Sidor: [1]   Gå ned
  Skriv ut  
Författare Ämne: Godkänt skulden?  (läst 6258 gånger)
0 Medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
catta63
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 18


« skrivet: Augusti 19, 2008, 16:55:54 »

Har en gammal bankskuld från -80 talet. Den har varit hos kf....och åter inkasso. Var ej så insatt i detta så för två år sedan när jag nyss flyttat så fick jag brev från inkasso.....att på denna skuld som är ca 400.000 betala 100 kr. Blev överlycklig då jag förträngt denna skuld.....eller den har snarare legat som en svart djävul över mig under alla år. Jag skickade in svar accepterade 100 kr....och kom sedan på hur dumt det var. Minns ej om jag ens betalade något men fick inga påminnelser eller annat. Nu har två år gått....ej hört något. Vad tror ni?...Väntar inkasso bara på rätt tillfälle igen eller har de "glömt" min skuld...(vet själv hur dumt det där lät)....... Roll Eyes Roll Eyes Roll Eyes

//catta
Loggat
Phantera
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 715


« Svara #1 skrivet: Augusti 19, 2008, 17:44:06 »

Då det är en bankskuld så är preskriptionstiden 10 år. Jag misstänker tyvärr att du både gjort ett preskriptionsavbrott och erkänt skulden i och med att du skickade in. Minns du vad de där 100kr gällde? låter lite lite att betala det för att bli av med skulden helt, summan är också låg om man tänker på att det skulle vara en betalningsuppgörelse.

När jag tänker tillbaka så har jag nog också fått sådana brev, man kryssar i, Kan inte betala och så skickar man tillbaka.
Numera vet jag att jag på så sätt erkänner skulden och samtidigt åstadkommer preskriptionsavbrott.
Loggat

Brottas inte med en gris. Grisen tycker det är roligt och du blir bara smutsig
lillstark
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 611



« Svara #2 skrivet: Augusti 19, 2008, 19:04:20 »


Det låter som du har erkänt skulden.
Tyvärr är det som Phantera säger det här med att kryssa i en ruta...

För flera år sedan gick även jag på en sådan blåsning, men jag har lärt mig den hårda vägen.
Samtidigt är kronofogden ganska måna om att uppfordra folk att hålla kontakten med inkasso utan att påpeka att för varje kontakt som sker blir börjar ny preskriptionstid att löpa.
Detta bekräfter mina återkommande påståenden om att Kronofogden inte är opartisk och objektiv, utan i flera hänseenden gärna går borgenärernas ärenden.

Jag tror tyvärr denna skuld kan dyka upp när som helst och jag hoppas för din del att det inte är skitstövelbolaget Lindorff som är borgenären. I så fall kan du glömma mänskliga uppgörelser och någorlunda hyfsat behandling.
Lindorffskitstövlarne har tydligen ingått äktenskap med Kronofogden så räkna inte med förståelse från det hållet.

//lillstark
Loggat

Execute Justice - Not People
Leffa
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 2156



« Svara #3 skrivet: Augusti 19, 2008, 19:18:13 »

Är det inte så att man ska veta att skulden är preskriberad för att kunna erkänna skuld. Kan hon inte hävda att hon inte visste att skulden var just preskriberad?
Loggat
britt
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 683


« Svara #4 skrivet: Augusti 19, 2008, 19:55:55 »

Jo det kan hon.För att det ska vara ett preskavbrott ska man uttryckligen ha gått med på att betala,fast man vet att skulden är preskriberad.
Loggat
Admin
Administrator
Hero Member
*****
Offline Offline

Antal inlägg: 4012



« Svara #5 skrivet: Augusti 19, 2008, 22:08:59 »

Jo det kan hon.För att det ska vara ett preskavbrott ska man uttryckligen ha gått med på att betala,fast man vet att skulden är preskriberad.
Ett preskriptionsavbrott kan det vara om man gått med på att betala, precis som du skriver, men även en påminnelse av skulden är att anses som ett preskriptionsavbrott.

Det som krävs för att det ska vara ett preskriptionsavbrott är helt enkelt att man på något vis fått kännedom om skuldens existens inom preskriptionstiden.
Fordringsägaren/inkassobolaget är då den som har bevisbördan för att man verkligen fått denna kännedom.
Loggat

Sanningen ska fram! Inom kort på webben, youtube samt överallt där poddar finns.
www.sanningen-ska-fram.se
Soon....... very soon.......
praxisbert
Newbie
*
Offline Offline

Antal inlägg: 37


« Svara #6 skrivet: Augusti 20, 2008, 10:36:10 »

I grunden kan en preskriberad skuld inte återuppväckas "Tyvärr", inte via telefonsamtal, önsketänk eller andra återgärder som KFM eller tingsrätten. Det är vi väll alla överense om! sen, om man väljer att betala den i delar för att man inte visste att den var preskriberad eller i dess helhet så är det upp till dig!
Loggat
Sidor: [1]   Gå upp
  Skriv ut  
 
Gå till: