Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Sergel inkasso  (läst 2726 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Rahlpen
Sr. Member

Antal inlägg: 381

« skrivet: Maj 20, 2013, 18:20:50 »

Hej Allihopa,
Tack för kanonbra forum. Har studerat forumet i ca 3 månader. Har verkligen hjälpt mig och min fru.
Fick skulderna för ca 15 år sen och har väl gjort som alla andra kört huvudet i backen. Efter jul när fogden tyckte att vi skulle börja och betala ca 15000:- i månaden fick jag nog. Började reda upp alla papper, in med pärmar osv. Började först att hänvisa till presp. Det var dom inte så muntra att godta. Sen körde jag igång att begära ut PUL från varenda
en. Samanlagt har 3 st svarat av ca 20 bolag. Just sergel tyckte vid första brevet att skulden inte var
preskiberad. Skickade och begärde ut uppgifter om PUL samt kopia på orginalhandlingar. (Dom är ca 15 gamla)
SVARET: Vi skicka ärendet till kronfogden så kan ni diskutera med dom.... Har fortfarande inte fått PUL. Vilka
jävla idioter... ursäkta språket. Men till det roliga. Hitils har 275000:- har försvunnit (från andra bolag). Jag sitter ca 4-6 timmar varje helg och kollar skriver och kollar. Och jag är helt övertygad att jag genom presk. accord och ren utmattning på dom ska vara skuldfri inom 2-3 är. Snigeln kanske kommer fram iallafall.  Evil
Återigen tack för fantastiskt forum.
Ps Fogden fick inget den här gången heller. Bytte jobb..... :-) Och började terra fogden med brev.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member

Antal inlägg: 2174

« Svara #1 skrivet: Maj 20, 2013, 21:24:24 »

Hej Rahlpen och välkommen till forumet. Det Sergel har gjort i ditt ärende bryter emot god inkassosed samt inkassolag 1974:182 vilket Sergel och resten av inkassopacket bryter dagligen emot.

Inkassolag (1974:182)

4 § Inkassoverksamhet skall bedrivas enligt god inkassosed. Därvid skall iakttagas att gäldenär ej vållas onödig skada eller olägenhet eller utsättes för otillbörlig påtryckning eller annan otillbörlig inkassoåtgärd.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19740182.htm

Och läs Datainspektionens broschyr "Tillämpning av inkassolagen" så ser du att Sergel struntar blankt i dessa råd och torkar sig i röva med god inkassosed.

http://www.datainspektionen.se/Documents/faktabroschyr-allmannarad-inkasso.pdf

Där du exempelvis på sidan 18 finner följande text,

Det är inte god inkassosed att vidta en inkassoåtgärd
om det av invändningar från gäldenären eller på annat
sätt framgår att fordran saknar laga grund. Enligt god
inkassosed bör inkassobolaget därför snarast möjligt
utreda om en invändning från gäldenären har fog för sig.
Ett inkassoombud bör underrätta borgenären om invändningen och begära besked om dennes inställning.
Under tiden som utredningen pågår bör inkassobolaget
låta inkassoärendet vila från vidare handläggning.
Gäldenären bör underrättas om vad inkassobolaget
kommer fram till vid sin utredning med anledning av
invändningen.

Men där de de flesta inkassobolag skickar ärendet direkt till KFM istället för att på ett korrekt sätt kontrollera fordrans saklegitimitet själva. Därför ta och gör en anmälan direkt till Datainspektionen mot Sergel Inkasso - där du sannerligen inte är den första i år som gör detta. Här är länk till hur man gör en korrekt anmälan för att tillse att DI inte sopar allt under mattan.

http://fattiga-riddare.se/forum/index.php?topic=6717.0

Och glöm inte att om du inte fått §26 PuL-utdragen inom en månad från det att inkassobolaget fått din begäran så är detta ett brott mot personuppgiftslagen, som även detta skall anmälas till Datainspektionen.

Lycka till och ge dig inte!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
Rahlpen
Sr. Member

Antal inlägg: 381

« Svara #2 skrivet: Maj 23, 2013, 20:02:16 »

Halloj!
Jo jag ska gå igenom alla pärmar i helgen. Så det blir  ett antal anmälningar. Jag funderar på att anmäla Sergel för hot/diskriminering...  Cheesy Men måste bara komma på en bra formulering.
men Söndagmornar brukar vara en bra tid för det.
MVH
Rahlpen
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: