Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Ekonomisk kris hos Kronofogden!  (läst 13270 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #15 skrivet: September 29, 2008, 19:39:18 »

Den här Adler-fi.... uttalade sig i Tv. Kronofogdemyndigheten skulle ta tag i sin ekonomi och sanera den som vilken gäldenär som helst.

Ge då även oss tillgång till skatteintäkterna så ska vi se på sanering.
Volvo o Mercedes skulle bli överförtjusta för vi måste väl åka ståndsmässigt mellan borgenärena.  Grin Grin

Ståndsmässigt...... var fick jag det ifrån?
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #16 skrivet: September 29, 2008, 20:07:14 »

Citat
Ståndsmässigt...... var fick jag det ifrån?

Din tankar gick väl till Eva Adler Grin
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #17 skrivet: September 29, 2008, 20:58:28 »

Lite märklig situation blir det ju för fogden är ju bra på att tala om för gäldenärer att de är dåliga på att sköta sin ekonomi och nu visar fogden att inte ens de kan sköta pengar.
Loggat
birana
Sr. Member

Antal inlägg: 338

« Svara #18 skrivet: September 29, 2008, 21:58:22 »

Kan inte annat än hålla med Callemaja  Man kanske skulle i nästa skrivelse starkt i frågasätta om kfm verkligen är betrodda omhänderta  mina pengar Evil Evil
Loggat

Har du aldrig misslyckats så har du gjort för lite...
lillstark
Hero Member

Antal inlägg: 611

« Svara #19 skrivet: September 30, 2008, 11:11:18 »

Att det har blivit så snett är en minst sagt usel prestation av en myndighet som skal ta folks ägodelar och sälja för en spottstyver.
Allt för att statuera exempel.

En myndighet som är helt utan hämningar när det gäller att uttala sig om andras dåliga betalningsmoral och hur bra det är att det nu är möjligt att gå ännu längre i utmätningshänseende.
Det klingar ganska ihåligt när denna myndighet ska vara betalningsmoralens självutnämnda väktare.

Vad som krävs inom offentlig förvaltning är ett tydligt utkrävande av ansvar där det blir möjligt att den ansvariga får löpa gatlopp i media, eller får långa fängelsesstraff
Med sådana risker skulle samhället se ganska annorlunda ut.

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
britt
Hero Member

Antal inlägg: 683

« Svara #20 skrivet: Oktober 02, 2008, 14:53:25 »

http://www.dagensjuridik.se/sv/Artiklar/Kronofogden-behover-mer-pengar-for-att-handlagga-skuldsanering/
Hoppet för absolut preskribtion kanske inte är helt borta.
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #21 skrivet: Oktober 03, 2008, 18:20:32 »

Fogden omsätter 1600 miljoner. Är det någon som vet hur deras resultaträkning ser ut och var den finns.
Det vore intressant att se hur stor del som är skattemedel och hur stor del de tar in från sina kunder, dvs borgenärerna.
Loggat
britt
Hero Member

« Svara #22 skrivet: Oktober 03, 2008, 19:59:34 »

Borgenärerna?betalar de något överhuvudtaget?
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #23 skrivet: Oktober 03, 2008, 20:10:07 »

Men snälla Britt! Om du lämnar in ett ärende till fogden så kostar det pengar. Hur mycket vet jag inte eftersom jag inte hör till den "sidan".

En betydande del av fogdens intäkter är från dessa inkomster. Frågan är bara hur mycket.

Kollade på deras hemsida. En betalningsanmärkning kostar 300 kr. En verkställighet kostar 600 kr.
Då undrar jag eftersom någon har ansökt om verkställighet på mig vem fan som betalar huvuddelen av vad ärendet kostar. Jag har bestridit ärendet två gånger och deras jurist har lagt ner en del jobb på det. Även om ärendet har gått till tingsrätt för avgörande så ska det göras en utmätning, dvs att två fogdar tar sig ut till mig. Fogdens kostnader är uppe i ca 5000 kr och de har fått in 600. Är det skattebetalarna som står för resten?

Är det inte dags att tipsa finansministern om att det finns massor att spara här. Vilket annat jäkla land har en offentlig myndighet som på skattebetalarnas bekostnad jagar in pengar åt privata borgenärer?  Evil Evil
Loggat
britt
Hero Member

« Svara #24 skrivet: Oktober 03, 2008, 20:30:23 »

Men snälla callemaja det är det jag menar.
Borgenärerna betalar inte ett skit.Det är gäldenärerna.
Men skattebetalarna står för största delen.Visst F*n är det galet.
Loggat
Callemaja
Hero Member

« Svara #25 skrivet: Oktober 03, 2008, 20:32:55 »

Ok, jag förstår din poäng. Kostnader för borgenären tas ut på gäldenären. Helt riktigt!

Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: