Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: passiv grupp  (läst 4246 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« skrivet: September 24, 2008, 21:06:02 »

Tänkte lite på det här som Jan Ertsborn kallade passiv grupp. Vi som blir så passiva att vi inte öppnar vår post, inte svarar i telefon när vi inte känner igen telefonnummer osv. Detta tillstånd som mångar hamnar i är ju ett slags sjukdomstillstånd.. Jag har ingen aning vad det står i lagen men skulle tro att det är praxis som bestämmer att det räcker med att brevet har kommit till rätt adress....

 Vad jag har förståt så är det vida spritt att hårt skuldsatta faller in i detta passiva beteende..Så frågan måste då bli om man har blivit delgiven skulden och att man har framkallat preskriptionsavbrott
Loggat
lillstark
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 611



« Svara #1 skrivet: September 25, 2008, 19:46:31 »


Det är praxis som har bestämt vad som skall ligga till grund för om ett brev har kommit fram till rätt adress.
Lagstiftaren har inte i detalj reglerat området då det skulle skapa inlåsningseffekter.

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #2 skrivet: September 25, 2008, 20:21:16 »

När jag läser delgivningslagen som verkar gälla bara för myndigheter så kraven mycket högre ställt än privata företag har? Borde inte delgivningslagen ligga till grund för det här när frågan blir tvistig. Jag menar när gäldenären säger sig att inte fått något brev? Sedan får om jag fattar rätt enkel delgivning bara andvändas i pågående ärende.. Jag blir inte klok på rättsväsendet där kraven är lägre ställda för privata inkasso än tex tingsrätten eller kfm
Loggat
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #3 skrivet: September 28, 2008, 16:53:16 »


Det är praxis som har bestämt vad som skall ligga till grund för om ett brev har kommit fram till rätt adress.
Lagstiftaren har inte i detalj reglerat området då det skulle skapa inlåsningseffekter.

//lillstark

Tycker alla fall att det är konstigt att låta massa nämndemän och annat löst folk att bestämma hur lag ska tolka. Lite som vi skulle ha vägskyltar som det står "hög hastighet" "Låghastighet" Medium hastighet". Sedan ska vi bestämma i domstol vad som menas med hög, medium och låg hastighet... I skåne är hög hastighet =100km/h medan i Gävle är det lika med 110km/h.. Klart är att inte system blir lika för alla när man som du säger inte vill få inlåsningseffekt.. Då kommer min fråga hur man kan ha inlåsningseffekt för myndigheter när det gäller Delgivning... Jag tror att problemet med preskripiton har blivit ett problem det senaste tiden där av luddig när inte delgivninslagen gäller privata företag...
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: