Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Varning för att handla för sparade/lånade pengar.....  (läst 3893 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 3977

« skrivet: September 12, 2008, 21:47:46 »

Hmm, nu får det väl ändå vara nog på dåraktigheterna från våra "kära" myndigheter..... Shocked

Detta citerar jag från Västerbottens-Kurirens site ikväll:
http://www.vk.se/Article.jsp?article=215487
Citat
Lyxbil avslöjade högre inkomst

En 58-årig man i en kranskommun till Umeå har tjänat mer pengar än han visat i sin inkomstdeklaration. Ett tydligt bevis för detta är den exklusiva bil, en Lexus för nästan 400 000 kronor, som står parkerad framför huset.

Det anser i vart fall skatteverket som sköntaxerar mannen med 180 000 kronor, utöver sin tidigare redovisning.

58-åringen har förklarat för skatteverket att han lånat pengar, av både bank och föräldrar, samt tagit i anspråk slantar som han under många år haft gömda i madrassen, men inget hjälpte.

Skatteverket har utifrån mannens försvar gjort en egen beräkning, vilken anses visa att plus och minus inte går ihop.

Utöver höjd inkomst och därmed mera skatt får mannen straffskatt på det sköntaxerade beloppet.

Owe Fredriksson

2008-09-12

Nu vet jag inte vem det handlar om, och om det kan vara så att svarta pengar är inblandade, men det man reagerar på är att historien faktiskt KAN vara sanningsenlig.
Loggat
Leffa
Hero Member

Antal inlägg: 2156

« Svara #1 skrivet: September 13, 2008, 04:40:12 »

Admin nu vet vi att bortom rimlig tvivel inte existerar i det är landet utan vad som gäller vad enskild handläggare tror.. Det är kan handla om fördomar och vad folk tror och det verkar vara tillräckligt i dagens Sverige,,,
Loggat
Callemaja
Hero Member

Antal inlägg: 1110

« Svara #2 skrivet: September 13, 2008, 07:47:58 »

Det är ett otäckt land, sverige, där skattemyndigheten vet vad folk borde tjäna eller ej.
Det är onödigt att deklarera eftersom de vet vad en anställd eller småföretagare tjänar.

Jag har märkt att fler o fler lever ett liv utanför gängse normer. Många är skuldsatta och kan inte ha en
normal inkomst, man jobbar svart helt enkelt.

Otäckt är också att skattemyndighetens ord är lag. Killen kommer sannolikt inte att kunna få rätt emot dem.

Vi vet hur det är att aldrig bli lyssnade på.  Evil
Loggat
Driver
Full Member

Antal inlägg: 155

« Svara #3 skrivet: September 13, 2008, 08:54:47 »

Jag vill minnas att det finns något avgörande där den enskilde vann bara genom att hävda  typ pokervinst.

Det var då inte rimligt att göra den beräkning som skatt gjort i detta fallet mot privatperson. Därimot kan det vara ok att beskatta upp en enskild firma typ frisör genom att beräkna antalet "halsskydd" som inköpts och var kvar i lager...märkligt att dylika skydd inte används längre *L*

Detta kan handla om en enskild företagare som fått firmans resultat uppräknat då han..typ ... i 5 år endast deklarerat inkomst på 20 000/år . Då är en bil för 400 000 ett starkt bevis i kedjan... men för en enskild person lär det inte hålla med bilen som enskilt argument.Jag gissar här finns mycket mer än texten i tidningen visar. Detta kan också vara ett sätt för skatt att testa nya knep...och har de inte mer på fötterna så lär de förlora i domstol.
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: