dom skulle kolla igenom och återkomma med underlag för vår kontakt vi haft. Det enda dom kunnat skicka är kopior på fakturorna som är skickade ingen ljudinspelning eller några underskrifter finns med som dom i tidigare dokument enl pul skickat om telefonkontakt. Hur gör jag nu? Dom kräver fortfarande betalning? Känner mig lite uppriven=( tacksam för svar Mvh  Cry
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #7 skrivet: September 18, 2014, 01:01:40 »

Ja är fordran tvistig så får den inte skickas till KFM utan måste skickas till Tingsrätten för ett avgörande. Betala inte utan låt de skicka den till tinget. Betalar du på den så erkänner du skulden.
Skulle de trots allt nu skicka in den till KFM så kan du berätta för KFM att den är tvistig...går inte det så bestrid hos KFM tills den hamnar i tinget och ev ännu längre...hovrätt.
Loggat
Maddiee08
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #8 skrivet: September 18, 2014, 11:30:55 »

Okej så jag ignorerar det bara tills den går vidare antingen till kfm eller tings/hovrätt om jag förstått d rätt? Dom har ju bara haft kontakt med mig och inte min sambo som ärendet gäller, dom har gett ut uppgifter om honom till mig som strider enligt God inkassosed också, ska man anmäla det till DI? Vad gör vi om dom skickar ännu fler "påminnelser" med ränta? Ignorera dom också?
Tack så mycket för svaren blir så glad att du vill hjälpa  Smiley Mvh
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #9 skrivet: September 18, 2014, 11:59:42 »

Om du ska ignorera det, bestämmer du och ingen annan, men du kan kräva att de skickar skulden till domstol. Att de har varit kontakt med din sambo kanske komplicerar det hela lite, de kan hävda att han/hon varit ditt ombud och det kan jag inget om. Jag brukar alltid ta hand om mina ärenden själv.
Om du ser att de bryter mot god inkassosed så ska du omgående göra en anmälan till DI. Att skicka en tvistig fordran till KFM är heller ingen god inkassosed.
Loggat
Maddiee08
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #10 skrivet: September 18, 2014, 13:07:36 »

Okej för med de bifogade fakturorna står det att skulden fortfarande ska betalas, ska jag skicka tillbaka ett mail eller brev där jag begär att dom skickar det vidare till domstol?
Såhär har de skrivit

Hej!
Bifogar underlag enligt begäran.
Återkom till oss om du har ytterligare frågor eller om något är oklart.
Du är välkommen med förslag till uppgörelse så hjälper vi dig med detta.

Denna fordran administreras av pay ex sverige AB, 556174-3914,621 88 Visby, på uppdrag av borgenär/er. Betalning ska ske till på 4601354-6, med angivande av aktier.

Sen står d kontaktuppgifter bara...

Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #11 skrivet: September 19, 2014, 11:35:08 »

Bestrider man en faktura/räkning/krav så är fordran tvistig och måste göras upp i godo eller via domstol...men detta är något som inkasso gång på gång struntar i utan skickar den glatt vidare till KFM i hopp om att det skrämmer gäldenären att betala och detta tjänar de mycket stora pengar på.

Därför måste du stå på dig, skriv till dem att du motsatt dig kravet liksom du gjort tidigare och vill de fortsätta driva kravet mot dig så får de vända sig till domstol, sen kan inkasso skriva vad de vill.

Se till att spara all korrespondens du har med dem för att senare användas mot dem. Något är ju fel med skulden som jag skulle tippa inte får drivas in, annars skulle de ju glatt gått vidare till tinget och visslat sig igenom proceduren där.

Som sagts tidigare så tycker jag att du ska anmäla dem till DI så fort du ser att de inte följer god inkassosed, dvs bl.a. fortsätta kräva in en fordran som är tvistig.
Loggat
Maddiee08
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #12 skrivet: September 19, 2014, 13:01:26 »

Tack:)
Jag vet att det fanns en bra tråd som jag inte hittar nu om anmälan Till Di?
Mvh
Loggat
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #13 skrivet: September 19, 2014, 15:25:18 »

Här är tråden...  http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6717.0
Loggat
Maddiee08
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 9


« Svara #14 skrivet: November 01, 2014, 13:11:03 »

Nu har jag försökt Bestrida det här så många gånger.
Det här fick jag till svar nu...

Hej.

Vi har sänt underlag till er i juli 2014 samt september 2014, bifogar delar av underlagen

Meddelas även att tidsfristen för att reklamera har passerat och kan ej bestridas längre. Vi har sänt brev till er kontinuerligt och ni har haft en avbetalningsplan med oss mellan januari 2012 till mars 2013. Sedan upphörde inbetalningarna.

Preskriptionsavbrott har skett kontinuerligt, med våra brevutskick och er avbetalningsplan.

Akt 133928 är fastställd av kronofogden och går ej att bestrida och kommer att lämnas till kronofogden för utmätning, såvida ingen betalningsuppgörelse inkommer från er senast 2014-11-14. Dagens skuldbelopp 17229,01 kr

Akt 230876 är ej fastställd så där kan vi erbjuda er ett ackord om kapitalbelopp 3178 kr som även kan läggas upp som en avbetalningsplan. Dagens skuldbelopp 4200,24 kr.

Bifogar en Total sammanställning.



Med vänlig hälsning,

Långtidsbevakningen

Hur ska jag göra nu? Blir så trött på dom Huh??
Mvh
Loggat
Sidor: [1] 2   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: