Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: (DN idag) Utredare: Skriv av skulder efter 15 år  (läst 3331 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sjuksköterskan
Sr. Member

Antal inlägg: 369

« skrivet: November 26, 2013, 07:40:04 »

http://www.dn.se/ekonomi/utredare-skriv-av-skulder-efter-15-ar/

Ingress:
Många som fastnat i skuldfällan har svårt att komma tillbaka till ett normalt liv. Utredaren, Anna Hedborg, vill att skulderna ska skrivas av efter 15 år hos Kronofogden. ”Nu får de överskuldsatta ett livstidsstraff utan möjlighet att bli benådade”, säger hon.

Klicka på länken för att läsa allt!
Loggat

Studerande till sjuksköterska. F.d. ingenjör. Pluggar juridik lite nu för att lära mig mer.
Stefan1000
Full Member

Antal inlägg: 137

« Svara #1 skrivet: November 26, 2013, 22:13:45 »

När man läser kommentarerna i DN ser man verkligen hur viktigt det är att någon kompetent journalist beskriver hur lätt det är att på grund av yttre omständigheter, som man inte själv råder över, kan hamna i skuldfällan och där räntor och kostnader snart överskrider den ursprungliga skulden. Enligt min uppfattning är det allvarligt då Riksförbundet Insolvens får ange agendan för myndigheter och/eller massmedia.

I morse då SVT uppgav att en ny redovisning om överskuldsättning skulle presenteras så var det helt naturligt att enbart en person som tagit SMS-lån skulle representera hela gäldenärskollektivet. Enligt min uppfattning anser uppenbarligen många journalister att de inte har den kompetens som krävs för att för allmänheten redovisa större delar av den verklighet som många av oss lever under.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: