Sidor: 1 [2]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: 1 down  (läst 19112 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Admin
Administrator
Hero Member

Antal inlägg: 4012

« Svara #15 skrivet: Mars 03, 2009, 13:45:16 »

Varje skuld har endast ett utslag, dvs en exekutionstitel.

Det du kanske menar är utmätningsförsök/utredning som Kronofogden gör.

Jo, i så fall kan det räknas som ett preskriptionsavbrott, men inte alltid.
Har Kronofogden inte hört av sig till dig så gäller lite andra regler.
(Jag går inte riktigt in på det just nu, och det finns info om det om man söker på forumet.)

Du kan även invända på en sökt utmätning, och det gör du genom att skriva till Kronofogden.
Du skriver helt enkelt ner vad du anser vara fel, och varför den sökta utmätningen inte skall gälla.
Detta innebär då att Kronofogden gör en utredning om vem som har rätt, och är du missnöjd med beslutet kan du överklaga detta.
Dessvärre är det inte så vanligt att verkställigheter och liknande ställs in under utredningstiden, utan utmätning brukar fortgå under denna tid.
Däremot betalas inget av det eventuellt utmätta ut till fordringsägaren föränn man beslutat att dom har rätt till betalningen.

Något jag ofta kritiserat Kronofogden för är bristen på information då det kommer information om sökt utmätning till gäldenären.
Det finns ingenstans skrivet om att man kan invända, och hur man gör det, om man anser att den sökta utmätningen är felaktig.
Kronofogden brukar mena på att det inte finns några felaktiga utmätningsansökningar då dessa är grundade på en fastställd exekutionstitel. Dock har man i de argumenten förbisett att skulder (och därmed även exekutionstitlar) faktiskt kan preskriberas!

Kronofogden vill dock inte höra talas om att man bör lägga till en besvärshänvisning, utan anser att det är upp till gäldenären att hålla reda på sina rättigheter och möjligheter......

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Pluppan
Newbie
*

Antal inlägg: 45

« Svara #16 skrivet: Mars 03, 2009, 13:52:40 »

Det jag menade var den s.k "pånyttfödelsen" varje år, när det läggs till 600:- på varje skuld för att KFM ska fortsätta göra löneutmätning..detta måste ju vara ett preskavbrott.

Så då jag har 8 av mina 10 ärenden hos KFM är det ingen idé att försöka hävda presk där, utan jag måste försöka få till stånd uppgörelser med fordringsägarna, vilket inte är det lättaste när man inte ens vet vilka dom är?! Har fått utdrag av KFM men 4 av skulderna saknar borgenär, och när jag ringde idag så kan dom inte hitta dom utan jag måste vända mig till Tingsrätten??
Loggat
Sidor: 1 [2]   Gå upp
  Skriv ut  

Gå till: