Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Från djupaste förtvivlan till en mycket ljusare framtid  (läst 21167 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
lemur
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« skrivet: Mars 26, 2014, 16:02:38 »

Jag registrerade mig här på forumet för ett X antal år sedan. Då satt jag i klistret med skulder hos både inkasso och fogden.

Det hela började med att jag pluggade på universitet i början av 2000-talet och allt vara frid och fröjd. Men på grund av en rad olika anledningar så störtdök min studiemotivation. Sätter man inte sina poäng så upphör CSN-utbetalningarna som bekant.
Efter ett tag började CSN även skicka brev gällande återbetalning på mina studielån. För mig var dessa brev väldigt stigmatiserade. De påminde mig om att jag misslyckats med mina studier och det slutade med att jag inte ens brydde mig att öppna dem. Detta ledde till en ond spiral som blev värre och värre allt eftersom tiden gick. Nu i efterhand kan man titta på Lyxfällan på TV3 och småskratta åt de som inte ens öppnar breven från inkasso etc. Men det är en helt annan sak när man är i den situationen. Jag utvecklade något av en fobi för bilmotorer eftersom jag trodde att det då var postbilen som kom med fler brev från inkasso/kronofogden...

Vändningen kom när jag skulle flytta till en ny ort. Jag bestämde mig för att det inte längre gick att fortsätta leva på det viset. Jag tog kontakt med alla mina fordringsägare och la upp avbetalningsplaner. CSN skrev bort det mesta av skulden jag hade hos dem eftersom jag inte hade någon inkomst så behövde jag inte heller betala tillbaka de belopp det rörde sig om. Depressionen jag fick av hela situationen ledde till att jag gick upp kraftigt i vikt pga. att jag tröståt för att må bättre. Jag slutade helt cold turkey med tröstätande och började motionera. Så inom ett års tid blev jag helt skuldfri och gick ner 25 kg.

Jag hittade motivationen till att börja studera igen och tog till slut min examen. Nu lever jag det liv som jag tidigare bara drömde om att få uppleva. Har ett fast jobb, fru och två barn.

Det budskap jag vill dela med mig av är att det finns en väg ut ur helvetet även om det inte känns som att det finns det när allt är som mörkast.
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #1 skrivet: Mars 26, 2014, 17:56:18 »

Roligt att höra att CSN avskriver skulder, det är första gången jag hör det, andra arbetslösa eller sjukpensionärar för den delen får INTE den förmån, så antingen är du troll, eller har kommit med en historia till CSN, som du gärna får delge andra.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
noctumlux
Hero Member

Antal inlägg: 2924

raising hell against injustice

« Svara #2 skrivet: Mars 26, 2014, 21:13:05 »

Roligt att höra att CSN avskriver skulder, det är första gången jag hör det, andra arbetslösa eller sjukpensionärar för den delen får INTE den förmån, så antingen är du troll, eller har kommit med en historia till CSN, som du gärna får delge andra.

Faktiskt så kan CSN skriva ned och även efterskänka skulder.
De efterskänkte min frus skuld när vi kunde visa att hon saknar för all framtid arbetsförmåga och att den utbildning hon tog lån för kommer hon aldrig kunna tillgodogöra någonsin.

Men det behövs synnerliga skäl för det.

Citat
om du får hel aktivitetsersättning eller hel sjukersättning från Försäkringskassan. Din totala inkomst får då inte vara högre än 2,5 prisbasbelopp. För år 2014 är gränsen 111 000 kronor (källa: CSN).

Citat
Vissa kan få lånet avskrivet
Om du har hel sjukersättning och om den inte är för hög, har du möjlighet att få avskrivning. Det innebär att du inte behöver betala tillbaka hela lånet eller en del av lånet.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
lemur
Newbie
*

Antal inlägg: 2

« Svara #3 skrivet: Mars 26, 2014, 21:51:45 »

Troll? Tack för det fina mottagandet...... Jag levde på socialbidrag i flera års tid, varav det mesta gick till att betala skulder. Avundsjuk på den situationen? Har man en mycket låg inkomst som jag hade så behöver man inte betala lika högt årsbelopp till CSN som man gör när man jobbar. Eftersom jag inte hade varit i kontakt med dem angående min ekonomiska situation så blev jag faktureras standard summan. Min studieskuld blev inte på något sätt avskriven men de gjorde bedömningen att jag inte behövde betala i den takt som jag hade blivit fakturerad pga. min låga inkomst.

Har inget ut av att "trolla" på det här forumet eftersom jag inte har för avsikt att vara aktiv här. Ville bara titta in och dela med mig av min historia. Jag skulle själv uppskattat att läsa något liknande när jag mådde dåligt. Det verkar som den trevliga atmosfären jag upplevde här en gång i tiden inte finns kvar längre...
Loggat
ivkej
Hero Member

Antal inlägg: 1677

« Svara #4 skrivet: Mars 27, 2014, 09:47:33 »

Jag har läst vad som csn skriver på hemsidan, och även sökt om avskrivning för en med en årlig inkomst på 50 000 kr om att få avskrivet skulder, men med avslag då man inte kunde  förutse om hen skulle få inkomster i framtiden, det är därför jag reagerar på det sätt lemur skriver i sin första punkt.
Att lemur sedan ändrar förklaringen till att inget blev avskrivit, men en del återbetalingskrav blev ändrat, gör att det lemur skriver blir mer trovärdigt, och historien passar mera med den verkligheten som vi känner här på forumet.
Att jag kallade dig troll lemur var av den orsak att jag inte fann din historia omedelbar trovärdig, och det är inte ovanligt att inkassotrollen gör inlägg här på sidan med falska förhoppningar till de skuldsatta.
Det du skriver i ditt andra inlägg stämmer mera med verkligheten, och "troll varningen" minimeras därmed också.   
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: