Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Många förtvivlade av kronofogden  (läst 8114 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« skrivet: Januari 10, 2014, 20:53:06 »

http://www.corren.se/sverige/manga-sjalvmordshot-till-myndigheter-6690903-artikel.aspx

Självmordshoten ökar......
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #1 skrivet: Januari 11, 2014, 00:45:55 »

Blir trots allt lite förvånad att det inte är fler som hotar med självmord med tanke på hur folk ställs inför Kronofogdens tvångsåtgärder.
Å andra sidan finns det säkert ett stort mörkertal som inte hamnar i Kronofogdens statistik.....  Cry

Något som skulle vara intressant är hur många som faktiskt går så långt att dom faktiskt också tar livet av sig!
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Mondeo
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 211

49 år


« Svara #2 skrivet: Januari 11, 2014, 02:09:26 »

Det ska väl inte så problematisk att få fram, men frågan vem man tar detta med. För det finns ett FN kontor i Örebro (?) som sysslar med denna statistik. För denna person har granskat om orsaker, om det förekommit sjukdomar och dylikt. Visst en tidigare men har tyvärr avlidit för några år sedan.  För denna person var anställd där det jag vet.

För då ska man kunna lägga in dessa parametrar i sökningen.
Loggat
pellegj
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 304


« Svara #3 skrivet: Januari 11, 2014, 07:26:01 »

http://www.svt.se/nyheter/sverige/sjalvmordshoten-mot-myndigheter-okar
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #4 skrivet: Januari 11, 2014, 12:46:23 »

Blir trots allt lite förvånad att det inte är fler som hotar med självmord med tanke på hur folk ställs inför Kronofogdens tvångsåtgärder.
Å andra sidan finns det säkert ett stort mörkertal som inte hamnar i Kronofogdens statistik.....  Cry

Något som skulle vara intressant är hur många som faktiskt går så långt att dom faktiskt också tar livet av sig!

Jag har hittat lite i detta. Inga exakta siffror dock (statistik trots allt).

Enligt en C-uppsats från 2010 så hade skribenten först hittat att det finns ca 400 000-600 000 skuldsatta. Beräknas hushållen och inte enbart individen, så blir detta siffra väldigt högre (indirekt drabbade familjemedlemmar och barn bland annat).

Enligt den undersökning skribenten gjorde hade denne granskat och intervjuat 199 personer. Av dessa hade 17,3 % (34 personer?) försökt ta livet av sig (jämför med 3,6 % av hela befolkningen 2010).
Så statistiskt sett ska alltså nästan en femtedel överskuldsatta försökt ta livet av sig minst en gång under den tiden de varit skuldsatta.

Så som vi här på forumet redan känner och kan relatera till, så "hittades" det tydligen en stor koppling mellan psykisk ohälsa, det stigma (skam) som skulder ger, samhällets syn på skuldsatta, straffåtgärder (kronis och inkasso) som varit det kombination som till sist orsakat att individer har försökt ta livet av sig.

Vidare finns det teorier att det finns ett förhållande mellan fullbordade, försök till samt tankar om självmord i skalan 1:10:100, vilket skulle kunna innebära att det finns stor risk till att för varje 10-tal personer som försökt, så har 1 person gått hela vägen och det genom att bli skuldsatta, stigmatiserade, hånade och jagade av andra utan hänsyn till vare sig hälsa, orsak eller andra faktorer som påverkat eller orsakat att den enskilde blivit skuldsatt.

Av de siffror jag sett så var det totala antalet dödsfall bland vuxna (35-79 för år 2012 - Info om yngre personer har jag inte hittills hittat. Komplettera och korrigera mig gärna!) dryga 34 000 personer varav dryga 1 000 var av självmord (både säkra och osäkra). Min gissning att en stor del av dessa är en kombination av de orsaker jag tagit upp ovan i och med att risken är större för överskuldsatta än de som inte är det.

Jag har några artiklar kring detta för den som skulle vilja snoka mer på detta.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
MickeA
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 87



« Svara #5 skrivet: Januari 12, 2014, 06:43:24 »

Något som skulle vara intressant är hur många som faktiskt går så långt att dom faktiskt också tar livet av sig!
Jag har några artiklar kring detta för den som skulle vilja snoka mer på detta.

Jag är intresserad av dessa artiklar och blir glad om du delar med dig.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #6 skrivet: Januari 12, 2014, 07:51:16 »



I Konsumentverkets rapport "Dödsfall under och efter skuldsanering" (2010:18) från år 2010, fann man genom att jämföra dödfallstatistik mellan de som är under skuldsanering och "normala" medborgare - att dödligheten hos de skuldsatta (53-åringar) var 30 gånger större än hos de "normala" medborgarna. Notera! det finns INGEN statistik om hur många av dessa människor som begått självmord, utan det är endast bekräftade dödsfall!. Det är ju ändå dock ett tydligt bevis på att något gör att 30 gånger så många hos gruppen med skuldsatta hamnar i kistan än de "normala" medborgarnas grupp ...



Och att något inte står rätt till i Sverige, upptäcker man när vårt grannland Norge gjort en liknande utredning, och det visade sig att dödligheten hos Sveriges 53-åringar (genomsnittsåldern på de som ansökt om skuldsanering) i motsats till Norge var DUBBELT SÅ HÖG!.


Men som sagt vem bryr sig om saker som detta? för i Sverige anser ju majoriteten av medborgarna att alla skuldsatta är obotliga lögnare och shopaholics, som tar lån för att betala gamla lån ... och då får de ju skylla sig sjäva (alltså samma bild av skuldsatta som Svensk Inkasso och TV-programmet Lyxfällan sprider).

Här nedan är länk till rapporten från KO, som precis som alla andra rapporter och "utredningar" snabbt glöms bort. Och allt görs istället i vårt land för att tillse att fler och fler skall bli skuldsatta, då inkassobolagen kan i dagsläget lura dom på vilket sätt dom vill utan minsta risk för repressalier - då statliga DI fortsätter peta sig i navel. Vidare så fortsätter slarvet hos KFM som gör att människor som egentligen inte ens har skulder ändå bittert får se hur staten hjälper inkassobolagen att driva in oriktiga fordringar.

http://miun.diva-portal.org/smash/get/diva2:378555/FULLTEXT02.pdf
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #7 skrivet: Januari 12, 2014, 11:47:14 »

Något som skulle vara intressant är hur många som faktiskt går så långt att dom faktiskt också tar livet av sig!
Jag har några artiklar kring detta för den som skulle vilja snoka mer på detta.

Jag är intresserad av dessa artiklar och blir glad om du delar med dig.
PM:a mailadress så skickar jag dem.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: