Mitt hat ovan är riktat mot Payex inkasso. Inget annat. Håller inte med admin i bedömningen ovan, men respekterar förståss reglerna för forumet.
Vilket ditt hat eller kritik är riktat mot i den här tråden har inget med min cesurering av företagsnamnet att göra.
Såna där företag, som det du nämde, har under de senaste tio-femton åren, ploppat upp i syfte att räva åt sig pengar.
Det dom alltså gör är att "hjälpa till" med att sammanställa skuldsituationen, kolla lite kring skulderna (ev preskription etc) och sedan förmedla ett "saneringslån", oftast till rätt hög ränta, och kreditgivaren är alltsom oftast ett inkassobolag!
Inkassobolagen är inga barmhärtiga samariter även om dom oftast försöker att framstå som det, utan deras affärsidé med "saneringslånen" är för att tjäna pengar, åt både sig själva och till den som förmedlat lånet. Tex det företag som du nämnde.
Jag kan inte se dessa som annat än omoraliska parasitföretag!
I begynnelsen startades Fattiga Riddare av en kvinna, samt en man från Kronofogden.
Efter att ha blivit "utkastad" från Fattiga Riddare startade denne man, tillsammans med en annan KFM-anställd företaget "R & J" med just den "fenomenala" idén att förmedla skuldsaneringslån till hög ränta till skuldsatta.
Ovanpå den skuld som klienten hade lade man till sitt eget arvode, som inte var en i situationen obetydlig summa.
Jag tycker personligen att det är en omoralisk väg att nyttja svaga personers situation genom att ta ut relativt höga arvoden för denna låneförmedling, som oftast finansieras av något inkassobolag, tex Svea.
På sätt och vis kan denna typ av saneringslån vara av godo också, då de kan hjälpa till att strukturera upp sin ekonomi, men då borde det vara andra aktörer inblandade! Inte inkassobranschen, som ofta levt gott på räntor från den skuldsatte, som sedan får ett lån genom inkassobolaget (som bakar in alla gamla räntor, avgifter etc oftast utan förhandlingar) till nya relativt höga räntor/kostnader.
Ytterligare ett problem uppstår i förlängningen om inte gäldenären skulle lyckas hålla sin avbetalningsplan på detta lån, då står samma goa inkassobolag där och får driva in skulden med ytterligare kostnader och räntor!
Snacka om att i evighet tjäna pengar på den redan utsatte individen, och för den delen, snacka om att som skuldsatt sälja sin själ till jävulen.....
Av denna anledningen vill vi inte ha sådan "reklam" för den typen av företag på forumet!