Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Preskriptionsinvändning eller inte?  (läst 7062 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
fransisco
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 78


« skrivet: Februari 10, 2013, 15:34:54 »

Hejsan.
Då jag nu avser att sända iväg massor av presk.invändningar undrar jag följande:

Eftersom jag inte vet när alla skulder uppkom kan det då vara någon nackdel om man skickar invändning på skulder som inte faller inom tidsramen för preskription?

Hoppas på svar från er.
Loggat
intrumcleaner
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2174



« Svara #1 skrivet: Februari 10, 2013, 17:41:33 »

Hejsan.
Då jag nu avser att sända iväg massor av presk.invändningar undrar jag följande:

Eftersom jag inte vet när alla skulder uppkom kan det då vara någon nackdel om man skickar invändning på skulder som inte faller inom tidsramen för preskription?

Hoppas på svar från er.

Hej Fransisco, innan man börjar skicka iväg bestridan av fordringar med hänvisning till exempelvis preskription. Så ska man först och främst samla ihop bevis på att fordran verkligen är preskriberad eller att den på annat sätt saknar saklegitimitet att drivas in (exempelvis att fordran redan är betald, belopp stämmer inte o.s.v).

Ett stort problem är att många som varit skuldsatta under lång tid har inte längre kontroll på vem som i dagsläget är fordringsägare eller om fordran redan är preskriberad eller kanske redan är betald efter utmätning av lön från Kronofogden o.s.v. Där detta gör att många sitter och betalar på oriktiga fordringar som de kanske redan betalat av helt för många år sedan.

Det första du skall göra är att begära ut §26 PuL-utdrag från de fordringsägare och inkassobolag du tror eller vet att du kan ha ärenden hos samt från Kronofogdemyndigheten. När du gjort detta så får du registerutdrag som du i lugn och ro kan sitta och gå igenom samt jämföra dessa uppgifter med de papper du har kvar i din ägo. Där du säkerligen kommer hitta konstigheter och saker som inte stämmer överens med verkligheten.

Och det är dessa bevis som du sedan använder dig av som grund för en eventuell BESTRIDAN av fordringar (för nu har du samlat ihop skriftlig bevisning!).

Hur du begär ut §26 PuL-utdrag finner du här,

http://intrumcleaner.nu/ic-arkivet/?mingleforumaction=viewtopic&t=47

Och som du ser så kan du använda dig av ett ombud om du är orolig för att inkassobolaget eller annan part skulle hänvisa till att du begått preskriptionsavbrott för att du kontaktat dom.

Lycka till!
Loggat

”Den bästa kunden är den som inte betalar direkt, men som får en påminnelse och sedan inkassokrav." Klarnas/Segoria Inkasso Niklas Adelberth

"Du vi skiter i din bestridan och anmälan till Datainspektionen, du kommer ändå få betala" Jurist på Intrum Justitia
fransisco
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 78


« Svara #2 skrivet: Februari 10, 2013, 20:36:45 »

OK tack.

Börjar med PuL- utdrag enl. din mall.
Loggat
fransisco
Jr. Member
**
Offline Offline

Antal inlägg: 78


« Svara #3 skrivet: Februari 12, 2013, 18:41:53 »

Någon som har maillista till våra kära inkassobolag??
( länken i arkivet är inte tillgänglig)
Tack på förhand.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #4 skrivet: Februari 13, 2013, 10:06:16 »

Någon som har maillista till våra kära inkassobolag??
( länken i arkivet är inte tillgänglig)
Tack på förhand.
Ajdå, har missat att aktivera den.....

Har fixat den nu!
http://fattiga-riddare.se/index.php/arkivet

Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: