Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Fått PUL listor från Lidorff, fattar inte mycket  (läst 13417 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Utanpengar
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 39



« skrivet: December 20, 2013, 12:26:07 »

Ja då kom första listorna jag begärt att få ut enligt Pul §26.

Fick med kodlista, (tummen upp ) antal sidor är 3 men det finns inget på den adress jag bott på senaste 3 åren.
Om jag fattat rätt så har dom gjort en Fullständig tillgångsundersökning, där dom kommit fram till att jag saknar tillgångar.
Detta är den sista undersökningen dom gjort, den är ställd till FK samt KFM.
Den förfrågan är gjord för strax över 3 år sedan.

VAD ska jag nu göra?Huh??
Loggat

Nä, 2014 är förhoppningsvis ett år då jag möter mina demoner, och vinner förhoppningsvis några ronder.
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #1 skrivet: December 20, 2013, 14:35:24 »

Ja då kom första listorna jag begärt att få ut enligt Pul §26.

Fick med kodlista, (tummen upp ) antal sidor är 3 men det finns inget på den adress jag bott på senaste 3 åren.
Om jag fattat rätt så har dom gjort en Fullständig tillgångsundersökning, där dom kommit fram till att jag saknar tillgångar.
Detta är den sista undersökningen dom gjort, den är ställd till FK samt KFM.
Den förfrågan är gjord för strax över 3 år sedan.

VAD ska jag nu göra?Huh??

Se PM som skickats till dig.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Utanpengar
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 39



« Svara #2 skrivet: December 20, 2013, 15:34:52 »

Har kollat kodlista och jämfört. Det finns inga koder i mina papper som finns i kodlistan.

Har begärt nya listor från dom som står som Sökande/Ombud, en fick jag ett direkt svar på mailen från och dessa uppgifter var bara mina gamla ( 2004 ) adress, e-post inget om någon skuld.


Det här kan få mig att slita lös mitt hår!

Finns en anteckning mellan 2 datum (rader) där det står följande: Åtagandet för ******* preskiberas 2007-**-**
Hur ska jag tolka detta? Att den totala skulden ska ha försvunnit eller att dom försöker driva in en redan pres skuld.
Sedan står det i raden ovanför: EXT Preskriptionsvarning skapad.


Det har tagits pengar till skulder 2005 och 2006 senast detta gjordes genom att jag inte fick tillbaka skattepengarna.

Loggat

Nä, 2014 är förhoppningsvis ett år då jag möter mina demoner, och vinner förhoppningsvis några ronder.
ivkej
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 1677


« Svara #3 skrivet: December 20, 2013, 19:35:10 »

Det är bara att fråga direkt de som står som fordringsägare:
Har jag någon skuld hos er.
Svarar de nej då saknar skulden saklegitimation, då inkasso säkert har köpt den utan att meddela dig.
Loggat

Personlig erfarenhet med inkasso, skuldsanering och slagsmål med myndigheter. Har överlevt och finns nu på den ljusa sida, men har inte glömt hur det var!
Utanpengar
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 39



« Svara #4 skrivet: December 20, 2013, 20:27:00 »

Fått besked från 2 av dom och där fanns inga skulder.

Varför står det INTE i pappret jag fått att dom skickat brev, samtalat eller annat med mig? Det finns bara anteckningar om att dom meddelat fodringsägarna om kreditupply, inkomstuppg från KFM.

Har jag missat något?
Loggat

Nä, 2014 är förhoppningsvis ett år då jag möter mina demoner, och vinner förhoppningsvis några ronder.
MickeA
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 87



« Svara #5 skrivet: December 20, 2013, 21:04:17 »

Lindorff skickar inte fullständiga PuL, jag har 3 olika ärenden ligger hos Datainspektionen angående detta.
Mitt råd är att du gör en anmälan till Datainspektionen, där du påpekar att all information inte finns i utdragen och bevisningen du eventuellt har. T.ex. att du har gamla kravbrev/erbjudanden och att det inte finns med i PuL utdraget.

Här finns mer information om hur man gör en anmälan till DI http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6717.0
Loggat
Utanpengar
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 39



« Svara #6 skrivet: December 20, 2013, 21:32:15 »

Lindorff skickar inte fullständiga PuL, jag har 3 olika ärenden ligger hos Datainspektionen angående detta.
Mitt råd är att du gör en anmälan till Datainspektionen, där du påpekar att all information inte finns i utdragen och bevisningen du eventuellt har. T.ex. att du har gamla kravbrev/erbjudanden och att det inte finns med i PuL utdraget.

Här finns mer information om hur man gör en anmälan till DI http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6717.0


Det jag tycker är underligt är att enligt deras egna listor är mina skulder prekriberade 2007-08-**
I raden under står det följande (raden under är äldre) 2008-12-** Inbetalning  Konv    2008-12-** ~5600 kr KLIENT.


Vad sjutton betyder Konverterad från KIAB?

Till den stora frågan: Har skulderna som står på raderna under Åtagandet för ********* prekriberas 2007-08-**
prekriberats?
Om så är fallet, då bör närmare 180 K försvunnit.
Loggat

Nä, 2014 är förhoppningsvis ett år då jag möter mina demoner, och vinner förhoppningsvis några ronder.
MickeA
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 87



« Svara #7 skrivet: December 20, 2013, 22:13:06 »

Konverterad betyder att dom bytt bolagsnamn, KIAB är ett gammalt företag som ägdes av dåvarande Sparbanken, detta bolag såldes och bytte namn till Lindorff. Om det gäller skulder från KIAB tiden så är dom med stor sannolikhet inte saklegitima, du bör följa upp alla KIAB och Lindorff trådar på forumet så får du svar på det mesta, och tips på hur då går vidare. Det förekommer MYCKET skumt med dessa fordringar.

Står det att skulden är preskriberad ett visst datum kan dom inte lämna den för indrivning till KFM, men dom kan ha kvar den i sina register och försöka lura dig att betala in det ändå. Lämna in ett bestridande efter du kollat upp allt ordentlig och hävda preskription enlig de mallar som finns på forumet.

Jag har i flera fall bestridit flertal skulder hos Lindorff, där dom bland annat saknar skuldbrev mm. som framkommer i PuL utdraget. Men Lindorff svarar ALDRIG på en bestridan, löser inte ut rekommenderade brev. Jag har funderat på att åka till dom personligen med alla papper och kräva svar innan jag går ut ur byggnaden Evil Får se hur det går, kanske kommer polisen och hämtar mig  Grin

Får du inga svar ska även det anmälas till Datainspektionen.
Loggat
Utanpengar
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 39



« Svara #8 skrivet: December 20, 2013, 22:21:16 »

Så bara att jobba på då  Shocked

Om jag skickar med läskvitto samt skickar vanligt brev, borde då inte läskvittot vara nog för att anse att dom tagit emot mina krav. Om jag får ett returnerat bevis på att det är läst.

Då borde väl DI kunna göra något? Huh?
Loggat

Nä, 2014 är förhoppningsvis ett år då jag möter mina demoner, och vinner förhoppningsvis några ronder.
MickeA
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 87



« Svara #9 skrivet: December 20, 2013, 22:33:14 »

Så bara att jobba på då  Shocked

Om jag skickar med läskvitto samt skickar vanligt brev, borde då inte läskvittot vara nog för att anse att dom tagit emot mina krav. Om jag får ett returnerat bevis på att det är läst.

Då borde väl DI kunna göra något? Huh?

Datainspektionen gör ingenting, tyvärr. Men ju fler som anmäler detta och kräver att det diarieförs (viktigt), desto större påtryckning blir det på dom. Så det är viktigt att anmäla allt för att få samhället att vakna. Det finns så mycket att läsa på detta forum, så du kommer vara sysselsatt många veckor framöver. Men det brukar betala sig granska bra efter ett tag, när fordringarna försvinner en efter en.

Och ditt läskvitto är givetvis ett bevis på att dom mottagit mailet.
Loggat
Utanpengar
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 39



« Svara #10 skrivet: December 23, 2013, 12:44:14 »

Idag kom det ca 60 sidor med utdrag från Visma, döm om min förvåning, där står samma skulder som från Lidorff.

Sedan finns det skulder med som är betalda genom löneutmätning KFM sedan juni 2013.

Nu ska jag alltså ta kontakt med dom som står som uppdragsgivare och begära information om jag har kvar någon skuld hos dom.

Eller kan jag med hjälp av Historik listorna redan nu hävda preskription på vissa av skulderna?

Första skulden som står på sammanställningen är från 1998, sen är det en skuld från 2000 med 0 kr i kapitalkostnad men en massa rta.
Ja jisses vad ska man säga.



 
Loggat

Nä, 2014 är förhoppningsvis ett år då jag möter mina demoner, och vinner förhoppningsvis några ronder.
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: