Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Dom är duktiga på Inkasso  (läst 3307 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rahlpen
Sr. Member

Antal inlägg: 381

« skrivet: Januari 14, 2014, 18:39:11 »

Även om man betalar i tid så blir det fel. Då kan man undra hur många gånger IJ och dom andra gör fel deras "system" inte klarar av att hantera en betalning innan jul.
Här är länken:
http://gd.se/nyheter/gavle/1.6710699-fick-inkassobrev-efter-plusgirots-slarv
//Rahlpen
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3977

« Svara #1 skrivet: Januari 16, 2014, 08:33:40 »

Å andra sidan var det ju inte Intrum Justitias fel på något vis att det blev som det blev.

Det var ju ett fel hos Plusgirot/Nordea.

Loggat
Rahlpen
Sr. Member

Antal inlägg: 381

« Svara #2 skrivet: Januari 16, 2014, 09:53:09 »

Har du börjat försvara IJ nu också...  Wink Wink Wink
Skämt åsido det är ju sant. Men det finns lite allvar och det är att Gävlegårdarna har nolltolerans vad gäller sena betalningar. 3 Gånger så blir du av med kontraktet.
//Rahlpen
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #3 skrivet: Januari 16, 2014, 12:10:52 »

Haha, nej, jag har inte börjat försvara IJ, eller något annat inkassobolag.  Grin

Samtidigt är det viktigt att se till fakta då inkassobolaget inte har gjort fel, utan som i detta fallet var det Plusgirot/Nordea.
Dessutom kan man tycka att Gävlegårdarna kunde ha dubbelcheckat innan man skickar till inkasso.
(Antar att Gävlegårdarna är Gävles kommunala bostadsbolag?
Verkar som att de kommunala bostadsbolagen är de allra hårdaste och knepigaste!
Lite konstigt då dessa bolag ägs av kommuninvånarna, men där vissa kommuninvånare har det mer eller mindre omöjligt att få hyra från dem. Å andra sidan, om man är ett "soc-fall", missbrukare eller liknande, ja då är man välkommen....
Men är man en "vanlig person", utan andra problem än att man har betalningsanmärkningar, ja då kan man dra åt.....  Angry Det är nästan lite skumt.... )

Men i detta fallet är det ju inte IJ som ställt till det, så där "försvarar" jag dom kanske.  Wink

Loggat
pellegj
Sr. Member

Antal inlägg: 304

« Svara #4 skrivet: Januari 16, 2014, 14:25:12 »

Låter ju som det kanske varit ett mer generellt fel med plusgirot vilket antagligen innebär att personen i artikeln inte är ensam, vilket i sin tur innebär att IJ fått ett flertal liknande ärenden samtidigt och då borde insett att något var galet och ifrågasatt inkassouppdragen. Så där, det går att vända allt mot inkasso precis som de alltid försöker vända allt mot oss.
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
Admin
Administrator
Hero Member

« Svara #5 skrivet: Januari 16, 2014, 15:49:53 »

Visst kan man vrida och vända allt in absurdum om man vill.

Då kan man vända det till att det handlade om jul-månaden, vilket i sin tur brukar betyda att många gjort av med sina pengar i julhandeln, vilket i värsta fall kan betyda att man inte betalar hyran i tid..... :/

Detta scenario är nog ingen ovanlig situation för inkassobranchen, så att dom inte reagerar är kanske inte något anmärkningsvärt?

Som sagt, man kan vrida allt i alla möjliga vinklar!
Samtidigt ska man nog inte alltid tro att det är inkassoföretagens fel allt hemskt som sker på denna planet, haha! Inkasso gör många fel, men även dom kan vara oskyldiga ibland. Smiley

Då tycker jag det är värre då inkasso skickar brev med inloggningsuppgifter i lösbrev trots att det är sagt att det skall ske med säker autensiering.
Än värre då dessa inloggningsr skickas till folk med skyddade personuppgifter och till gamla icke gällande adresser till och med!
Fick ta del av två såna brev denna vecka från två olika personer varav det senaste idag från Alektum Inkasso....
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: