Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Kronofogden öppnar stinkande lägenhet  (läst 4653 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« skrivet: September 27, 2013, 20:39:33 »

En bostadsrättsförening på Höglandet får nu hjälp av kronofogden att komma till rätta med stank och ohyra.

Tidigare i år kunde vi läsa om hur statliga Kronofogdemyndigheten tvingade katten Ove att para sig (se länk)

http://www.metro.se/stockholm/kronofogden-tvingar-katten-ove-att-para-sig-igen/EVHmil!x6bKB5EuReWx/

Och KFM tycks fortsätta att utvidga sina arbetsområden, där man nu riktat in sig på "stinkande" lägenheter. (se länk)


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=91&artikel=5657520

Och där Kronofogden glatt hjälper till och öppna upp dörrar så att bostadsrättsföreningar kan se vad som luktar illa.

De svenskar som gillar att äta surströmming bör tänka sig för både en och två gånger innan man öppnar burken nästa gång, för det kan ju gå så illa att man inte bara får lite surströmmingslukt i lägenheten utan även en påhälsning av Kronofogden Smiley
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
pellegj
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 304


« Svara #1 skrivet: September 27, 2013, 21:11:08 »

Det kallas "särskild handräckning" och är den sista utvägen för en bostadsrättsförening att komma in i en lägenhet där innehavaren inte öppnar och släpper in föreningen för att göra sådant som ligger i föreningens gemensamma intresse,t.ex. att en lägenhet inte förfaller och blir i det närmaste osäljbar. Att behöva ta ett sådant beslut och ta kontakt med KFM för att begära särskild handräckning är minsann inget man gör lättvindigt, men det är enda utvägen om inte innehavaren släpper in dem. Det är på inget vis något som ses som roligt för någon inblandad part. Det är som SR skriver bostadsrättslagen som säger att en förening måste begära särskild handräckning från KFM för att få rätt att gå in i en lägenhet på detta vis.

Oavsett skäl som BRF har är det inget att skämta om. Jag kan garantera att vare sig inblandad BRF eller innehavare av den berörda bostadsrätten tycker att det här är det minsta roligt.
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #2 skrivet: September 27, 2013, 22:05:25 »

Det kallas "särskild handräckning" och är den sista utvägen för en bostadsrättsförening att komma in i en lägenhet där innehavaren inte öppnar och släpper in föreningen för att göra sådant som ligger i föreningens gemensamma intresse,t.ex. att en lägenhet inte förfaller och blir i det närmaste osäljbar. Att behöva ta ett sådant beslut och ta kontakt med KFM för att begära särskild handräckning är minsann inget man gör lättvindigt, men det är enda utvägen om inte innehavaren släpper in dem. Det är på inget vis något som ses som roligt för någon inblandad part. Det är som SR skriver bostadsrättslagen som säger att en förening måste begära särskild handräckning från KFM för att få rätt att gå in i en lägenhet på detta vis.

Oavsett skäl som BRF har är det inget att skämta om. Jag kan garantera att vare sig inblandad BRF eller innehavare av den berörda bostadsrätten tycker att det här är det minsta roligt.

Beklagar Pellegj att du ogilla den humoristiska tonen i inlägget (den var inte menad att kränka någon), men när massmedia går ut med rubriker som "Kronofogden öppnar stinkande lägenhet", "Kronofogden tvingar katten Ove att para sig" och "Kronofogden tvingar katten Ove att para sig – igen!" så är det svårt att inte göra sig lite lustig över det hela.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
pellegj
Sr. Member
****
Offline Offline

Antal inlägg: 304


« Svara #3 skrivet: September 28, 2013, 10:44:52 »

Nu var det väl inte mig själv jag tänkte på, utan att det med stor sannolikhet finns någon/några här på forumet som faktiskt varit med om särskild handräckning, och inte tyckte det var speciellt roligt.

Vad gäller ärendena där KFM tvingat en katt att para sig så är det ju en sak, men särskild handräckning för att komma in i en lägenhet en annan. I det här fallet tycker jag ändå att medias rubrik var helt korrekt. Det tråkiga är bara att det ska rapporteras över huvudtaget för vad jag antar är rubrikens skull. Särskild handräckning är något som förekommer i stort sett varje dag någonstans i landet utan att det rapporteras om det.

Hade jag inte själv erfarenhet av att vara med och fatta beslut om att ta hjälp av KFM så hade jag kanske inte reagerat på det, men efter en sådan diskussion om ett sådant beslut så ser jag på saken med helt andra ögon. Det är ett tufft beslut att tvingas ta, och förmodligen ännu tuffare att bli utsatt för.
Loggat

Jag är ingen jurist, tänk på det när ni läser mina inlägg. Det finns alltid en risk att jag tolkar saker fel.
Jag tar inget som helst ansvar om någon råkar illa ut på grund av det jag skriver, då jag skriver som jag uppfattar det, vilket mycket väl skulle kunna vara helt fel.
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #4 skrivet: September 28, 2013, 11:44:18 »


Så sant ... men man kan verkligen ställa sig frågan om det är korrekt att det skall ligga på KFM:s ansvar istället för på Polisens att sköta saker som detta. Kronofogden är nämligen inte som de var för 20-30 år sedan.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: