Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Handels & Jurist inkasso, Vad är Refreshing park  (läst 23861 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
MickeA
Jr. Member
**

Antal inlägg: 87

« skrivet: September 05, 2013, 01:40:01 »

Hej, vad roligt att jag hittat hit nu när jag jobbar för fullt med att sanera min 25 år gamla skulder. Jag skickade iväg brev i måndags med brev och e-post för att få mina PuL-utdrag.
Idag fick jag mitt första från Handels & Jurist Inkasso och självklart så står det massor av obegriplig text i dessa, jag har kollat in alla koder och förkortningar som jag kan hitta hos er och på IntriumCleaner samt att jag sökt på denna.

I PuL-utdraget finns det mängder med en kod Refreshing Park i fältet "text" som jag blir väldigt fundersam på vad det kan vara. I fältet före "åtg" står det brev på vissa och på andra är det tomt. Och om jag kollar alla fält "åtg" som är tomma så har jag inte fått något brev på 3,5 år.
Har även kod "till tsv" och "krav lag" som inte heller finns med i era kod tabeller.

Tacksam och glad kille som hittat denna underbara sida, jag har varit i svängen över 25 år och lärt mig en hel del och här får jag lära mig ännu mer  Smiley Förhoppningsvis så kan jag också dela med mig av mina erfarenheter i framtiden.

Hade gött allesammans
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: September 05, 2013, 06:04:04 »

Hej, vad roligt att jag hittat hit nu när jag jobbar för fullt med att sanera min 25 år gamla skulder. Jag skickade iväg brev i måndags med brev och e-post för att få mina PuL-utdrag.
Idag fick jag mitt första från Handels & Jurist Inkasso och självklart så står det massor av obegriplig text i dessa, jag har kollat in alla koder och förkortningar som jag kan hitta hos er och på IntriumCleaner samt att jag sökt på denna.

I PuL-utdraget finns det mängder med en kod Refreshing Park i fältet "text" som jag blir väldigt fundersam på vad det kan vara. I fältet före "åtg" står det brev på vissa och på andra är det tomt. Och om jag kollar alla fält "åtg" som är tomma så har jag inte fått något brev på 3,5 år.
Har även kod "till tsv" och "krav lag" som inte heller finns med i era kod tabeller.

Tacksam och glad kille som hittat denna underbara sida, jag har varit i svängen över 25 år och lärt mig en hel del och här får jag lära mig ännu mer  Smiley Förhoppningsvis så kan jag också dela med mig av mina erfarenheter i framtiden.

Hade gött allesammans

Hej MickeA och välkommen till forumet! när du nu fått dina registerutdrag dig tillhanda från Handels & Jurist Inkasso och upptäckt att det finns flera förkortningar som gör att du inte kan tyda vad saker och ting betyder. Så skall du direkt anmäla detta till Datainspektionen eftersom inkassobolagen (och även övriga parter) som man begär ut registerutdrag ifrån enligt 26 § PuL - har en skyldighet att "avkoda" eller skicka med en kodlista med förklaringar vad alla förkortningar står för.

Men som sagt detta struntar de flesta inkassobolag i Sverige i, och statliga Datainspektionen sköter tillsynen och kontrollen av inkassobolagen rent bedrövligt! vilket leder till att vi själva som skuldsatta tvingats leta efter koder och försöka sammanställa de vi lyckats "koda av" i vår egen lista här på forumet (den kommer uppdateras under nästa vecka igen).

Inkassobolagen har kontrat med att då börja använda sig av flera nya koder som inte finns med på vår lista för att göra det lika omöjligt som innan att koda av vad i helsike de menar. Så i ditt fall MickeA ta och anmäl det hela direkt till DI och skicka även direkt en begäran till Handels & Jurist Inkasso om att få en "avkodad" version av registerutdragen eller en kodlista med alla koder.

Och var vänlig om du får koder som EJ finns på vår lista att skicka PM till oss med de "nya" koderna så att vi kan lägga till dessa på listan som är till hjälp för alla skuldsatta.
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
MickeA
Jr. Member
**

« Svara #2 skrivet: September 05, 2013, 21:49:31 »

Har fått en hel drös med PuL utdrag idag och jag kan konstatera att det blir många anmälningar till DI.
Fick t.ex. en PuL från Svea inkasso idag och där fanns bara uppgifter på en skuld trotts att jag vet att jag har flera skulder hos dom samt att jag bara fick skärmdumpar på delar av historiken och inget annat. Kronofogden skickade bara uppgifter om kontakterna dom haft med mig, försök till löneutmätning mm. ingen information om BF eller något om skulderna över huvudtaget.

Ska jag anta att dom övriga skulderna hos Svea Inkasso då är borta? Eller hur går jag vidare utan att väcka den björn som sover?
Är det verkligen mening att man bara ska få en skärmdump när man ber om en PuL? Ska den inte innehålla all information om mig?

Min mening är att göra ett ackord med samtliga fordringsägare (många) men jag har inte möjlighet att betala allt. Jag försöker nu ligga ett steg före så jag kan hävda preskription utan problem, dom flesta skulder är 15-25 år gamla.

Och jag lovar att hålla alla uppdaterade och ge så mycket tips och råd jag kan.

Ett bra tips är.
Om du vet att du ska få tillbaka pengar på skatten, kontakta skatteverket och begär en utbetalningsspärr på skattekontot. Då kommer inte fogden åt dom och du har dom till framtiden ifall du får restskatt, eller en skuldsanering. Får du en skuldsanering släpper du bara på betalningsspärren och får pengarna till ditt konto. Eller göra som jag har gjort, sparat i flera år och fått ihop en summa så jag kan betala av allt till fogden. Problemet för mig är att jag då har alla inkasso bolag som direkt kommer att skicka in för BF och jag är tillbaka på ruta ett.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #3 skrivet: September 06, 2013, 07:06:31 »

Om du begärt 26 § PuL-utdrag på ett korrekt vis (genom att använda mallen här på forumet) och du från exempelvis Svea Inkasso efter detta får "skärmdumpar" eller en sammanställd lista vad som hänt. Och det inte finns några noteringar om att flera ärenden som du vet om och som borde finnas med saknas. Så innebär detta att dessa ärenden inte skall existera - eftersom du har ju begärt ut enligt personuppgiftslagen en komplett sammanställning vad de har för uppgifter som berör dig som person. Och det som inte finns i registerutdragen/gäldenärsjournalerna som du får dig tillhanda existerar inte!.

Om du fått en "skärmdump" så utgår jag ifrån att det inte heller skickades med någon information om vad de olika siffer och bokstavskoderna betyder ... där detta återigen är något som skall anmälas direkt till DI.

Angående ditt tips om skatteåterbäring, så ber jag dig först att läsa detta inlägg som nyligen diskuterats på forumet,

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=7061.0

Det jag undrar nu är om du själv trots att du funnits hos Kronofogdemyndigheten (och klickat och läst ovanstående länk) - menar att du kunnat få en utbetalningsspärr på Skattekontot? där detta fört med sig att Kronofogdemyndigheten aldrig kunnat röra dina pengar. För har du bevis på att detta skett i ditt fall, så ser du att i så fall har 10 000-tals svenskar blivit blåsta av både Kronofogdemyndigheten samt Skatteverket. Och där massmedia även förts bakom ljuset att lita på vad dessa myndigheter påstått.

Så MickeA som du förstår är detta ett mycket viktigt ämne. Med andra ord har du skriftlig bevisning på att du fått utbetalningsspärr hos Skatteverket trots att du legat hos KFM för utmätning? (registerade skulder hos Kronofogden)

Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
MickeA
Jr. Member
**

« Svara #4 skrivet: September 06, 2013, 08:49:00 »

Angående utbetalningsspärr så ska jag kunna plocka fram bevisning på att det går. Jag skrev ett lite längre svar i tråden.

Kan den bevisningen hjälpa andra så gör jag allt som behövs för att hjälpa till.

När det gäller PuL så begärde jag detta enligt mallen och lade även till att jag ville ha ALLA uppgifter som finns om mig, även arkiverade på microfice.

Så jag kommer snart att bli känt på DI, för när jag väl börjat med något så är det hela vägen in. Mitt mål är att vara helt skuldfri inom ett halvår och det är tufft för det är mycket skulder och Inkassobolag inblandade. Kommer garanterat att bli många anmälningar till FI och Tingsrätten också i framtiden.
Loggat
micke1234
Full Member

Antal inlägg: 190

« Svara #5 skrivet: September 06, 2013, 09:15:19 »

Om du begärt 26 § PuL-utdrag på ett korrekt vis (genom att använda mallen här på forumet) och du från exempelvis Svea Inkasso efter detta får "skärmdumpar" eller en sammanställd lista vad som hänt. Och det inte finns några noteringar om att flera ärenden som du vet om och som borde finnas med saknas. Så innebär detta att dessa ärenden inte skall existera - eftersom du har ju begärt ut enligt personuppgiftslagen en komplett sammanställning vad de har för uppgifter som berör dig som person. Och det som inte finns i registerutdragen/gäldenärsjournalerna som du får dig tillhanda existerar inte!.

Om du fått en "skärmdump" så utgår jag ifrån att det inte heller skickades med någon information om vad de olika siffer och bokstavskoderna betyder ... där detta återigen är något som skall anmälas direkt till DI.

Angående ditt tips om skatteåterbäring, så ber jag dig först att läsa detta inlägg som nyligen diskuterats på forumet,

Det jag undrar nu är om du själv trots att du funnits hos Kronofogdemyndigheten (och klickat och läst ovanstående länk) - menar att du kunnat få en utbetalningsspärr på Skattekontot? där detta fört med sig att Kronofogdemyndigheten aldrig kunnat röra dina pengar. För har du bevis på att detta skett i ditt fall, så ser du att i så fall har 10 000-tals svenskar blivit blåsta av både Kronofogdemyndigheten samt Skatteverket. Och där massmedia även förts bakom ljuset att lita på vad dessa myndigheter påstått.

Så MickeA som du förstår är detta ett mycket viktigt ämne. Med andra ord har du skriftlig bevisning på att du fått utbetalningsspärr hos Skatteverket trots att du legat hos KFM för utmätning? (registerade skulder hos Kronofogden)

Hej!
En fråga,om fordran ligger hos inkasso men fordringsägaren har inga som helst uppgifter om mig och kan ej ge ut Pul till mig. Skulle det innebära att fordran inte är giltig nån mer?
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

« Svara #6 skrivet: September 06, 2013, 11:36:48 »

Hej Micke1234, nej det kan innebära även att inkassobolaget har fått i uppdrag att ta hand om ärendet (långtidsbevakning) av fordringsägaren. Då alla papper övergår till inkassobolaget. Men som sagt måste man noga kolla upp detta, eftersom i alltför många fall så är inkassobolaget fordringsägare trots att man påstår att man är ombud.
Loggat

MickeA
Jr. Member
**

« Svara #7 skrivet: September 27, 2013, 13:10:31 »

Har idag fått brev från Handels & Jurist Inkasso, Refreshing park ska betyda att ett bevakningsbrev har skickats ut.

Se även mer konstigheter om detta i mitt svar på tråden http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6510.15
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: