Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Datainspektionen synar inkassoföretag (same shit again ...)  (läst 4578 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« skrivet: Januari 03, 2014, 18:33:46 »

Datainspektionen synar inkassoföretag

Ett inkassoföretag i Sjuhärad har anmälts till Datainspektionen för att ha använt sig av ojusta metoder mot två olika företagare.

IC notering:
Detta är nu den andra artikeln på kort tid om hur DI skall "utreda" anmälda inkassobolag. Vi som sett hur Datainspektionen "utreder" anmälningar vet att detta är inget annat än ett desperat försök att ge sken av att de gör någon nytta som tillsynsmyndighet över Sveriges numera över 200 inkassobolag.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=95&artikel=5748004
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
pellegj
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 304


« Svara #1 skrivet: Januari 03, 2014, 19:05:42 »

Måste ju säga att det var en lite rolig artikel i alla fall.

"Datainspektionen ska nu undersöka inkassoföretaget - ett företag som självt har betalningsanmärkningar."
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
larses60
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 923


« Svara #2 skrivet: Januari 04, 2014, 01:15:59 »

Vi vet ju alla som skickat anmälningar till DI vad de gör...eller rättare sagt inte gör, säkert hundratals anmälningar som läggs ner i ett löpande-band.
Loggat
Mondeo
Full Member
***
Offline Offline

Antal inlägg: 211

49 år


« Svara #3 skrivet: Januari 06, 2014, 16:51:53 »

Vilket bolag är det fråga om egentligen?
Loggat
noctumlux
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2924


raising hell against injustice


« Svara #4 skrivet: Januari 06, 2014, 17:05:28 »

Efter en rundkörning på nätet verkar det som det är samma bolag som för ett tag sedan hotade folk med att lägga ut info om dem på nätet för påstådd porrsurfande.

http://news.silobreaker.se/ldb-misstnks-fr-brott-mot-personuppgiftslagen-5_2266564834285846536

EDIT: Fixade länken så att den är klickbar.
Loggat

Livet är som idrott. Fuskarna försöker hela tiden vinna över de hederliga.
---
pacta non sunt semper servanda.
---
De råd jag ger är min reflektion samt åsikt och skall inte ses som korrekta absoluta sanningar.
---
Noch ein Bier
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: