Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Aldrig fått dom eller betalningsföreläggande. Kan man göra preskriptionsavbrott  (läst 17347 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MickeA
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 87



« skrivet: September 09, 2013, 03:01:49 »

Jag sitter nu med en hel hög från Svea Inkasso. Jag har väl varit kärlekskrank eller nåt, för jag ska ha skickat 20 tal blommogram. Vet inte till vem, för sånt ser jag inte i PuL-utdraget.

Men jag ser däremot att dom aldrig skickat in något till KFM eller Tingsrätten. Jag vet att jag nån gång fått något om blommogram av inkassobolag. Men bara kastat skiten i soptunnan.

Jag vet att jag sagt åt dom för många herrans år sen att det är någon som använd mitt namn för att skicka blommor och jag vill ha bevis för att det är jag. Fick aldrig några sådana och jag vill nu försöka reda ut det här.

Har jag missförstått allt eller? Måste jag inte få ett BF eller en dom innan dom kan börja skicka påminnelser som dom hävdar är preskriptionsavbrott? Eller går det att bara skicka ett brev vartannat år med ett ärendenr, kapitalskuld, ränta och kostnader samt texten blommogram för att senare kunna driva in den via KFM?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #1 skrivet: September 09, 2013, 06:43:44 »


I fall som detta MickeA, så passar det perfekt att skicka den mall som du finner på forumet  Wink (se länk)

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6987.0

Och angående hur saker och ting skall gå till när det kommer till inkassobolagens verksamhet, så rekommenderar jag att du först läser Datainspektionens fina skrift "Datainspektionens allmänna råd-Tillämpning av inkassolagen". Där denna skrift skickas till alla inkassobolag och används även som utbildningsunderlag då nya inkassoanställda "utbildas" att bli ärliga och fina anställda som följer god inkassosed och inkassolag 1974:182.

http://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-allmannarad-inkasso.pdf

Där när du läser denna faktabroschyr så kommer du säkerligen upptäcka att de flesta inkassobolag på ren svenska struntar i alla dessa "fina" råd och lagar. Och DI gör tyvärr det samma. Och i ditt fall med blommogram så har Svea gjort helt fel i handläggningen och hoppat över flera steg samt brutit mot inkassolag 1974:182.

Men som sagt varför ska de bry sig? när DI är lika skräckinjagande som en lam snigel och lika effektiv. Dock är det viktigt att du skickar in en anmälan mot Svea ändå!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: